I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 22 oktober 2011

Tråkväder och biltur.

1 blomlådor
Började dagen med att vinterbona blomlådorna.

1 bovall
Vi har väldigt tråkigt väder hos oss idag så vi kände att vi ville pigga upp oss med en liten utflykt, så vi åkte till Bovallstrand, ett riktigt sommarsamhälle.

4 stängt
Sålunda är det mesta igenbommat, men menyn hängde kvar ute. Tänkte att lite Jordgubbsbubbel hade suttit fint en så här trist dag, men icke.

6 hus
Vi promenerade genom samhället och ner till sjön. Många vackra hus med riktiga trådgardiner i fönstren.

7 div
Kom fram till Fiskholmen. Eller Biskopsholmen, här skiljer man tydligen inte så mycket på fiskar och biskopar….

Och någon känd person har tydligen varit här och badat 1935, men jag kan bara se att det är nån Gustaf….nån kung kanske?

Men kan någon hjälpa mig att tala om vem som får parkera på “Klass 1” parkering! Ska man vara någon speciell,  kommunstyrelsens ordförande eller så eller bör man vara väldigt speciell på något annat sätt, eller vad betyder det? Har aldrig sett en sån skylt förut.

Måsarna kurade i det otäcka vädret med den ihållande och kyliga vinden.

T o m hummertinorna hade krupit upp på land.

10 badholmarna
Badinrättningen. Inrättning. Kul ord!

14 udden
Väldigt välordnat och fint och en liten lagun som Leia hoppade ner i för att jaga en manet. Tror inte hon tyckte om den, hon skakar på huvudet så hela munnen åker omkring.

16 ställning
Den här torkställningen för långa och fiskredskap var ganska nyuppförd stod det att läsa på en skylt. Ideellt och för att man ska kunna se hur det en gång var. En skylt talade om att det rådde klätterförbud……den svenska trygghetsnarkomanin råder!

18 hus
Mellan några stora stenar såg man ett litet enkelt viste där ute i havet, där hade man väl kunnat tänka sig att tillbringa sin fritid, eller hur!

Agneta!

43 kommentarer:

  1. Finta höstpimpade fönsterlådor!

    Bohuslän är UNDERBART på hösten tycker vi... har inte kommit iväg denna höst, snyft, men det kommer väl fler höstar? Ruggväder har faktiskt sin egen tjusning och det såg ju ut som en trevlig liten utflykt.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Jag har väl aldrig sagt att du bor fint ;) Hrm, det gör du iaf...

    SvaraRadera
  3. Jag tror faktisk att jag aldrig har stannat bilen i Bovall, det har liksom varit en genomfartsort på väg från Fjällbacka till Hunnebo eller Smögen.

    Det är synd och skam när jag ser dina fina bilder.

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för att jag fick följa med på den utflykten, härligt det såg ut. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  5. Med fönsterlådorna har du lyckats bra! Nu kan vintern (ändå vänta lite med att) komma!

    Jag tycker att dina bilder av omgivningarna var jättefina - trots det trista vädret!
    Ha en skön lördagkväll!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  6. Men så vackert! En sån utflykt skulle jag också behöva... frisk havsluft och öppna vyer, härligt! Dina blomlådor är supersnygga! Kram Hanna

    SvaraRadera
  7. Skylten med after sail var nog bra för hela ditt inlägg(fniss).Fint ställe,trevlig kväll,Nette

    SvaraRadera
  8. Åh, dina bilder får mig att längta till havet!!!!
    Alltid lika fascinerande och vackert med havet, årstid spelar ingen roll.

    Klass 1 har jag faktiskt ingen aning om vad det betyder, men så var det ju en hel del år sedan man tog körkort....

    Önskar dig en skön kväll,
    Kram Anneli.

    Har jag sagt till dig att jag alltid blir så glad över dina kommentarer?
    Nu gör jag det....tack min vän,

    SvaraRadera
  9. Hej vännen!
    Se där..du har varit i mina hemtrakter..:)Inte Bovall dock, utan Hunnebo.
    Har min lilla mamma här..hon tittade på dina underbara bilder....
    Det står Gustav Adolf på stenen...han var kronprins då..och datumet...då invigdes Sotenkanalen...
    Ha en fortsatt mysig kväll!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Så fina dina blomlådor blev. Grått och trist höstväder. Men det ska bli bättre i veckan.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Underbara bilder!! Bovallstrand är min favorit före Hunnebostrand, men efter Hovenäset :-) Nu blir jag ju en permanent Smögenbo efter jul, vilket känns alldeles underbart!!

    Ha en fin lördagkväll!

    SvaraRadera
  12. Härlig utflykt mitt i tråkvädret, men "klass 1" - parkering har jag aldrig hört talas om, men man kanske skiljer på folk och folk där vid havet!!:) Det verkar ju inte bättre!

    Härliga bilder och skön utflykt! Har haft tråkväder här också, men jobbat inne hela dagen och där skiner ju alltid solen...!:)
    Ha en fin lördagskväll!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder som vanligt, tack för visningen! :)

    SvaraRadera
  14. Ja, visst har det varit tråkväder hela dagen..men vilka härliga bilder du tagit på *"Bovall" visst är där fint!, det är något visst med dessa små samhällen "OFF SEASON" ett lugn som inte går att beskriva.Imorgon har "de"=YR.NO lovar fint väder, då skall jag ta mig en liten fototur!!Kram Torprosen

    SvaraRadera
  15. Vad mycket fina bilder,blir sugen på sommar när man serdem
    Ha en skön lördagkväll

    SvaraRadera
  16. Tråkväder men som vanligt underbara bilder och trevlig läsning....

    kram/c

    SvaraRadera
  17. Åh, vad jag längtar till landet när jag ser dina bilder!!! I Heestrand håller vi till. Spelar ingen roll om det är dåligt väder, det är lika vackert för det.
    Vilken fin höstkruka, lite annorlunda touch på den tycker jag.
    Vårt internet har varit nere i 2 timmar snart, så nu fick jag ta fram min iPhone...
    Ha det gott!!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Jag förstår inte varför jag inte tar bilen bort till Bovall och promenerar? Det är ju så fint. Speciellt gillar jag badholmarna.
    Sv: Den expiditen som mötte dig och ditt glasögonproblem verkar så oproffsig att jag blev rosenrasande när jag läste det. Vilken nonchalans och att du skulle behöva tjata till dig att få bra passform på lösögonen!
    Mina egna otikerbesök verkar det gått troll i men jag provade i alla fall om jag såg något i dom nya glasen...OCH SOM JAG SÅG (ut) en helt nu skarp och odimmig värld till trots för det gtåa idag. Så lite kredd ska allt min optiker ha fast fadäsen med fel bågar men med rätt glas.
    Kram i mörkret.

    SvaraRadera
  19. Vilken fin lördag, trots tråkväder. Å inspirerad blev jag av dina blomlådor. Fint! // Anna

    SvaraRadera
  20. Känns att ni har haft en underbar utflykt trots det tråkiga vädret. Det är så vackert vid vattnet i alla väder.
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram
    Nelya

    Psst....Jag kör igång en liten utlottning, kika gärna in hos mig.

    SvaraRadera
  21. vilka fina lådor du har gjort :)

    Ha en fortsatt trevlig helg <3
    Kramar

    SvaraRadera
  22. Bästkusten är verkligen fin..
    Visste du förresten (ditt förra inlägg) att första gången jag gifte mig var det i en hemvirkad klänning.
    Ja jag tror bestämt att du såg den:))

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  23. Det är ju vackert även på hösten, synd att det är så igenbommat och folktomt!! Å angående parkeringsskylten så tror jag nog mer att det kanske har med överfart med nå´n färja att göra eller så, storlek på bilen. Annars är det nå´n kommunalgubbe som fått storhetsvansinne och vill ha en alldeles egen parkering...*skrattar'!!
    Sen blir jag alldeles salig när jag ser dina blomlådor, så nu har jag visat mannen i huset...de är nu med på listan...min lista alltså.
    Kram kram

    SvaraRadera
  24. Det var den snyggaste vinterboning av blomlådor, som jag har sett! Har du små tallar i dom?

    Ni har så vackra samhällen hos er! Det ser ut som om husen ligger så tätt, men det beror väl på att dom ligger i en brant, så att man ser alla husen? Här ligger dom på platta marken, så man ser inte så många i taget...

    Litet jordgubbsbubbel kan säkert aldrig vara fel - synd att dom inte hade öppet!

    Badinrättning - ett underbart ord! Och det ser ut att vara ett underbart ställe, så fint och välordnat!

    Nu börjar det bli sängdags, så jag säger kram och godnatt!
    M/N

    SvaraRadera
  25. Det är så härliga bilder fast det ser lite grått och trist ut för jag kan tänka mig hur det brukar se ut när solen blänker på klippoch och hav......ja dit hade jag gärna flyttat. Att få bo nära vatten är en dröm.

    Kram Anna
    http://godastunder-tokigaideer.blogspot.com/

    SvaraRadera
  26. Jag hyser ju en ordentlig dos kärlek till Bohuslän men har bara varit där på somrarna. Just i somras satt familjen och smaskade pizza på just den restaurangen du visar. Då började jag drömma om att åka dit på hösten och vintern.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  27. Jag tycker du skall skicka in skylten med parkeringen och klass 1 till Landet Runt. De vill ha lite udda skyltar. Du har verkligen fångat Bovall fint på bild. Jag brukar också åka dit ibland och promenera för omväxlings skull.
    Kram Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  28. Havet och allt som hör därtill brukar oftast bara få besök av oss på sommaren. Någon enstaka gång har vi varit ut mot kusten höst/vår och där är fint även då vilket dina foto visar. Det är en speciell känsla med allt som är kargt och när naturen visar sig från en lite "hårdare" sida. Svårt att beskriva men vackert är det.
    Kram

    SvaraRadera
  29. Du kan verkligen konsten att vinterbona blomlådor du Agneta, så himla fint!!! Det har jag tänkt på förut, du får alltid till det så snyggt med växterna, tack för fin inspiration!! Jag har också fixat i mina lådor men de blev ju inte ens hälften så snygga som dina ;)

    Hääärliga bilder!!!!!!

    Stöööörsta kramizen aka

    SvaraRadera
  30. Västkusten på hösten är nästan vackrare än på sommaren, ser så lugnt och skönt ut. Finare ställe är svårt och hitta för en hundpromenad. Fast lite bubbel hade ju gjort det ännu kuligare. Och klass 1-parkering? Antingen tar ni körkort vääldigt tidigt eller så har det kanske med vikten på bilen och göra. Kul skylt ialla fall.
    Ha en skön söndag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  31. Ojoj, här var det massor att läsa ikapp och en salig blandning må jag säga!
    Skönt att det är nån mer än jag som verkligen kan konsten att dagdrömma och fantisera :D
    Och vilken middag! Creme de marron, mums!!
    Härlig utflykt ni var på igår, trots tråkvädret. Och du har så rätt, såklart är det lättare även att gå och jobba när det är så härligt väder som idag ;))
    (fast jag hade kunnat ge ganska mycket för en skogspromenad idag... ;))
    Ha det gott och njut!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  32. Superhärliga bilder!:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  33. När man sitter här inne i värmen ser bilderna så fina ut men jag kan tänka mig hur bistert det känns där ute... Skickar en stor kram till er båda!

    SvaraRadera
  34. Vackert med ljung och murgröna.
    Tycker det skulle vara kallt även gör en badälskande vovve att bada den här tiden på året.
    Kram!

    SvaraRadera
  35. Som vanligt väldigt fina blomsterarrangemang. Kram Marie

    SvaraRadera
  36. Tråkväder gör ofta vackra bilder :D

    SvaraRadera
  37. Hej Agneta,

    Vilka härliga omgivningar du bor i, men nog tycker jag att de kunde ha bjudit tillresta flanörer på lite jordgubbsbubbel, säsong eller ej! :-)

    Jättefina blomlådor och just att blanda i hängande murgrönor eller liknande gör det så läckert.

    Du har en så härlig blogg och jag gillar verkligen ditt fantiserar-inlägg. Såklart din hemknåpade brudbukett och hemvirkade kofta kommer att se ut så, det är jag alldeles säker på. Och vackra var de, båda två. Att du sedan är lite sugen på en Frank Lloyd Wright-kåk kan jag förstå. Jag har fortfarande inte smält mina intryck från Guggenheimmuséet i Bilbao för flera år sedan - den mannen kan tänka häftiga arkitekturlösningar!

    Önskar dig en fin höst!
    Hälsningar,
    Helena

    SvaraRadera
  38. Där påminde du mig om att fixa till i de två lådor jag har kvar ute, det som är har frusit... Fin tur det ser ut som ni haft. I lördags var det ju grådaskigt, men igår ljuvligt soligt. Ha nu en härlig vecka!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  39. Ja visst ser det lite kallt ut men ändå sååå vackert vid havet. Alla årstider är vackra.

    Vilken underbar brudklänning i förra inlägget. Mmm det vore nått det.

    Kram!

    SvaraRadera
  40. Men så härligt att få följa med på er lilla tur :)
    Jättefina bilder.
    Jag har också vinterbonat mina krukor men mossa och annat från naturen.
    Här har du en till som gillar den virkade brudklänningen, hittade deras sida och har också ett inlägg om det.
    Önskar dig en bra dag.
    Kram annika

    SvaraRadera
  41. Hej Agneta!
    Vilka fina bilder från vår vackra Väst(bäst)kust! Den där klass 1 skylten har jag inte sett förut, det kanske ska vara riktigt lyxiga bilar som får stå där??;)

    Det var Peter som staplade veden så fint, med lite hjälp av Tindra! Han är duktig min käre sambo, i lördags fick han igång spisen igen oxå:) Det var någon elkabel som gett med sig..

    Ha en trevlig vecka!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  42. Ha ha ha...kommunstyrelsens ordförande självklart;)! Tänker på "Starke man" från tv. Han skulle säkert stå där.

    Tack för härliga bilder från ett höstlikt BÄSTkusten!!!

    Kramar

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta