I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 9 oktober 2010

Vykort–lite fler.

lördagen den 9:e oktober 2010

Vykort – lite fler.

DSCN8996
Moss garden i Dazaifu på Kyushu.
Här är det full rulle, knappt en minut ledigt, jag är alldeles slut! Men kul är det så klart och fantastiskt att träffa alla människor som vi träffade i en annan tidsålder.
Här kommer lite vykort från Kyushu.
DSCN9043
Det finns gott om spindlar här, klimatet är varmt och fuktigt, så dom trivs!
DSCN9080
Från den dagliga fiskmarknaden.
DSCN9078DSCN9008
Skolbarnen har fortfarande skoluniform.
DSCN9107
Moget ris.
DSCN9056DSCN9098
Yanagawa, staden där vi är har ett stort kanalsystem och man åker gärna båt runt på kanalerna. Rogivande!
DSCN9184
I Yanagawa finns en berömd trädgård som är en miniatyr av den norra japanska övärlden. Trädgården heter Shotoen.
DSCN9183
En annan del av Shotoen.
DSCN9224
Det här huset ligger i en stad som heter Yatsushiro och själva huset heter Matsui House, känt för sitt tehus och sin trädgård med massor av irisar som tyvärr inte blommar nu.
DSCN9229
Matsui House sett från annan vinkel. Här ser man en del irisblad.
DSCN9260
Också Matsui, väldigt traditionellt japanskt.
DSCN9313
Detta är från en stad långt söderut på Kyushu som heter Kagoshima och här är klimatet tropiskt på riktigt! Vulkanen, Sakurajima, ligger på en liten ö i bukten utanför staden. Den är för det mesta aktiv. Dagen innan blåste askan in över staden, så vi hade tur att den rök från staden när vi var där.

Nästa gång jag bloggar är jag nog hemma igen! Det är jättekul att se att så många varit inne och tittat runt och kommenterat!

Agneta!

Upplagd av Snäckskalsdalen. kl. 07:21

 

2 kommentarer:

  1. 31 kommentarer:


    skogslunden sa...

    Jag har sagt det förr, men jag måste säga det igen - vilka bilder du tar!!!
    Moss Garden, den borde du sälja till Mr Perswall, så de kan göra en fototapet av den. Så vackert och harmoniskt.
    Trevlig helg!
    Kram Jennie

    9 oktober 2010 07:39


    Knatten sa...

    Så vackert. Fast inte spindlarna förståss. /Knatten

    9 oktober 2010 09:15


    Lilla Huset sa...

    Tack för att du bjuder på så vackra bilder, känns nästan som man är med på resan själv. Ha det riktigt gott!/Merja

    9 oktober 2010 10:03


    Renée sa...

    GUD vad vackert... Jag hade mer än gärna följt med och sett allt detta live. Dock hade jag gärna missat spindlarna, hu! Ha en trevlig flight hem nu, kramis!

    9 oktober 2010 10:20


    Ting o Tankar sa...

    Tack igen för dina bilder. Det känns lite som att få följa med =) Kram.

    9 oktober 2010 10:30


    Allis sa...

    Härliga bilder till morgonkaffet - Tack!
    Kram Allis

    9 oktober 2010 10:50


    Anne-Lie sa...

    Fullt ös på semestern, nu får du snart ta och komma hem och vila upp dig och sköta om Tingeling och katten.
    Härliga bilder du visar.
    Kram Anne-Lie

    9 oktober 2010 11:36


    Nette Cecilia sa...

    Det är så trevligt på din resa,det känns nästan som att vara med ,miniatyrlandskapet tar ju andan ur mig ,spindlar är ju trevligt så länge dom är vänliga ,Kram Nette

    9 oktober 2010 12:42


    alegni sa...

    fina bilder! det är ju inte varje dag man ser färska turistbilder från japan :)
    välkommen hem så småningom!
    kram
    ingela

    9 oktober 2010 14:06


    Joyforhome sa...

    ååååh vilka härliga och exotiska bilder. Jag kan nästan känna värmen från bilderna. fast dem där spindlarna hade jag nog tackat nej till :/ haha.
    Kramar Malin

    9 oktober 2010 15:29


    Annies Blå sa...

    Vilken spännande resa ni är på :)! Jättefina bilder (förutom den av spindlarna då kanske, jag som lider av enorm spindelskräck ;)).
    Han en härlig lördag...(fast den kanske är slut redan på andra sidan jorden :)).
    Kram/Annie

    9 oktober 2010 15:30


    Monica sa...

    Jag förstår, att du gillade moss-parken, du som älskar mossa! Man fattar inte hur dom bär sig åt, att hålla det så fint och propert?
    Kul att se moget ris, det lyckades inte vi med när vi var i Kina.
    Sen ser det ju ut som en änglatrumpet, den gula blomman, eller?
    Såå vackert med trädgården, som är en miniatyr av den japanska övärlden och så bra, då kan man få en geografilektion på kuppen!
    Och husen är ju så fina med sina skjutdörrar!
    Jättefina bilder, som vanligt, och så roligt att få se bilder från Japan utanför Tokyo, det vet man ju så litet om, åtminstone jag!
    Skönt, att du kommer hem snart, jag vet inte varför, för vi "hörs" ju lika ofta när du är borta, men i alla fall...välkommen hem!
    Kramar, Monica

    9 oktober 2010 16:41


    MIN LYCKA ♥ sa...

    Vilka fantastiska minnen du kommer få med dig hem. Ni ser ut att ha det toppen! KRAM från mig!

    9 oktober 2010 17:45


    Bea sa...

    Trevligt att du delar dina resebilder med oss! Fantastiskt vacker plats, gröna oaser med lugna vatten - rogivande!
    Må gott! /Bea

    9 oktober 2010 20:23


    Mimi sa...

    Vilka fantastiska vyer du visar! Skulle ju gärna resa dit också. Underbar den där mossparken! Hälsn mimi

    9 oktober 2010 20:28

    SvaraRadera
  2. Rigmor sa...

    Säger det igen, vilket fantastiskt land!! Måste vara kontraster att resa omkring där mot hemma i gamla Sverige. Blir riktigt avundsjuk. Det enda jag inte är avundsjuk på är i såfall flygresan, tycker det pest och pina att sitta länge i ett flygplan, spelar ingen roll om man har gott om benutrymme, det kryper i hela mej. Har varit i USA en gång, skulle gärna återvända om det låg lite närmare.
    Ha en fortsatt bra helg!!
    Kram kram

    9 oktober 2010 20:38


    Uttan sa...

    Ser fantastiskt vackert ut..vilken växtlighet alltså....ja jag njuter av dina bilder och är glad att fått följa Din fina resa.
    Sköt om Dej!
    Kram!

    9 oktober 2010 21:26


    Ullis/Leva på landet sa...

    Så härligt det ser ut. Skulle gärna vilja åka dit.
    Ha en fortsatt bra helg!
    kram Ullis

    9 oktober 2010 22:06


    ♥ Carina ♥ sa...

    Förutom spindlarna var det fina bilder :)
    Matsui House var grymt! Det huset skulle jag vilja ha.
    Hoppas hemresan går bra!
    Kram på dig!

    10 oktober 2010 11:38


    Livsnjutaren sa...

    Ohh vilka härliga bilder. Hoppas du njuter ordentligt. Jag har aldrig ens flugit,haha. Får se om jag kommer längre än Europa någon gång;)

    10 oktober 2010 13:13


    Home No.1 sa...

    Hej hittade hit för första gången, vilka bilder och vilken resa!
    Kram från Annica, Home No.1

    10 oktober 2010 13:36


    Fröken Tindra sa...

    Huu, vilka spindlar!! Underbara foton du visar. Kan berätta ett Norra Bohuslän var oerhört vackert igår kväll! Dimmor över fälten och orangerosa solnedgång över bergen. De var så vackert så det var inte klokt! Tyvärr satt jag i bilen på väg hem.
    Njut nu tiden som är kvar där borta!
    Kram!

    10 oktober 2010 15:31


    Gafflan sa...

    Hur kan man inte kommentera! SÅ VACKERT!
    Stranékramar.

    10 oktober 2010 19:29


    Systrarna Hjertén sa...

    Spännande läsning och härliga bilder (utom den med spindlarna, blä!)
    Mvh
    Frida

    10 oktober 2010 20:19


    Black Iris sa...

    Herregud vilka härliga bilder från det härliga landet.
    Välkommen hem snart.
    Kram
    Maidi

    11 oktober 2010 12:57


    Hulda sa...

    Vilka bilder! Kul att se bilden med riset! Har faktiskt aldrig sett hur ris ser ut när den växer! Men du, varför åker du till Japan, titt som tätt? Har du släkt där, eller... Jag blir ju enormt nyfiken!
    Hulda

    11 oktober 2010 15:39


    Anelias hantverk sa...

    Tack för njutbara bilder som du visar!
    Tänk om man skulle våga sig dit!
    Ha det så bra!

    11 oktober 2010 17:28


    Creative Momone sa...

    Nämen vilka fina bilder!! Har missat en massa under min lilla bloggpaus, men nu försöker jag ta igen allt. Ska bli kul att följa dig under resan...hur lång blir den månntro denna gång? ;)
    Hoppas ni får en skön vistelse
    Marianne

    12 oktober 2010 09:02


    Susanne sa...

    En tanke en kram susanne

    12 oktober 2010 09:37


    Fru Venus sa...

    Hoppas verkligen att du sålt bilderna till en resetidning eller till Japanska turistförbundet! Kom hem snart, miss you! KRAM

    12 oktober 2010 16:00


    Vitt hus med svarta knutar sa...

    Vilka underbara bilder! Det verkar vara helt fantastiskt vackert där du befinner dig.
    Ha det så fint de sista dagarna du är där och flyg försiktigt hem!
    Kramen,
    Regina

    12 oktober 2010 23:04

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta