I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 10 maj 2012

Gömda djur, utmaning och Award.

DSCN1187
Leia försvinner ibland, men vi har upptäckt att hon lägger sig under verandadäcket, mysigt!

DSCN1285
Nisse försvinner också, och gömmer man sig bakom rabarbern så ser nog inte dom som bor i Nisses hus att han lagt sig i en av odlingslådorna.

Eller också är det som omgivningen säger, han har missuppfattat det hela, han tror det är en sovlåda, inte en sålåda!

 

Av Knatten med bloggen Ett hus på Klippan har jag fått en liten uppgift. Jag skall svara på 11 frågor som hon ställt samman och dom kommer här:


1. Vilken maträtt skulle du välja om du bara fick äta en enda sak till slutet av ditt liv?
Kokt potatis med dillkött och kokta morötter, till förrätt löjromstoast.


2. Vilken konsert/scenuppträde/teater är den bästa du varit på nånsin?
Händels Messias med jättekör.


3. Vilken rollfigur från film/bok/tvserie skulle du vilja spendera en vecka med.
Mr Edward Lewis I Pretty Woman (dvs, Richard Gere).

4. Vilket var ditt bästa barnprogram när du var liten?
Saltkråkan.


5. Om du fick åka tillbaka i tiden, vilket årtusende skulle du då åka till?
1700-talet och Gustav den III:s glada dagar.


6. Vilka tre prylar skulle du ta med dej om du skulle åka till månen?
Omgivningen (fast han kanske inte är en pryl…), kameran och en tjock bra bok.


7. Nyss såldes Edward Munks tavla "Skriet" för 850 miljoner kronor!!!! Vilken tavla skulle du köpa om du hade så mycket pengar?
En tavla som jag verkligen tyckte var vacker.


8. Och om det blev lite pengar över, vad skulle du då göra med dom?
Då skulle jag köpa en gammal timrad gård på ett berg, vid en fjord I Norge.


9. Om du fick bota en sjukdom, vilken skulle du välja?
Det är en riktigt svår fråga men alla slags demenssjukdomar, tror jag. Det är så tragiskt att se att all erfarenhet, all kunskap, all händighet går förlorad på slutet I mångas liv.


10. Vilket ämne tyckte du var roligast när du gick i skolan och varför?
Jag tyckte om alla utom historia, gymnastik och konst- och musikhistoria.


11. Vilken är den hemskaste person du har träffat och varför?
Jag har nog inte träffat en så förfärlig person ännu och jag hoppas jag slipper göra det.


Nu skall man väl egentligen skicka frågorna vidare till 11 andra bloggare, men det gör ju aldrig jag av den enkla anledningen att jag inte kan välja. Så som vanligt säger jag, snälla, den som känner för det kopiera av och skriv era svar! Och titta in på Knattens blogg, där väntar mycket roligt!


Och så har jag fått en Award av Linda med bloggen Hemma på Ekbacken!
Linda Hemma på Ekbacken 17 april
Tack så jättemycket för den! Linda har en ganska ny, jättefin blogg så titta in till henne, vet jag!


Agneta!

29 kommentarer:

  1. Grattis till awarderna (heter det så..?) Nåja,kul att läsa dina svar på frågorna och i många känner jag igen mej!

    Ja, man undrar ju varför de gömmer sej! Säkert gosigt och skönt där i sålådan!

    Ser att du lagt ut en bild på Placido här i högerkanten! Han är klart den allra bäste av de tre tenorerna och så sympatisk! Han sjöng med oss när vi gjorde Missa Solemnis (Beethoven) i Salzburg och jag kan intyga att han är otroligt charmerande och jättetrevlig som person! Tänk, att han kommer hit!!!

    Här regnade det igår och var jättemulet! Idag är det strålande sol och såååå varmt och skönt! Men vi ska visst få regn här i em.

    Önskar dej en härlig dag med upphörande regn!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Grattis till din Award den var du väl värd...
    Ser ut som att du städat till på din blogg sen jag var här sist...
    snyggt.
    Dina husdjur har hittat så sköna platser att vila på...lite skuggit och lite varmt och gosigt.

    Ha det finfint.

    SvaraRadera
  3. Det var då inga enkla frågor att svara på!
    Ja du...Här sitter man nu...Jag kan utan att ljuga säga att kl 4 hade jag inte sovit en enda minut. Känner mig illamående och helt borta! Hur är det med dig nu då?

    SvaraRadera
  4. Grattis till awarden!
    Alltid så kul att få veta mera om sina bloggvänner :)
    Kramen rara du♥

    SvaraRadera
  5. Vad kul att få reda på lite mer om dig.

    SvaraRadera
  6. Så mysigt de verkar ha på sina gömställen :)
    Fina svar du gett på frågorna. Det är inte alltid så lätt att besvara dem.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  7. Men det hörs ju, sååå-(v)-låda, då måste det ju vara för en liten nätt katt som den är gjord. Och verandagolvet måste ju vara byggt som solskydd åt en söt vovve. Det förstår ju vem som helst! Människor...vad fattar de egentligen?
    Kramar till katt och hund och människa.
    Törnrosa

    SvaraRadera
  8. Grattis till awarden! Känner igen mig i mycket av dina svar, udda frågor som man inte tänker så ofta på men det är ju kul med sådana frågor! Mysiga ställen att gömma sig på! Kram Iréne

    SvaraRadera
  9. Nisse hade kunnat legat under minna rabarber utan att synas. Dom är jättestora nu.
    Kram i regnet.

    SvaraRadera
  10. Kul att få läsa lite annat om dig! Sådana saker skriver man ju inte om annars. Här är det grått och trist som vanligt, mår dock bättre idag mot igår (tack gode gud...). Tråkigt att du inte kan sova, hela dygnsrytmen blir ju helt förstörd! Har jag mycket värk kan jag vakna på natten och då är jag skitslut på eftermiddagen... Så sitter man som en zombie och bara väntar på att klockan ska bli nio typ!
    Många kramar till er båda och alla djur!

    SvaraRadera
  11. Kul läsning i och med den ena awarden...alltid får man veta något nytt!!
    Sen gav du mej ju en liten hint om vad som kan hända den lilla svarta...ner i ån!! Nu är ju dammen den som ligger närmast till, och där bland alla prinsar...njae...det vore väl synd, om prinsarna alltså. Så vi får hoppas mannen i huset får ordning på den. Det värsta är att vi inte har något garage, så hur underligt den än kan låta, att meka bil är även väderberoende...!!
    Lite udda sovplatser för en del...men det finns säkert en tanke bakom det också. Svalka magen för den som ligger under altan och värma magen för den som ligger på duken i odlingslådan...
    Å nu regnar det för omväxlings skull...
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Dom är roliga, dom små djuren med sina egenheter!
    Och grattis till dina awarder!
    Det var litet annorlunda frågor! Som vanligt tycker jag ungefär som du...

    Enda måltid: Dillfrikassé - absolut! Det är en av mina absoluta favoriträtter!
    Konsert: Harry Belafonte-show, som jag var på i Lund för evigheter sen...mmmm!
    Rollfigur: Mr Darcy i "Stolthet och fördom", kanske...
    Barnprogram: Hm, det fanns ingen tv förrän jag var 11 år...
    Årtusende: Nej tack!
    Till månen: Maken, kameran och en tjock bok (känns det igen?).
    Tavla: En vacker (samma där...).
    Pengar: En resa med alla barn och barnbarn.
    Sjukdom: Svårt...
    Skolämne: Kemi och matte.
    Hemsk person: En ex-chef...brrr!

    Så där ja, nu har jag också svarat på frågorna, det var egentligen inte meningen!
    Men så slapp jag packa en stund...
    Vi hörs, kramar från ett regnigt Kämpinge!
    M/N

    SvaraRadera
  13. Grattis! Vilka fina bilder på djuren och jag förstår om Nisse tror det är en sovlåda *ler*. Du får ha en trevlig kväll.

    Kram
    Elna

    SvaraRadera
  14. Vilka underbara bilder på Leia och Nisse i sina gömslen!

    SvaraRadera
  15. Kul att du tog utmaningen och kul att se dina svar.

    Mina myspysingar gömmer sej oxå på lustiga ställen. Och på tal om sååå-låda så har nån av mina mysingar varit i mina sådder oxå. Närmare bestämt i kattmyntan som hade börjat växa. Jo, det var meningen att katterna skulle ha dom fast inte förrän dom kom ut i rabatten. Tur jag har fler.
    Ha den go dag. /Knatten

    SvaraRadera
  16. Din vovve vet hur man njuter av livet! Så fin bild.

    SvaraRadera
  17. Lite kul att läsa om dig! Leila har ju hittat en favoritplats...ibland vill man ju gömma bort sig....Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Nu känns det nog som jag vill lägga mig i sovlådan till nästa vecka(fniss).Kul bilder på djuren .Så fick vi veta lite mera om dig igen,grattis till utnämningen ,kram Nette

    SvaraRadera
  19. Det ser trångt ut där under verandan men kanske svalt och skönt.
    Det är säkert lätt att höra fel mellan sov- och sålåda!
    Nu har vi också fått regn...

    Ha en trevlig kväll!
    Agneta

    SvaraRadera
  20. Känner igen problemet med sålådorna - det vill gärna bli "sovlåda".
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Jag visualiserar kalven i en av odlingslådorna vi ännu inte skaffat. Hoppsan oj vad platta grödor det kommer att bli. :D

    SvaraRadera
  22. Kul att få veta mer om dig! Så söt Leia är där hon ligger:).
    Så vackra bilder från Ramsvik! Har aldrig promenerat där bara åkt förbi med bilen på väg till Kungshamn/Smögen.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  23. HA HA HA HA HA, Omgivningen kanske inte är en pryl! :-)))
    Fina Nisse..... KRAM!

    SvaraRadera
  24. Grattis till awarderna!
    Gillar Nisses syn på sålådorna. Fast dom små plantorna är kanske inte lika förtjusta och inte matte hellre. Men Nisse är ju så fin.
    Dom djuren är underbara!
    Kram

    SvaraRadera
  25. Grattis till awarden! Kul med djur som hittar olika sovställen. Självklart är det en sovlåda! ;-)

    Jag känner inte riktigt igen mig här... Ser att du har gjort om i bloggen. Tänk att man inte kan hålla sig borta ett tag från bloggvärlden utan att det händer saker... ;-) Själv har jag fortfarande problem med uppladdning av bilder. Morr!

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  26. Så søte dyr. :) Koselige plasser de har funnet seg. Hunden vår bruker også å legge seg på de underligste steder. :)

    SvaraRadera
  27. Katter har en tendens att missuppfatta saker, har jag märkt:-)

    Dillkött ger mig rysningar, som tur har ingen tvingat mig äta det sedan jag gick ut sexan ;-)

    trevlig fredag!
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  28. Äntligen har jag fått till det och läst dina inlägg!
    Tiden är så knapp i det sista, hinner ju inte nåt...
    Vad fin fin blogg är! Förnyelse under våren. =o)
    Haha, roliga djur som får och gömmer sig så där!
    Om tiden räcker till ska jag kopiera frågorna i utmaningen och svara på dem. =o)
    Hoppas ni får en fin helg!!
    Kram

    SvaraRadera
  29. Grattis och en varm helgkram från mig som är ute och cyklar....
    Vink Vink. Var rädd om Dig!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta