I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 27 maj 2012

Oh, vilken helg och oh, vilket Smörblommeprojekt!

g 067
Vilka dagar! Sol, klarblå himmel, varmt – dag ut och dag in! Och en lätt bris, precis efter önskelistan.

 

g 063 
Här ser man åt andra hållet från fjorden sett och precis mitt i bilden på berget så ligger Snäckskalsdalen (det syns inte) ! Det tar 3 minuter med bil och det tar 20 minuter att gå till sjön (havet, fjorden, vad man nu vill kalla det, vi kallar det sjön…..men det är ju egentligen havet).

 

g 053
Och vad skådade mitt öga när jag gick med Leia till sjön idag – jo, smörblommorna blommar. Och då innebär det att Smörblommeprojektet nått sitt slut.

Sammanfattningvis: vi som var med på detta skulle bli lite mindre, genom att äta lite mindre, äta lite nyttigare och röra oss lite mer. Inget annat egentligen.

Och hur har det då gått?

Jo, över förväntan måste jag säga. Själv så kommer jag nu i shortsen som var omöjliga att komma i förra sommaren och bara det är stort. Jag väger mig inte, utan jag känner bara på kläder hur dom sitter och just att shortsen är OK nu, det är jag så glad för. Jag är ju fortfarande klart spolformad (alltså, det är mest av Snäckis runt midjan och uppåt och neråt en liten bit), men det är lite, lite mindre av det hela.

Vad har jag gjort? Jag har ätit lite mindre, jag har ätit lite nyttigare och jag har rört mig lite mer.

Dessutom….har jag försökt ta bort så mycket vitt mjöl som är möjligt, så mycket socker och salt som är möjligt och jag har skurit ner på animaliskt fett så långt jag tycker det varit OK. Jag har ätit ännu mer fisk än tidigare och försökt hålla mig till ljust kött. Jag har alltså lagt in ytterligare en parameter – den hälsosamma aspekten.

Men aldrig att jag tummat på detta när jag varit bortbjuden och på kalas utan det har enbart varit till vardags. Många bönsallader och en ny värld har öppnat sig för mig – det är ju så gott! Och det finns massor man kan göra om man bara ”searchar the Internet” och alla kokböcker som står i hyllorna.

Så jag fortsätter så här! Det gör jag. Det har inte varit några uppoffringar, jag har knappt tänkt på det och jag känner mig sundare! Rekommenderas verkligen. Det var ju alltså Eva Mari med den utsökta bloggen Vårt röda hus som kom på detta geniala! Visst är bara namnet på projektet så bra, positivt och uppmuntrande! Titta in på Eva Maris blogg förresten, hon håller på att skapa ett Glädjehus! Jajamen!
g 050

 

Agneta!

27 kommentarer:

  1. Grattis till shortsen! :-)
    Vi kör sommarvärme även här, såå skönt!

    SvaraRadera
  2. Grattis vännen!

    Kul att de gamla shortsen passar igen. Aldrig fel att tänka till lite ibland och ändra till nyttigare vanor.

    Ha en skön kväll

    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Själv har jag misslyckats helt...och med det här förbannade benet undrar jag när jag kan röra på mig igen!
    GRATTIS! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Gott!

    Duktigt av dig, det sporrar att fortsätta när man ser resultat.

    Ha en fin vecka,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att det gett resultat! Plocka nu en bukett smörblommor och ställ på bordet, så du blir påmind om hur duktig du har varit! Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. kul projekt, grattis =) Kram

    SvaraRadera
  7. Å ved vacker den gula smörblomman är! Bra "jobbat"...(har funderat ska du veta)...
    Glömt säga att biljetter är köpta till Placido Domingo Globen Stockholm 5/12.
    Var rädd om dig i Snäckskalsdalen och varm kram från mig.

    SvaraRadera
  8. Så fint det glittrar i vattnet.
    Vad duktig du varit med smörblommeprojektet. Jag har lagt av för länge sedan. Fanns inte tillräckligt med motivation.
    kram!

    SvaraRadera
  9. Underbara sommarbilder! Grattis till att shortsen passar, bra gjort!!
    Jag har oxå lyckats minska lite på mitt omfång, så jag kan ha kläder som hängt oanvända i skåpet i många år, men det finns fortfarande en hel del att bli av med:))
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  10. Så duktig du är och du har verkligen pli på dig själv:o)

    Du undrade när det är minst mygg om ni skall åka Inlandsbanan.

    Det är nog på våren innan värmen kommer. I år så har myggorna börjat kläckas nu och de är ganska aggresiva. Vi bor ända vid kusten och Inlandsbanan går ju en bra bit in i landet.
    Tidig vår skulle jag tro är ganska myggfritt. Annars får du använda myggmedel.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  11. Underbara sommarbilder! Vilket rolig och peppande utmaning! Grattis till ditt fina resultat

    SvaraRadera
  12. Grattis! Bra gjort, själv har jag inte lyckats alls av olika anledningar men mest för saknaden av motivation. Får hoppas att den infinner sig under sommaren istället.

    Vad fin bild förresten från förra inlägget med fågelholken. Riktigt snygg.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  13. Grattis! Så skönt att hitta ett sätt som passar och inte känns jobbigt. Du, så fina bilder du har tagit på smörblommorna./Kram Merja

    SvaraRadera
  14. Tack snälla förresten för din hälsning få dotters skulle in på DS

    Den gjorde mig så glad och det är så skönt att det nu är klart :-)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  15. Grattis till shortsen du kan ju fira med sol o värme .Kram Nette

    SvaraRadera
  16. Grattis, vad kul att det gett resultat! tror du gör rätt som inte väger dig, man känner och ser på kroppen att det ger det resultat man tänkt sig.
    Kram Annica

    SvaraRadera
  17. Lyckliga dig som nått ett delmål i smörblommeprojektet..
    Allt började så bra för mig men sen hände inget på vågen hur jag än ansträngde mig..
    "Gubben" däremot har gått ner 8 hela kilo sen nyårs-skiftet..
    Visserligen rör han väldigt mycket på sig men lite orättvist känns det som..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  18. Njuuter av dina vackra foton och underhållande läsning.
    Nu blev jag även inspirerad att tänka mer på kost osv.
    Lycka till
    Kram

    SvaraRadera
  19. När jag läser om det...så kommer jag ihåg!! Så duktig du är, och det är ju precis så det ska vara, naturligt och självklart när man gör sitt val. Inga pekpinnar och måsten med ättestupan i bakgrunden...Nu önskar jag att jag hade samma jävlar anamma som du, för kroppen skulle helt klart må mycket bättre av det...!!
    Ha nu en bra start på veckan, och vilka fina bilder du har i inlägget!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  20. det lät ju som ett trevligt projekt, och roligt om du känner att den gjort nytta i byxorna! :)
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  21. Grattis, du duktiga, kloka smörblomma! Jag känner mej så stolt att jag påverkat så många till lite förändrad livsföring! Det har varit så roligt att ha dej vid min sida, du är en riktig påhejare du:)

    Kramar till dej!
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  22. Stort grattis!!! Det är fantastiskt att sätta på sig kläder man inte kommit i på länge. I lördags skulle jag på kalas och provade en kjol som varit för liten, men nu satt den som en smäck=)

    Så härligt att bo vida havet eller vatten när det varit så här underbart väder.

    Ha en fin början på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  23. Kul att du lyckats så bra! Jätteduktigt av dig. Själv kom jag aldrig riktigt igång, men jag får ta igen det på något annat sätt.
    Hoppas du har en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  24. Vad roligt att det gick bra. Grattis! Kram Marie

    SvaraRadera
  25. Jaha, då var det försent att engagera sig i smörblommeprojektet. Jag tycker jag har rört mig betydligt mer än vanligt, men inte tusan syns eller känns det. Kan kanske bero på att jag inte riktigt har tagit till mig det där med maten. Hm...

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta