I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 15 juli 2010

Blomlådorna.



Dom nya blomlådorna är på plats, äntligen. Att det tog lite tid att få upp dom gör ingenting för dom har varit planterade länge så dom har stått på tillväxt, vilket inte varit fel, för nu är dom frodiga och fina.

Vanligtvis har jag en krans på dörren, så klart anpassad efter årstid.....hmmmm....nu var det som så att julkransen hängde kvar.....så jag plockade bort den inför fotograferingen här, jag stylade helt enkelt till det lite........det är väl bara jag som har julkransen kvar i juli.....



Lådorna är gjorda av ståltråd och var oemotståndliga, det var sådana där måste ha saker. Innerlådor fanns inte till så jag klädde med mossa och innanför lade jag en sopsäck som jag perforerade. Medvetet blev det blommor utan för mycket färg.





Sommarblommorna i de gamla lådorna får stå för färgprakten.





Och så var det droppet och trädet i mitt förra inlägg. Från Hillevi med http://stocksundgarden.blogspot.com/ fick jag en intressant länk, http://www.landscapeonline.com/research/article.php?id=11016, som nog kan lämna en del av förklaringen.

Lilian med bloggen http://upptillosspberget.blogspot.com/ var inne på näringstillförsel.

Jag tackar Hillevi, Lilian och alla andra så mycket för engagemanget för dettan stackars träd, kul när man kan engagera.

Nu är kanske detta träd i Korea ingen hemlocksgran som man skriver om i artikeln, men det kan ju vara ett liknande fenomen, man vill rädda ett träd i Korea från någon inkräktare av något slag. Eller kanske är trädet flyttat och behöver näringslösning samtidigt som man lindat det för att förhindra avdunstning, som kommentatorerna nämner i inlägget.

Reser kusinmannen tillbaka får han helt enkelt ta reda på vad det kan vara med det stackars trädet.

21 kommentarer:

  1. Vad tjusiga :-) Lite "lugnare" blomlådor är också vackert!

    SvaraRadera
  2. Fina lådor! Du har säkert mycket färg i trädgården ändå, så då kan det vara fint med något lugnande.
    Häftigt med trädet som du skrev om. Tror också det är någon slags räddningsaktion och inlindningen är nog mot avdunstning. Ha det gott i sommarvärmen!/Kram Merja

    SvaraRadera
  3. Såå snyggt, både de gamla och de nya!
    De nya lådorna förstår jag att du inte kunde gå hem utan:-P

    BLomlådor, krukor är något jag inte kan arrangera alls. Planterar jag något blir det alltid samma sort i hela lådan och oftast bara vackert gräs, suckulenter eller så.

    SvaraRadera
  4. Men, så snyggt! Och vilken vacker färg på dörren! Passar ju också så bra till ert grå hus! Trappstenen ser ut som en jättestor och jättetjock ölandssten. Är det det?
    Så fint med en natursten till trappa!
    Intressant med trädräddningen. Ja, det kan väl vara värt mödan och kostnaderna att rädda ett gammalt, sjukt träd!
    Hoppas på litet svalare väder! Fast idag har vi fått 5 mm regn! Efterlängtat!
    Ha det nu så bra i din vackra Snäckskalsdal!
    Bamsekram från mig!
    Monica

    SvaraRadera
  5. Men vilka fina blomlådor!! Så vackert med lite mildare färger, det gillar jag. Det är alltid likadant på våren, jag bestämmer mej för att hålla mej till några enstaka färger, mycket vitt, men sen far jag iväg i ivern när jag hittar alla vackra blommor, så därför ser det alltid brokigare ut än jag tänkt mej! Det kanske speglar lite av hur jag är som person...
    Ta hand om dej i värmen!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Här har jag missat en del om både träd med dropp och åskväder!
    Vilket praktåskväder ni har haft! Vi skulle behöva en rejäl urladdning här också, framför allt R-E-G-N!!! Det har nog inte regnat här på 5 veckor och trädgården är miserabel minst sagt!
    Vilka vackra blomlådor du har! JÄttesnyggt med mossan och de andra är underbara med pelargonerna! Åh, så vackert!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra blomlådor, och det är klart julkransen ska hänga till juli, det är ju därifrån månaden fått sitt namn :)Hälsn mimi

    SvaraRadera
  8. Tänk att komma hem till nåt sånt - ljuvligt vackert!

    SvaraRadera
  9. SÅÅÅÅÅ fina både vid dörr och under fönster :D
    Kramar.

    SvaraRadera
  10. Vackra lådor. Gillar blommorna du valt att sätta där. På tal om julkransen... gissa vem som också har sin kvar på dörren? Den borde ju vara borttagen, men när jag också tänkt att jag först skall laga en ny sommarkrans, och så bara blir det liksom inte av.

    Du frågade om jag syr trasorna till de virkade korgarna. Nej (jag är för lat för det) ja bara virkar dem omlott och ändarna som blir kvar fäster jag sedan på insidan så att jag drar dem runt maskorna med en tunnare virknål.
    Ha en riktigt trevlig kväll! Kram, Mona

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Vackra blomlådor klädda med mossa och planterade med diskreta färger - gillar!
    Lådorna i rosa är också väldigt trevliga!
    Dörrkransar är min passion och byts ofta, allt efter årstid och tillgång på material.
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  12. Vackra ståltrådskorgar och fina blommor!

    kram louise

    SvaraRadera
  13. Åh, vilka vackra blomlådor - båda de nya och de gamla i trä. Jättefint med de milda färgerna till mossan.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  14. Så snygga blomlådor, både de av ståltråd och de av trä. Blommorna du planterat passar perfekt i respektive lådor, du har verkligen öga för sånt :). Kram!

    SvaraRadera
  15. Väldigt fina blomlådor! Och väldigt många fina inlägg som jag nu tittat igenom, inser att jag varit borta ett tag och att du varit flitig. Skönt att du är på bättringsvägen, lät jobbigt det där.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  16. Åh så charmig blogg du har här! Kram Petra

    SvaraRadera
  17. du har rätt, julkransen är nog lite "outdated" vid det här laget ;)
    du har så tjusiga blomlådor. vill du komma hit och fixa några till mig med?
    suck, att fästa trådar på mormorsrutor är inte den roligaste sysselsättningen man kan hitta på, men det ska ju göras. nästa gång jag virkar sådana ska jag fästa trådarna DIREKT, jag lovar!
    ha det gott i sommarvärmen! kram
    ingela

    SvaraRadera
  18. Jag ääälskar båda varianterna av dina blomlådor, de är tokfina!! Och du har planterat så fint med känsla och bra smak! Superfina bilder! Intressant med trädet, hmm....

    Kramizar aka

    SvaraRadera
  19. Jeg rpøver igjen, kommentaren jeg la inn i går fikk feilmedling. Det er mye tull med blogspot for tiden synes jeg. Men altså, veggamplene dine var nydelige! Mosen satte prikken over i'en :) Du har valgt en smakfullt og lekker beplantning også, alt i alt - vakkert!

    SvaraRadera
  20. Så mycket vackert du visar i sommarvärmen! Imponeras av mormorsrutor och blommor och blomlådor!
    Ha en underbar helg! ~Ann-Lis

    Ps. Våra julkransar fanns ovanligt länge på dörrarna i år, men marken var dock snöklädd ännu när jag upptäckte det! ;o)

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta