I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 5 mars 2010

Oljetryck.



Jag har en svaghet för gamla oljetryck. De framställdes från mitten av 1800-talet och en bit inpå 1900-talet. Det var bilder som lackades så att de skulle likna oljemålningar och någonsans har jag stött på att de också ibland kalls för fattigmanstavlor. Ofta var kungligheter motiven.








Den här magnifika saken låg hoprullad på en gammal vind. Den ramades in och i många år hängde den i mitt barndomshem, men min vana trogen såg jag till att jag fick med den hem till mig!


Denna söta lilla tavla hade jag hängande över min säng i sommarhuset i alla år. Visst är den gullig?


Denna tavla föreställande prinsessan Maria (Pavlovna) och prins Wilhelm ropade jag in på auktion för många, många år sedan. En favorit, jag tycker färgerna är så fina!


Denna hittade jag på loppis för några tior. Eftersom jag tycker så mycket om katter tycker jag att den är extrasöt!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga tavlor du visar!! Är också väldigt förtjust i den typen av tavlor. Den med änglarna är favoriten.. Ha en go fredagskväll Kram Torprosen

    SvaraRadera
  2. Den, som du hade över din säng i sommarhuset, ser ju ut som ett bokmärke som man samlade på när jag var liten! Hur får du plats med allt?
    Kram, Monica

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta