I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 16 oktober 2010

Solskenslördag.

 

1 DSCN0401
Igår hade vi så fint väder här på västkusten så det var läge för en promenad på bergen utanför Lysekil.
2 DSCN0416
4 DSCN0412
Sista segelturen för säsongen, kanske? Klustret av hus långt bort i bilden är Smögen.
40 DSCN0417
50  DSCN0438
Ute, väster om själva stan, på Stångehuvud, ligger Pinneviksbadet, väldigt välbesökt under sommaren, både barn- och badvänligt med liten sandstrand och massor av solvarma klippor runt om.
60 DSCN0403
70 DSCN0404
Från Pinneviksbadet har man Fiskebäckskil rakt söderut.
71 DSCN0427
Segelskuta på väg.
80 DSCN0445
Kammaneter har börjat komma. Vad jag läst i tidningar så hör de inte riktigt hemma i våra vatten. Dom äter mat för småfisk och kan ställa till allmän oreda i den ekologiska ordningen…..
82 DSCN0431
Stångehuvud är ett naturreservat (nu tror jag inte att min bildfunktion går att förstora upp längre, tyvärr, så det går kanske inte att läsa på skylten…) och här finns information om ålder på graniten, hur hälsosamt det är med saltvatten och bad i saltvatten, hur man bröt granit här förr och om Calla Curman som vurmade för ett hälsosamt leverne med mycket bad.
85 DSCN0428
Skylten ovan sitter på muren till Gullmarsvallen, en fotbollsarena, med en mur runt av granit. Muren byggdes som nödhjälpsarbete runt 1930-talet. Tråkigt med sådana arbeten egentligen, men bra när det kan bli så här fint.
87 DSCN0405
Och Leia fick gå sin första promenad i koppel och det gick alldeles utomordentligt bra!
88 DSCN0433
Och så lite belöning för god promenad!
90 DSCN0437Och skutan den seglar bort i motljuset från solen….

Av Monica med bloggen Tjernhus har jag fått en utmaning att svara på 10 frågor. Mina svar kommer här:

1. What is your favorite word?
Frihet.

2. What is your least favorite word?
Tvång.

3. What turns you on creatively, spiritually or emotionally?
Frihet.

4. What turns you off?
Tvång.

5. What is your favorite curse word?
Attans.

6. What sound or noise do you love?
Porlande bäckar.

7. What sound or noise do you hate?
Radio med dålig mottagning.

8. What profession other than your own would you like to attempt?
Har svårt att komma på något, men det lutar åt ordförande i domstol el dyl.

9. What profession would you not like to do?
Samma som under nr 8, men det lutar åt lokalvårdare och fönsterputsare, just idag!

10. If Heaven exists, what would you like to hear God say, when you arrive at the Pearly Gates?
Välkommen!

Det var inte helt lätt att svara kategoriskt på dessa 10 frågor, så det fick bli lite som jag kände just nu, eller rättare sagt när jag skrev ner svaren häromdagen.

Nu låter jag dessa frågor gå vidare till 5 andra bloggerskor!

Det blir:

Gafflan
Fru Venus
Nillas
Black Iris
Osloskånskan

Ska bli intressant att se vad dessa damer kommer med för svar!

Agneta

1 kommentar:

  1. 30 KOMMENTARER BORTA!

    Snäckskalsdalen här!

    Eftersom bilderna förvann och jag senare gjort om inlägget, har tyvärr och ingen är ledsnare än jag, kommentarerna försvunnit.

    Här är 30 kommentarer från mina bloggkompisar borta.....

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta