I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 22 januari 2011

Akut till veterinären med Leia.

1  förtjusande valp
Det här är ju alltså vår förtjusande lilla valp Leia. Visst ser hon väldigt snäll och rar ut?
2  Aladdin
Det visade sig i förmiddags att hon fått tag på ett helt lager choklad i en Aladdin ask.

Hundar tål inte choklad, speciellt inte mörk choklad.

Och i vår ask var all ljus choklad uppäten av oss människor och de kvarvarande var omsorterade till ett lager och det var bara mörka bitar kvar.

Praliner är något bättre än ren mörk choklad, men det var bara 3 (tre) bitar kvar när hon var klar och vi upptäckte det hela……det är 25 bitar i ett lager…….vi hittade 5 på golvet, men resten var puts väck.

Leia stank av sprit (romrussin och körsbär i likör förmodligen) och choklad.

Då fick vi åka till veterinären, jouren, 1 timma med bil härifrån. I full fart för veterinären var redan på väg till någon kalvning men ansåg att detta med Leia och chokladen var allvarligare så han väntade in oss….
3  veterinärenDär fick Leia en injektion med ett mycket potent kräkmedel i.

Därefter fick vi gå ut i veterinärstationens trädgård och vänta 2 – 5 minuter och därefter skulle det bli dags för kräkningar.
5  må illaOch det blev det. Riktigt ordentligt. Jag fick gå efter och torka upp på den frusna gräsmattan!

Sen var det klart. Veterinären talade om att hunden resten av dagen skulle var oerhört trött och sliten och bara ligga och sova. Och det kan man ju förstå.
8  007
Här vilar Leia vid det enda tillfälle hon vilat i sitt liv hittills, inte idag alltså.

Framemot kvällen skulle hon få äta lite kokt fisk och kokt ris.12  ris  14  torsk
Och det fick hon ju förstås efter några timmar hemma.

Men inte tusan är hon matt, hon är mer alert än någonsin……ungefär så här är hon, dvs precis som vanligt om inte värre…
glad vovve

Vi skulle egentligen följa med på lerduveskytte idag men så blev det inte, fast huvudsaken är ju att vår lilla vovve mår bra och det gör hon, tack och lov!

Agneta!

p.s. bilderna, alla utom 2, lånade från nätet. d.s.

50 kommentarer:

  1. Men lilla Leia vilken busig tös hon är! Skrämmas rejält också med att äta choklad. Sicken liten rackare men hon var väl nyfiken...hoppas hon inte gör om det igen.
    PS. Min huvudvärk känns mycket bättre men det beror nog på vinet jag druckit. Man blir liksom på bättre humör och slappnar aaaaaaav ;D DS
    Massa kramar från Strané.

    SvaraRadera
  2. En så´n liten busa!! Men vilken otrolig tur att ni dels kom på henne i tid och att ni fick tag på veterinären innan han hade rusat iväg på kalvning! Pust! Vilken pärs! Men som sagt, vad skönt att hon är sig själv ändå.
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Men lilla vovven då! Så tokigt det kan bli...

    Tur att hon klarade det så bra!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  4. Hej
    men lilla leila då, tur att ni fick en veterinärtid o att hon blev så pigg efteråt hon är ju sååå söt !
    Min syster skall hämta hem en valp från Säffle 16febr. Hon skall heta lazy o det blir så mysigt men jobbigt åxå, en golden blir det
    tack för titten hos mig, det var verklgen vackert där i Garpenberg på Herrgården
    kram kristina

    SvaraRadera
  5. Huff...men kan inte låta bli o skratta lite oxå! Hundar alltså ;o)=

    Ser ut som hon är en duracellhund på speed på bilderna, UNDERBART!!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  6. Men, du...vilken busig, söt liten valp. Hon gillade chokladen i Aladinasken och tänk vad skönt, nu slipper ni vuxna äta upp chokladen.
    Nej, skämt åsido. Vilken tur att ni kunde få hjälp av veterinären och att allt gick bra för Leia, det är så jobbigt när djuren mår dåligt.
    Kram Anne-Lie
    (Glöm nu inte att plocka undan all choklad ni har framme)

    SvaraRadera
  7. Blev lite full i skratt, min hund årt upp en hel aladdin ett år oxå. Han åt upp ALLA bitar utan körsbär i likör som han hade lämnat så fint, han hade dock ätit upp "locket" på dessa oxå... Tänkte inte då att det kunde vara farligt, konstigt nog så blev han inte sjuk förutom att han kanske bajsade lite löst dagen efteråt. Tack och lov, det kunde ju gått så mycket värre!
    Hoppas Leia mår bra nu, en stor kram till er alla!
    (Ps. Visst lär man sig vad man kan ha framme eller hur! Numera är det chokladfritt på borden här!)

    SvaraRadera
  8. Nej men Leila då vilken liten busfröken!! Jag tyckte att jag satt in mig för mycket choklad idag (200g Marabou med polkasmak!) men där låg jag i lä;) Vilken tur att hon kom till veterinären så snabbt och att hon mår bra igen!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  9. Förlåt...men även jag fnissar lite vid tanken på att se henne...lite chokladig i pälsen..härligt doftande...

    Men ack vilken tur att ni åkte till veterinären.

    Pigg och alert...hon hörde nog inte vad farbror veterinären sa...

    ;-)/caja

    SvaraRadera
  10. Skrutten!! vilken tur att det gick bra!!!

    SvaraRadera
  11. Vilken busig hundtös hon är lilla Leia! Men det är klart att man måste testa allt som står framme... ;-) Tur att det verkar ha gått bra i alla fall!

    Wow, vilka underbart vackra bilder i förra inlägget! Tack för att du bjöd på dem!

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Visst är det konstigt att hundar inte tål choklad? Men tänk, att ni ätit den ljusa chokladen och lämnar den mörka! Synd, att vi inte var där, då hade det inte varit en mörk bit kvar...
    Men litet lustigt, när vi var inne på djursjukhuset i Malmö med Sigge, så satt vi och pratade med ett par, som hade en golden, som ätit en hel ask Aladdin! Den gillade dom mörka också...
    Men lilla Leia verkar ju inte ha tagit någon större skada!
    Storkramar, Monica

    SvaraRadera
  13. Mitt hjärta for ner i fötterna o med ett skutt som gav 150 i blodtryck när jag såg din rubrik o sedan chokladasken ,hu vilket va hemskt ,som hundägare vet jag vad det betyder,skönt att det gick bra.Dom busiga valparna kan nog hitta på det mesta ,men du har ju humorn i behåll ser jag,fniss,kram Nette

    SvaraRadera
  14. En sån underbar tur att den lilla vovven mår bra..
    Kram

    SvaraRadera
  15. Det hade kunnat bli en riktig fyllehund av alla praliner med likör och rom i!! Vilken tur att ni upptäckte det i tid, här har det hänt när barnen var små att adventskalendern med choklad i vart plundrad, och då var det så dags! Å andra sidan är det väl sällan mörk choklad i dem, säkert inte med så hög kakaohalt i heller....men man hinner bli rejält rädd! Sista hunden jag hade åt stenar och det höll på att sluta illa flera gånger, till slut hotade veterinären med att sätta blixtlås på magen, det gick ju inte att operera hur många gånger som helst, och till slut hade jag betalt en hel kennel med hade fortfarande bara en hund. Underbara knäppa djur!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Men så skönt att allt gick bra. Ojoj, vi har hört skräckscenarior om hundar som ätit choklad och det har inte alltid gått så bra.
    Pussa lilla Leia från mig.
    Jag hade ju en gång en svart labrador som hette just Leia.
    Nu vr det en sak till,, jag och gubben har suttit och tittat på våra Japanfilmer och då tänkte jag på dig.
    Hade varit roligt att visa dig de filmerna.
    Kom förbi torpet nån gång till sommarn. Det är inte så långt.

    Kram och sov gott
    Maidi

    SvaraRadera
  17. Jajjabajja vilken buse!!!

    Vilken tur att Ni upptäckte och kom iväg så snabbt. Jag får en klump i magen när jag läser...
    Sonens klasskamrat (då han gick i skolan)hade just en Golden....som tyvärr inte överlevde ett choklad-frosseri en jul.
    Usch, så tragiskt det var då...men jag är desto gladare nu när jag läser att Er lilla Leia klarade av det!

    Kram på både Dej och vovven!
    Jenny

    SvaraRadera
  18. Vilken tur att hon har plåtmage. och är pigg igen!

    Men hon offrade sig på den mörka chokladen som ingen annan ville ha...

    Kram, ha en fin dag!

    SvaraRadera
  19. Oj, läskigt äventyr. Skönt att hon mår bra igen!

    SvaraRadera
  20. Trots det allvarliga i det hela sitter jag och småler åt din beskrivning.

    Kan riktigt se hur oskyldig (hundar brukar alltid se ut på ett specielt sätt när de gjort något de vet att de inte får göra)hon såg ut och hur hon luktade av chokladen och spriten.

    Tur att vetrenären tog sej tid med er även om du fick det tvivelaktiga nöjet att städa hans trädgård.

    Skönt att hon mår bra igen och är sitt vanliga busiga jag.

    SvaraRadera
  21. Åh, så skönt att höra att allt slutade bra! Nu så här i efterhand kan man ju fnissa lite åt en söt liten valp som luktar sprit, hehe!
    Vad lär ni er av detta? - Jo, att det är bäst att se till att äta upp ALL choklad själv, och det så snabbt som möjligt!
    Ha en riktigt skön söndag!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  22. Oj oj. Så bra att det gick bra. Våra älskade husdjur är det viktigaste. Dax att gömma chokladen högt=))). /Knattten

    SvaraRadera
  23. Hihihi... Busig vovve må jag då säga! Men söt! =)

    SvaraRadera
  24. Skönt att det gick så bra och att ni reagerade så snabbt - inte kul sånt där! De är ju lite speciella med sitt mat/godisfrosseri - kommer att tänka på i somras då dotterns labbetjej hann sätta i sig en halv säck torrfoder innan vi fattade att hon passat på att smita ner i källaren... Veterinären rekommenderade att INTE ge vatten eftersom det då sväller mycket, hålla henne i rörelse OCH att ge henne matskedsvis med senap som enl. vetten garanterat skulle få henne att kräkas och återkomma om hon blev slö och/eller fick ont... Inte då, hon smaskade i sig senapen som värsta godiset och ville ha mer men kräktes inte och även hon skuttade runt, minst, lika livligt som vanligt med sin klotrunda mage - det blev bara några extra högar senare på kvällen... Och detta är bara en av gångerna som hon snattat mat så fort man vänder sig om - sist var det en hel Skogaholmslimpa ;))
    Ha nu en skön söndag!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  25. Jisses, jag förstår skräcken när ni insåg att hon ätit så mycket choklad. Så skönt att läsa att allt gick väl!

    SvaraRadera
  26. Vilket busfrö! Förstår att ni blev oroliga. Även om vi inte haft hund på flera år nu så har jag också lärt att dom inte får äta choklad. Vilken tur att ni hann till veterinären och att hon inte tog skada.
    Ha en skön söndag utan veterinärbesök.
    Kram

    SvaraRadera
  27. Jag hade nog kunnat tänka mig att vara i Leias "kläder". Hon har haft det bättre än jag och det var ju skönt att hon blivit bra igen.
    Jag har inte fått sätta i mig en massa choklad, som jag gillar. Och kräks har jag gjort ett helt dygn och mår illa fortfarande. Vill hoppa kring som Leia. Föresten tack för ditt deltagande.
    En härlig hund Leia. Har haft en airedaleterrier och kan ibland längta efter en vovve. Har tittat på valpar men har en som drar i mig och säger - nu går vi - alltså längtar han inte. Jag har dej, det räcker, säger han. Tar det som en komplimang.
    Härliga foton du har i ditt förra inlägg. Foton som gör att jag nästan kan älska vintern.
    Chokladen lägger du väl högt upp nu. Kanske Leia kommer ihåg obehaget men jag tror inte det.
    Går till mig själv - vet att jag mår illa om jag äter för mycket choklad men glömmer det ibland.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  28. Va f..! Så fort man vänder ryggen till för att pula med lite mat så händer det något! Talibanen åt en bit just innan jul men kattdoktorn ska att vi skulle avvakta, och det gick bra :-) Men Leia, även dom äckliga!? ;-) Skönt att det slutade väl, sköt om er, kram!

    SvaraRadera
  29. Amen leia då !vilken busig och påhittig hund. Jag undrar om hon tyckte att det var så gott när hon lyckades trycka ner så många? skönt att höra att hon blev sig själv igen och att hon mår bra nu. Vilken tur att ni upptäckte detta så snabbt.

    Kramar Malin

    SvaraRadera
  30. Vi har också en huligan här som lystrar till namnet Eva, glufsar i sig allt, både ätbart och icke ätbart. Hon åt upp all min julgranspynt i ull, undrar vad flirtkulorna gjorde för lilla hundmagen egentligen...vi har aldrig åkt till veterinär för sånt, då skulle vi få besöka honom för jämnan. Hade en boxer som en gång åt upp en hel påse med turkisk peppar....hon spydde alldeles naturligt då och lärde sig nog en läxa!
    Hoppas Leia också gjorde det nu så ni slipper ila till veterinär fler gånger!
    Eija

    SvaraRadera
  31. Hoppas att lilla vovven mår bra idag.
    Ha en fin söndag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  32. Det är nästan som att ha en bebis, eller hur?

    SvaraRadera
  33. Men oj vilken liten rackare!! Men jag förstår henne, choklad är ju himla gott ;) Vilken tur att hon mår bra, det verkar finnas mycket krafter i din lilla vovsing :))

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  34. Men du milde vilken sötnos hon är Leia! Och vilken gottegris sen! Härliga härliga foto på henne den lilla spilevinkan! Så skönt att hon är bättre nu! Ha en gosig söndag! Kram!

    SvaraRadera
  35. Usch vad rädd man blir när det händer sånt här, tur att du upptäckte så snabbt vad hon gjort. Låter bra att hon är pigg och glad igen, men gissar att hon sov gott inatt.
    Kramar och en stor nospuss till Leia.
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  36. Ja, hundar och choklad är ingen lyckad kombination, men vilken tur att Leia blev bra igen.
    Hoppas ni får en skön söndag!
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  37. Vilken underbar valp. Och jag är ändå kattmänniska som är rädd för hundar.
    Men den där sötnosen skulle jag inte vara rädd för, den var ju för söt. Synd bara att hon åt chokladen.

    Min kusins hund åt upp en plåt med kanelbullar som stod på jäsning. Det var väldigt allvarligt, han blev på snusen och fick också gå till doktorn, det kan ju svälla i magen.
    Huvva.

    Skönt att din valp är bra nu!
    Och pigg;)

    SvaraRadera
  38. ojojoj, jag visste inte att det är så allvarligt om hundar äter mörk choklad. vilken himla tur att ni var hemma och upptäckte det hela i tid!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  39. Men rackarns hund! Och underbart att det gick bra. Chokladen får man ha undanstoppad, liksom vindruvorna.
    Hulda

    SvaraRadera
  40. Lilla skruttan, skönt att det gick bra. Mammas granne släppte in sin hund till mamma och dom fikade i godan ro, när de inser att hunden slickade i sig en på diam med pappret på! Ungefär samma resa för Nisse (som den pudeln heter).

    Jovars, vi börjar komma på plats. Mattan ver det enda jag köpte innan vi fick tillträde till huset, eftersom det var måånga veckors leverans och vi visste vad vi ville ha, och vi fick 50% under oktober månad, så det var bara att slå till;=)

    Nu blir det träning för min del...ikväll solsidan på TV och det går inte att miss;=)

    SvaraRadera
  41. Vilken tur att allt fick ett lyckligt slut! Hoppas inte hon fick allt för mycket smak på choklad... På torsdag skall jag åka fram och tillbaka till Strömstad, vet du några bra loppisar som är öppna då i de trakterna?
    Ha en fin start på veckan!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  42. Vilken tur att det gick bra!
    Gullig lite busis ni har!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  43. Tur att det gick bra för söta gumman :)
    Kramen!

    SvaraRadera
  44. Vilken tur att det gick så bra med den lilla busungen
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  45. Men oj vad orolig Jag blev innan Jag fick läsa klart allt och läsa att allt gått bra. Tack och Lov!!! Skönt!
    Tänk vad snabbt olyckan kan vara framme och tänk att något så gott kan vara så farligt.
    Vi har precis varit och hälsat på gamla Manne. Han är stel i benen men väääldigt pigg ändå.

    Sköt om Er nu och hoppas det inte blir några efterdyningar.

    Kramar!

    SvaraRadera
  46. Men lilla vovvsingen, sicken liten busa! Skönt att det gick bra!!
    Kram Emilia

    SvaraRadera
  47. Hej!
    Men vilken liten rackare,vilken tur att allt avlöpte bra i alla fall.
    Det kanske var värsta energikicken att få i sej en massa choklad:)
    Ha en finfin start på veckan.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  48. Jisses vad du skrämde mig. Vi har väner som har förlorat sin hund på det sättet. Vilken tur ni hade och att ni upptäckte det i tid.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  49. Tänk som det kan gå, tur att det gick bra.
    En vän kom hem från arb och hittade sin hund kvävd av en ostbågspåse, inte roligt för dottern i fam som glömt att ta undan den.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta