I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 27 mars 2012

Mormorsfilt klar.

DSC_0050
Mormorsfilten som omgivningen beställde är klar.

DSC_0053
Men vilken sida ska vara upp? Den utan markerade kanter på rutorna eller den med?

Ja, man kan ju vända den, men jag hade gjort några små bollar som skulle vara på rätsidan, men jag tror jag struntar i dom.

Ser ni vad jag ser? Jag behöver skura verandadäcket. Men med vad? Någon som har ett bra tips? Emottages tacksamt!

Agneta!

51 kommentarer:

  1. Fantastisk flott quilt du har laget! Så vakker den er både i farger og mønster. Synes den var like fin begge sider. :)

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev.

    Jag skurar vårt däck med vatten och såpa. Fungerar alldeles utmärkt.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Båda sidorna ser verkligen lika fina ut! Jättebra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Jäkla snygg filt Du!
    Ha en skön kväll!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin mormorsfilt!!! Läckert med de röda och det blå tillsammans=) Båda sidor är lika fina å så fint du gjort med den virkade kanten runt om. Jag behöver nog ta tag i min pläd om den ska bli klar någon gång...

    Såpa tror jag är ett bra alternativ till altanen...här är det gubben som kör med en sån där tvättmaskin, undra vad han har i den???

    Ha en fin fin kväll!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Men herregud två svåra frågor i samma inlägg. Jag har svårt att se någon skillnad på sidorna, men på den övre bilden ser färgerna starkare ut. Så jag säger bild ett. Puh, jag klarade första frågan.
    Sen den andra, jag skulle spontant säga såpa. Eller något annat ekologistk nedbrytbart.
    Puh, nu är jag helt slut. Kram!

    Men oj jag håller på att glömma! Det är ett underbart jobb du gjort!

    SvaraRadera
  7. Vad fin den blev! Jag gillar att ha kanterna uppåt. Vi skurar med yes och vatten det blir renast har vi märkt. Du får ha en trevlig kväll och titta in på min lilla utlottning.

    Kram

    SvaraRadera
  8. För mig är den med markerade kanter upp...antar att det är en smaksak och lika snygg vilket du än väljer. Väldigt läckra och snygga färger i den. Gillar både rött och blått.
    Ha en fin kväll
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Så vacker filten blev! Den har ju två framsidor...

    Jag skulle skurat med såpa. Vissa använder speciell trätrallstvätt ex. från Alcro men såpa kommer man långt med.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Oj vad läcker filten blev!
    Verkligen fin och det spelar väl ingen roll vad som är upp eller ner, lika fin vilket som!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  11. Säger som alla andra, jättefin blev din filt!båda sidorn lika fina!Kram Torprosen

    SvaraRadera
  12. Supersnygg. Tycker inte det spelar nån roll vilket håll som gäller, varför inte byta om lite ibland.

    SvaraRadera
  13. Så fantastiskt fin filten blev. Underbara färger. Jag tycker inte att det finns någon rät eller avigsida på den båda är lika fina. Var och en på sitt sätt.

    Ha en skön kväll.

    Kram Karin

    SvaraRadera
  14. Den är fin vilket som! Kan absolut inte avgöra det!

    SvaraRadera
  15. Filten liknar en korsords-sida
    mycke läcker, annorlunda.
    Hoppas den får hedersplats i huset.
    Ja såpa är ett gammalt beprövat medel, från naturen själv.
    Hoppas den är det fotfarande
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  16. Jag tvättar med såpa och vatten för det doftar så gott sedan. Grannen kör med högtryckstvätten och är det beläggningar på, så blir det jättefint.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Jag brukar använda såpavatten. Ren naturprodukt känns gott tycker jag. Vacker filt!

    SvaraRadera
  18. Vad fint det blev!
    Såpa vid städning funkar för det mesta.

    SvaraRadera
  19. Vilken fantastisk filt, oavsett sida!
    sv: tack för att du gillade min målning!

    SvaraRadera
  20. Åh, så fin den är! Du är sååå duktig och båda sidorna är ju jättefina - svårt att välja!
    Så himla läckert med färgerna ihop som du har gjort!

    Skura verandaräcket? En del använder visst klorin...inte vet jag!

    Åh, så varmt det var ute ikväll - rena sommarvärmen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  21. Vad härlig den var! Håller också på med en sån, men undrar NÄR jag kommer att få den klar, haha.
    Gubben använder oftast avfettning till allt så han använder säkert det till vårt altangolv - som också behöver rengöras!!
    Ha en fin onsdag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  22. Riktigt vackert med lite variation hur mormorsrutorna är plaserade. Jag tycker båda passar bra så du kan vända den ibland. Skura däcket? nej så noga tittar jag inte men kanske passar tallsåpa, det är ju naturligt.

    SvaraRadera
  23. Åh, så FIN den är! Och finast är sidan med markerade skiljelinjer, tycker jag! Om jag måste välja.

    Jag är full av beundran, för inspirerad av dig, och av ett vackert överkast jag såg i en affär, så försökte jag virka mormorsrutor, men jag får inte till det!
    Har hittat en jätteutförlig beskrivning på nätet, men...
    har du någon LÄTT beskrivning på dina?
    Det hade varit så behändigt att ha med på resan!

    Grattis i alla fall till omgivningen, vilken filt han får!
    Kramar, M/N

    SvaraRadera
  24. Hej å hå, filtsida 1 och fråga två: såpa.
    Vårkram från mig.

    SvaraRadera
  25. Hoppas omgivningen är nöjd med filten, den är jättesnygg, tycker jag.
    Kram!

    SvaraRadera
  26. Så härlig din mormorsfilt blev. Helt fantastiskt fina färger.
    Vilken fin utställning du besökte i Skärhamn. Roligt att du visar bilder därifrån, eftersom det ligger så långt bort från mej.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  27. Vilken härlig filt, den kan man sitta under lääänge o njuta dagen!
    Har tyvärr inga tips till verandaen...tvättar inte vår...borde jag kanske göra det??
    men å andra sidan så är den bara framme6 månader om året, den impregnerar sig sjäv (kallar jag det!)

    ha en fin kväll, Klem Anna

    SvaraRadera
  28. Åh vilken fin!!

    Jag skulle slipa golvet. Det blir skitsnyggt =)

    SvaraRadera
  29. Vad duktig du är och vad fin filten blev. På långt håll och med svaga ögon tycker jag att översta varianten är bättre...eller? Spelar nog ingen roll.
    Känner många som tvättar terrasser och verandor med högtryck. Det är nog den snabbaste varianten. Men om det är bättre än såpa vet jag inte. Om inte annat får ni ha en naturlig veranda som anpassar sig efter naturen.
    Ha en fin dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  30. Jättefin omgivningsfilt! Den måste han vara glad över?

    Klart du ska såpskura, bara doften gör ju arbetet roligt!

    Kram och njut!
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  31. Så fin den blev, filten alltså!! Men vilken sida...det kan jag inte välja och säkert inte omgivningen heller!!
    Använd såpa du...även om det kanske inte tar bort allt så känns det rent och luktar gott. Det finns säkert dundermedel att köpa, men frågan är om ev blommor i närheten tycker om det? Här har vi lärkträd i altandäcket och de ska ju inte behandlas alls, så jag är lite försiktig med rengöring också...det sista lät väl bra, att slippa...*skrattar*...??!!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  32. Snygg filt! Vilket proffs du är!
    Kram

    SvaraRadera
  33. Sitter stum av beundran av den fina filten!! Men....jag gillar nog den nedersta bilden bäst...tror jag..fast dom är ju jättesnygga båda sidorna, så det spelar nog ingen roll egentligen!
    Och så praktiskt när det blir så fint på båda sidorna så man kan vända och vrida på den hur som helst. Va sugen jag blev på att göra en sådan!!!
    Stickar du den i smårutor, var för sej??
    Acryl eller bomull eller vad??
    Om du har lust får du jättegärna lägga upp mönstret på den...om du vill alltså!?

    Altan och trappa brukar vi högtryckstvätta här. Och ibland med såpa och ibland med alg-tvätt.
    Däremot har vi stundom slarvat här med in-oljningen och det får man ju sota för så småningom.
    Tror jag ska vara duktig i år och köpa mej lite olja..... *ler*

    Ha det bäst och tack för du delar med dej av så fina bilder!
    Man blir ju såååå inspirerad!!

    Kram, moj

    SvaraRadera
  34. När den 37:de kommentaren ska skrivas då är allt skrivet om din fina filt.
    Instämmer med övriga.
    Trägolv - då är det bara såpvatten som gäller.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  35. Vilken fin filt du har gjort! Det är så roligt att virka dessa rutor men oj vad tråkigt med alla garntrådar som ska fästas. Jag tror att din filt kommer att bli till stor glädje för mottagaren.
    Kram! Märta

    SvaraRadera
  36. Men himmel så vacker mormorsfilt! Helt underbar! Det var ett tag sen jag senast var in här hos dig och ser nu att du också besökt Skärhamn och Anus fantastiska utställning. Den gillade jag verkligen.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  37. Men du vilken fin filt!
    Den kommer pryda sin plats var den än hamnar!
    När jag blir stor ska jag också bli så där flitig och tålamodig - och kanske få ihop en till en docksäng iaf ;))
    Ha det gott!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  38. Vilken underbar mormorsfilt!
    tycker den är lika vacker på båda sidor!

    Vilken fin blogg du har, nu lägger jag mig som följare så att jag inte tappar bort dig i blogguniversum.

    Hälsningar Anncathrine

    SvaraRadera
  39. Vilken vacker pläd du har gjort!! Har du både virkade och stickade rutor, eller ser jag galet? Funderar på att virka en liten mormorspläd till mitt lilla barnbarn som kommer i sommar. Just nu håller jag på att virka en liten nallebjörn. Ha en bra dag. Jag ska ge mig ut i vårsolen och fika med kusiner.

    SvaraRadera
  40. Ååå så fin. Bägge sidor alltså. Virkat eller stickat? Visst borde jag väl kunna virka en sån, jag som inte kan sticka.
    /Knatten

    SvaraRadera
  41. Fantastisk filt!
    Konstigt att inte mamma svarade på frågan om altanen. De har rekommenderat ett medel, Tercol: http://www.tergent.se/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=53 som verkar jättebra. Kanske inte helt miljövänligt, men det är det ju inte om man ska sprida en massa klorin heller. Man bara sprayar på och sedan låter man det verka. Jättefint blir det.

    SvaraRadera
  42. Filten skulle du ju kunna ställa ut tillsammans med den finska kvinnan. Den passar ju perfekt in där med sina härliga färger! Härligt att vara klar :)
    Kram Marie

    SvaraRadera
  43. Men hjälp, vad tjusigt! Hade du en plan för färgerna, eller improviserade du? :)
    Skoj att hitta hit!

    SvaraRadera
  44. Hej! Wow vilken härlig mormorsfilt! Jag skulle ha rättsidan med markerade kanter! Kram Iréne

    SvaraRadera
  45. Så otroligt vackert, vad duktig du är! Ha en bra dag!

    Kram Lussan

    SvaraRadera
  46. En helt otroligt vacker filt! Jag njuter av alla de vackra färgerna. Sättet du har satt ihop rutorna på ger ett extra stort plus.
    UNDERBART! Massor av härlig inspiration till oss andra som tittar in till dig.
    Ha en bra dag.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  47. Fniss...persiska bergen, den var rolig. Men vilken snygg pläd, omgivningen kommer bli väldans snygg när han har den runt axlarna.
    Såpa och högtryckstvätt skulle jag använda, snabbt och bra.
    Solig kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  48. Vilken FIIIIIIIN filt, lika välgjord både på rätan å avigan, vilken som nu är vilken.
    Ha en bra dag!
    KRAMAR
    Eva

    SvaraRadera
  49. Kram på dig unika och värdefulla Agneta uppe på Snäckskalsdalen.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta