I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 19 augusti 2010

Skyltar och kontrollbesiktning.


Jag har i och för sig väldigt svårt att hålla reda på vänster och höger, men här ser jag ju att det blivit lite fel, eller.....?


Den här skylten är väl klar och tydlig......


....och denna gillar jag......undrar om dom själva läst på den.....




Idag (igår, så klart) har jag varit på kontrollbesiktning på Uddevalla sjukhus efter min dubbla lunginflammation. Läkaren var ingen rundhylt man som på teckningen ovan, utan en smal, trevlig kvinna som tog sig tid.

Jag vart röntgad på korsan och tvärsan och hängande med mellandelen av kroppen i luften (i alla fall mer eller mindre) för att se att jag inte hade vätska i lungorna. Bilderna såg bra ut, men blodproverna är inte klara än. Och så fick jag en spruta 'pneumovax', så får vi hoppas att den skyddar mig framöver.

Apropå skyltar, jag skulle till våning två för att röntgas (det stod i kallelsen), varför jag tog hissen till våning 2. Då hamnade jag på obduktionsavdelningen......jag skulle ha tryckt på 02 (##->&%--) visade det sig, eller om det möjligen var tvärsom.....jag sprang dock rakt in i obducenten som tydligen hade tagit på sig ansvaret för alla som kom fel och på ett mycket pedagogiskt sätt förklarade att detta lasarett inte hade en våningsindelning som på något sätt kunde te sig logisk! Så sant, vi höll med varandra så mycket, så vi blev nästan tighta där i korridoren!

Efter sjukhusbesöket hade jag träff med omgivningen på stan (detta var ju inte storstan utan lillstan Uddevalla). Vi behövde gå till minst 3 (tre) affärer.

Omgivningen greps av svettbyar, orolig blick och jag såg paniken tränga fram, redan i första affären. Det var en sko- och väskaffär och han chansade och undrade om dom möjligen sålde mobiltelefoner där......(han behövde en ny)....

Men efter en påse Ahlgrens bilar så hämtade han sig och vi fixade de 2 andra affärerna också, men han törnade in redan vid ½11 ikväll, så det tog allt på krafterna.

24 kommentarer:

  1. Konstigt att männen helt saknar den där väsk-och sko shopping-genen ;-) Vad skönt att du är friskt, det där sista och också säkert ok! Klockan är 03.05 men ingen sömn, så jag lämnade hytten och satte mig vid utgången Ifall jag somnar så ser de att jag ska av...) och ta mig 17, det mobila bredbandet funkade :-) Nattikram

    SvaraRadera
  2. Ja,va är det me karar o klädaffärer?? :)Bra att du blev riktigt "dubbelkollad" på sjukhuset.Skyltarna är ju bara för bra!:)
    Kram Saga

    SvaraRadera
  3. Roliga skyltar;) A jag ska ta kort på min väsksamling någon dag så får ni se hur galen jag är. Väsknojan är bättre nu men förra året blev det nog 7-8 nya. Illa ;)

    SvaraRadera
  4. Men omgivningen är en riktig man!! Likadant här, tre affärer är på gränsen till icke överlevnad, man får muta som med ett litet förskolebarn. Ahlgrens går ju alltid hem, det brukar jag ha i beredskap också, ibland för att han ska sitta kvar i bilen och inte stå inne i affären bakom mej och sucka...
    Skönt att fler har svårt med höger och vänster, på den tiden jag tog körkort (nästan svartvit filmens tid...) så sa bilskolläraren att "det är alltid en överraskning att se var vi hamnar"...
    Sköt om dig!
    Kram

    SvaraRadera
  5. hihi, du är rolig du, agneta. i synnerhet i din återgivning av omgivningen :D
    skönt att röntgenbilderna visade friska lungor, hoppas du får må bra framöver.
    skyltarna jo, vad tänker det på... eller med?
    ;)
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  6. Fniss...rolig och medryckande text! Huu..att komma till obduktionsavd är väl inget vidare :(
    På stan med äkta hälften i sko och ekiperings affärer frakallar verkligen svettpärlor...fniss
    Du har ngt hos mig att hämta :)
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  7. Ha, ha, ännu ett livsförlängarskratt, jag kommer att bli urgammal, om du fortsätter att skriva så där...
    Skyltarna är ju helt galna, men roligast är din levande beskrivning av omgivningens vedermödor! Mobil i en sko- och väskaffär, helt hysteriskt roligt!
    Så skönt att det är bra med dig och det var väl den där vaccinationen du fick, eller?
    Ha en riktigt fin dag!
    Superkramar, Monica

    SvaraRadera
  8. Skönt att du är "friskförklarad"!
    Debatten om män lägger jag mig inte i, har skött all klädhandling åt mina tre barn och min fru under 15 års tid. Spännande värld som jag faktiskt visar ibland på min blogg till allas fasa! (ler)
    Skor och handväskor har jag även visat på men allt har sin förklaring för den som bara orkar läsa!
    Fler män borde sätta sig i Er kvinnors underbart galan värld! Fler grabbar borde blogga dessutom, många skulle må riktigt bra av det. Jag får knappt några manliga kommentarer, de män som skriver till mig gör det via mail. Det har startats upp en sajt om CoolaPappor.se inte ens den funkar ordentligt, helt plötsligt är det fler tjejer som skriver där än män fast det var en pappablogg...hmm..nu kom jag kanske lite ifrån ämnet...det är ju din hälsa som är viktigast!
    Ha det bäst!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  9. HÄrliga skyltar!
    Ja, det kan vara vanskligt med sjukhus och inte alltid så lätt att hitta rätt - tydligen!:)
    Ja, shoppingintresset är visst könsbetingat...för det mesta!
    HÖrde att på GeKås skulle de visst inrätta en speciell avdelning för de shoppingtrötta männen...hm!
    Ha en fin dag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Dit sätt att skriva är så härligt. jag kommer på mig själv att sitta här med ett stort leende på läpparna, sååå härligt! Tack för dina underhållande inlägg.

    Skyltarna är ju bara för bra!

    Kram britt

    SvaraRadera
  11. Haha, nu har jag skrattat gott åt dina tre senaste inlägg, och förhoppningsvis lever jag längre... Tur att du är friskförklarad, så att du kan underhålla oss på bloggen igen!! Härliga bilder också förstås!

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Så skönt att du är frisk, tror säkert att de sista proverna också är okej!
    Skyltarna är ju bara föör härliga och jaa du, strongt av dig att överhuvudtaget ta med dig omgivningen på shoppingrond, det har jag slutat med för länge sen - finns inte så mkt godis att muta med ;))
    Kul att du gillar min lilla följetong, snart kommer fler avsnitt.
    Ha en hälig dag!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  13. För en amatör känns det som om man kan ha våningsplanen i den ordning de kommer.

    SvaraRadera
  14. Skönt att du är besiktigad! vad du är go som tar med dig omgivningen till stan. En stjärna i himmelen till dig!

    SvaraRadera
  15. Du har satt guldkant på min dag!! Jag viker mig av skartt!!! Omgivningen!!!!! Ha. ha ha ....

    SvaraRadera
  16. Att det alltid ska vara så jobbigt att ha karlar med sig i butiken. Vilken sorts Ahlgrens bilar blev det?
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  17. hej Agneta!
    Vad skönt att du gick igenom "besiktningen":)

    Känner igen det där med stressade män i affärerna..som tur är har många klädaffärer fåtöljer där de arma karlarna kan vila sina lurviga;)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  18. Hejsan!!
    Tack snälla för den finna komentaren hos mig.. Alltid kul att få lite nya namn att hitta in till med :-)
    Amanda är duktig på att baka när hon vill och vaniljbullar är inte så svårt som det kan verka.. :-) Du får prova ;-)

    Du har med en fin blogg och kul skrivet :-)
    Ahlgrens bilar jkan göra underverk ;-)

    Ha nu en bra fortsatt dag..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  19. Ett gott skratt förlänger livet....sägs det...hi,hi...rolig är du som bara "attan"...mötet med obducenten på fel våningsplan...*fniss*....
    Skönt att lungorna var hela & torra( ingen inf. eller vätska)
    Ha en fortsatt bra em. kväll. natt..hi,hi,hi
    Kram

    SvaraRadera
  20. *skrattar* åt ditt sätt att beskriva din omgivning!!!

    Inte attans ska du väl till obduktion redan!!! Jag ser framför mej hela CSI-staben=))). Där finns förståss snygga obducenter. /Knatten

    SvaraRadera
  21. Min omgivning är som din och( de flesta) andra "män",gillar EJ, varken klädes eller inrednings affärer, men var glad över att han blir nöjd med Ahlgrens bilar, min ska ha SOCKERVADD, och hur roligt är det att gå omkring med en fullvuxen karl, som äter sockervadd.....Inne i klädbutiken.....Kan säga att blickarna från butiksbiträdena inte ser värst glada ut!!!Och jag tror de har sålt detta i varenda stad vi har varit i sommar!!!

    Visst är det sälgpipor:) Tack:):)
    KRAMAR till dig o omgivningen,Cia:)

    SvaraRadera
  22. Härligt at du är frisk! Skyltarna är ju för härliga! Alltid lika kul att läsa dina humoristiska och kärleksfulla beskrivningar av omgivningen :o)) Min äkta hälft går inte att muta med godis när det gäller butiker, så jag tar oftast dottern med på sådana äventyr istället!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  23. Knepiga skyltar och trevlig läsning! ;o) Önskar förstås inte att du hade behövt genomgå en och annan undersökning och en tur till obduktionsavdelningen, men slutet gott, allting gott och 2omgivningen" klarade pärsen också! Hoppas du får en finfin helg! ♥

    SvaraRadera
  24. Skönt att dina röntgenplåtar såg bra!! Visst kan man bli förvirrad på Uddevalla sjukhus, har gjort som dig när jag åkt hiss där, att hamna galet där är inte så svårt :)

    Jobbar inne i stan i Uddevalla och inte är det storstan, men det funkar...

    Ha det gott

    Kramar Bella

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta