I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 5 oktober 2010

Meiji Jingu.

tisdagen den 5:e oktober 2010

Meiji Jingu

DSCN8905
Första vätskekontrollen avnjöt vi på olika sätt, en kaffe, en cola och så lite champagne för två av oss andra. Det krävdes mycket vätska igår, det var väldigt varmt och fuktigt.
DSCN8909
På väg till Meiji Shrine (Meiji Jingu) promenerade vi ganska mycket och bland annat på en aveny som heter Omotesando. Där ligger en hel del lyxigare affärer och längs trottoarerna intill husväggarna har man gjort en liten minikanal, väldigt rogivande!

DSCN8915
Första porten in till templet. Gjorda av ett stycke kryptomeria trä. Imponerande!
DSCN8917
Det är tät skog (park) runt shrinen och här ser man nästan hur tropiskt det är, luften är tjock och det är hett.
DSCN8921
DSCN8924
DSCN8925
Ytterligare en tori (port).
DSCN8927
Nästa port in till själva templet.
DSCN8928
Första innergården. Man får fortfarande fotografera.
DSCN8930.TIF
DSCN8937
DSCN8940
DSCN8943
DSCN8944
DSCN8961
Vacker lökväxt, den växte lite här och där i parkområdet.

DSCN8966
Utanför tempelområdet hörde vi återigen stadens brus och det var fortfarande tjock luft.
DSCN8967
Dags för nästa vätskekontroll med lunch. Nästan enda gången jag dricker öl är när jag får Kirin Beer.
DSCN8968
Och så tillbaka till hotellet genom små gränder. Här hittar man sådana där små restauranger som är pyttesmå och jättedyra. Titta på “sladdsystemet”…….i ett av världens mest teknikstinna länder, det ser lite kul ut, tycker jag!

Lev väl,
Agneta!

2 kommentarer:

  1. 28 kommentarer:
    agnetha sa...
    Som jag skrev förut har jag aldrig besökt detta landet o kommer säkert aldrig dit. Men jag går bredvid dig Agneta i dina foton det är väldigt givande.
    ha det gott där borta i framtiden för just nu är du säkert en 7 timmar före i tiden.
    Ang elkablarna kan man undra om du verkligen är där du är?

    5 oktober 2010 01:10
    Pillargontanten sa...
    Hm, varför känner jag mig i detta nu lite avundsjuk, på ditt äventyr....
    Men så är fallet!

    Hoppas du har en alldeles underbar tripp!

    5 oktober 2010 05:57
    Anne-Lie sa...
    Känns som att jag är med på ett litet hörn på din resa. Tack för att du berättar och visar bilder. Du får försöka plocka med dig lite frön och växter hem till Sverige.
    Kram Anne-Lie

    5 oktober 2010 07:40
    Ting o Tankar sa...
    Tack för alla bilder! Det är verkligen intressant att följa dig. Annorlunda med vattenkanal längs husväggarna. =)

    5 oktober 2010 08:57
    Sirpa sa...
    Hej!
    Så underbart! Tack att vi får "följa med" I din äventyr! Önskar dig en mycket härlig vistelse där!
    Kram Sirpa
    Ps Jag har liten utlottning hos mig!

    5 oktober 2010 09:12
    NataljaOblonskaja sa...
    Vet inte varför men jag helt missat dina inlägg på sista tiden och blev mäkta förvånad över att se dig i Japan. Ja, jag visste ju att ni skulle åka och så... men inte att ni redan var där.
    Men det ser helt underbart ut på varenda bild.
    Så grönt, och så välordnat, så snygg ingång till den där restaurangen och den där lilla vattenkanalen på gågatan gillade jag. Blir mer och mer sugen på att åka dit någon gång. Fast någon japanska lär det inte bli för min del....
    Ha det så fortsatt bra på turen!
    Camilla

    5 oktober 2010 09:13
    Uttan sa...
    Vilken tur Vi har som får följa Dej på Din resa.
    Sååå roligt! Då kan Jag se hur fint det är där och behöver inte åka dit.Eftersom det är nog alltför lång resa Jag får hålla Mej i Sverige.
    Vattenkanalen var kul...och ölen så hiiimla god ut!

    Ha det så bra och sköt om Dej!

    Kramar!

    5 oktober 2010 09:39
    alegni sa...
    det verkar definitivt vara en trevligare resa nu än förra gången du landade på japansk mark :)
    ha det gott! kram
    ingela

    5 oktober 2010 09:44
    Tiger sa...
    Tack för att vi får "följa med" på din resa! Vilka bilder! Fantastiska bilder även i tidigare inlägget från resan!

    Och när det gäller rönnbären här hemma i Sverige... Vi har inte ett enda rönnbär så långt ögat når. Äpplena, de få som blev i år, är därför fulla med rönnbärsmal. Hörde på radio för ett tag sedan att i södra Sverige betyder mycket rönnbär en snörik vinter, medan i norra Sverige precis tvärtom, dvs mycket rönnbär ger lite snö. Där heter det att "rönnen inte orkar bära tyngden två gånger". Så du får väl tolka som du vill... ;-)

    Hösthälsningar
    Elisabet

    5 oktober 2010 10:17
    Monica sa...
    Ja, vätskekontroller är viktiga; vi är alltid noga med att inte ha för länge mellan dem när vi är i varmare länder!
    Minikanaler längs husväggen - snyggt! Undras om dom har en praktisk funktion också, till regnvatten eller så?
    Palatsområdet ser ju fantastiskt vackert ut och allt ser så rent och välskött ut. Annars liknar ju de svängda hustaken och drakarna mycket motsvarande ställen i Kina.
    Den där röda blomman - min favoritbild denna gång! Kan man ta frön, tro? Fast dom skulle väl antagligen inte trivas i Sverige...
    Gränderna ni vandrade hem i, ser väldigt inbjudande ut! Men är det inte svårt att hitta i denna enorma stad?
    Du är snäll, som tar dig så mycket tid, att blogga och berätta för oss här hemma!
    Fortsätt gärna...
    Kramar i mängd, hälsa P, L och G!
    Monica

    SvaraRadera
  2. 5 oktober 2010 10:17
    Rigmor sa...
    Men så roligt att vi får vara med på din resa!! Vilket land! Så rent det verkar överallt, antar att det stämmer det man hört att det ska vara en av världens renaste städer. Väntar spänt på nästa inlägg...
    Ha det gott!!
    Kram

    5 oktober 2010 14:53
    Jenny sa...
    Hej Agneta!
    Åh vad kul att få se bilder från din resa!
    Japan känns så exotiskt o annorlunda:)
    Jag gillar de små kanalerna de gjort bredvid trottoarerna, mysigt!

    Ha det gott!

    Kraam Jenny

    5 oktober 2010 14:59
    Nette Cecilia sa...
    Så roligt att få vara med på din resa o upptäcka nya saker,Kram Nette

    5 oktober 2010 18:08
    Fru Venus sa...
    Håller med :-) sladdarna ser ut lite som "tekniskt U-land"! Vackert tempel, hoppas ni fixar värmen och fukten! Ha det så gött, kram!

    5 oktober 2010 20:18
    godastunder-tokigaidéer sa...
    Det ser helt underbart ut.....gud så lyxigt, jag vill också...

    Ha det gott
    Kram Anna

    5 oktober 2010 22:40
    Lisas torp sa...
    Har aldrig själv varit i Japan - så kul och intresant att få se dina bilder här!
    Ja, vätskekontroller är viktiga i varma länder!

    Ja, så märkligt med alla sladdarna!!!!
    Kram
    Lisa

    6 oktober 2010 08:36
    Birgitta sa...
    Vilka bilder och vilka miljöer, då är det än viktigare med vätskekontroller och pauser. Tänk att uppleva allt detta, tror jag skulle bli alldeles vimmelkantig, men förstår att det är en annorlunda och fascinerande värld. Själv nöjer jag mej med att åka till London nästa vecka.

    Kramar och ha det gott och ta många pauser. Birgitta

    6 oktober 2010 11:42
    ♥ Carina ♥ sa...
    Bra att du tänker på vätskebalansen. Det är viktigt :)
    Roligt att få ta del av din resa :)
    Kram

    6 oktober 2010 19:07
    Fröken Tindra sa...
    Tack för att jag får följa med på din resa! =0) Själv åker jag uppåt det vackra Bohuslän igen på fredag. Nu blir du allt avundsjuk va`!? ;0)
    Vilken härlig resa du ser ut att vara på. Med vätskekontroller och allt! Passa nu på att njuta riktigt ordentligt!
    Kramisar!!

    6 oktober 2010 21:13
    Cajsas Faster sa...
    Har missat att du är på resa! Vad spännande och så kul för dig! Roligt att se alla bilder därifrån. Ha det så bra! Kram Marie

    7 oktober 2010 06:43
    Camilla sa...
    Underbara bilder.
    Den där kanalen intill huset
    var superfin. Den skulle man ju vilja
    ha!
    Otroligt vad "smoggit" det ser ut i luften.
    Ha det gott

    7 oktober 2010 07:24
    Mycket annat & lite betong sa...
    Så kul att få "vara" i Japan utan att behöva resa så långt!
    Roligt att få se hur ni har det. Kanaler vid husväggen var snyggt. Det ser väldigt rent ut där.

    Ha en fortsatt trevlig resa!
    Agneta

    7 oktober 2010 12:20
    Black Iris sa...
    Haha! De där kablarna i luften kommer jag ihåg.
    På vår Japanfilm komenterar "gubben" dessa kablar som Japanese network.
    Härliga bilder och härliga minnen får jag.
    Finns det Kirin beer här tro?

    Kram Maidi

    7 oktober 2010 14:05
    Trottinglady - Cajsas Rum sa...
    Var är du???? Detta har jag missat men nu förstår jag! Ha en härlig resa och flyg försiktigt hemåt!
    Kul att få fortsättning...
    Carin

    7 oktober 2010 20:03
    Bea sa...
    Hoppsan...ute och reser!? Trevligt inlägg och hoppas du håller koll på vätskebalansen!
    Njut av tillvaron där du befinner dig!
    Kram /Bea

    7 oktober 2010 20:42
    Vitt hus med svarta knutar sa...
    Vilka vackra bilder. Det går nästan att se hur varmt och fuktigt det är. Den lilla minikanalen utefter gatan var väldigt fin. Vackra portar på vägen in mot templet. Jag har aldrig varit i Japan, men skulle gärna åka dit när Körsbärsträden blommar för det ska vara något fantastiskt.

    Tack för att vi får följa med och se så mycket vackert!
    Kram,
    Regina

    7 oktober 2010 23:02
    Vita små hjärtan sa...
    Oj vilken resa. Tack för guidningen. Underbara bilder.
    Ha det fint!
    Kram Agnetha

    8 oktober 2010 09:53
    Marie-Louise sa...
    Vilka fina bilder :) Oj nu måste jag läsa ikapp lite här tror jag..../Kram

    8 oktober 2010 18:33

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta