I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 9 maj 2012

Solig dag i helgen.

1.12.5.9
I helgen när det var fint väder gick vi runt Ramsvikslandet som ligger granne med havet. Det stora, stora havet, det som man byggde Sotekanalen för, som beredskapsarbete, på 30-talet, så att man skulle slippa gå här ute med båt, vilket är väldigt lurigt med många böar (undervattensskär, grynnor och allt vad det kallas), strömmar och stormar som ofta ligger på.

3.12.5.9
En tapper seglare hade fått i sin båt som han seglade inomskärs med.

5.12.5.9
I Bohuslän finns det sådana här hedar och dom är platta och gåvänliga och fulla av små rara växter och på sommaren även vilda tjurar. Nej då, inte så farligt som det låter, dom är vana vid människor och betar på naturskyddat område, så dom är harmlösa. Hoppas jag.

7.12.5.9
Jag är totalt tondöv, men det hindrade mig inte från att sjunga och jag sjöng glatt på: ”…….gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol…….:” när jag såg alla tre förutom kattfoten, den hade inte kommit i blom ännu.

12.12.5.9
Efter flitigt traskande kommer man till toppen av ön och där ligger en klunga hus som utgör Ramsvik. Det är väl som ofta här i Bohuslän, mest sommargäster som har husen, och dom hade börjat komma och grejade i sina karga trädgårdar. Jag bara funderar på en sak, varför måste dom absolut anlägga en liten gräsmatta när det knappt finns jord?

14.12.5.9
Hade dom inte varit i sina hus hade jag nog tagit med en liten tuva av denna bedårande förgätmigej som växte i vägkanten.

13.12.5.9
Slånbär växer ju vilt här och några hade så många buskar runt sina hus att dom klippt dom som häckar och då blir det tydligen sådana här runda bollar! Ser kul ut!

Idag är det inte sånt väder som på bilderna ovan, det regnar och jag såg att det exploderat i trädgården! Härligt och gott doftar det också ute så nu tar jag dåggen och går på promenad!

Agneta!

p.s. jag hoppar nog över det där med att äta murklorna, det är som många säger, dumt att chansa….tack för alla goda råd….d.s.

15 kommentarer:

  1. Förgätmigej... Min favorit! Den är ju så söt så man blir lycklig i varenda kroppsdel! Här har den inte kommit än men den är på väg... KRAMIS (Du överlevde murklan, eller?)

    SvaraRadera
  2. Du har alltid så fina bilder att visa och alltid något trevligt att skriva om.
    (Hihi...Kattfoten var fin)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Agneta,
    Gillar bilden på kattfoten, hihi;)

    Bohuslän är underbart vackert, o så fint med förgätmigej!

    Ha en trevlig eftermiddag trots regn!

    kraam Jenny

    SvaraRadera
  4. Åh, så intensivt blått ert hav är!
    Platta och gåvänliga hedar låter jättemysigt, mindre mysigt kanske med tjurarna...
    Och alla fina växter - det måste vara roligt att gå där med en expert som omgivningen!
    Så skönt det låter med regn! Det skulle vi sannerligen behöva! Ett slag idag trodde jag att det skulle bli regn, men sen kom solen igen...
    Så är det ofta här nere!
    I morgon är det packningsdags...puh!
    Kramar, M/N

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder och jodå jag ser kattfoten *ler*.

    Kram
    Elna

    SvaraRadera
  6. Som alltid så ljuvliga bilder!!! Riktigt vackra naturbilder!
    Ha en fin kväll.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  7. Hej...!! Inte utan..att jag längtar "hem" lite..
    Tänk såå mycket jag badat på Ramsvik som barn...var även mycket på Haby..
    Fina bilder du visar..som alltid!!
    Ha det gott!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Har lite förgätmigej i rabatten och jag tror nog den är lite vild och kommit dit av sig själv, jag har inte satt den i alla fall.
    Vi har ju mycket slånbär här på ön och även här runt där jag bor men jag har aldrig sett sådan blomning förr.

    SvaraRadera
  9. Så vackert det ser ut med segelbåten där och allt det andra du visar från dina strapatser! ♥

    SvaraRadera
  10. Så trevligt inlägg du gjort...andas sommar...blir glad av dina bilder!!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Så mycket härligt och vackert. Ja vårt vackra Bohuslän :)
    Kvällskramar från Maria

    SvaraRadera
  12. Såg att du hittat murklor, det är lurigt med dom för giftet lagras i kroppen. Toppmurklan är lika god och där är det fritt fram. Gillar din bildserie med blommorna, kattfoten är den absolut sötaste blomman.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  13. Varför jobbar du inte som fotograf!?

    SvaraRadera
  14. Har sagt det förr och säger det igen, ni bor så underbart vackert. Måste vara härligt att bo i Bohuslän. Åh vad jag längtar till södra delen av landet när jag ser dina fina bilder. Vad härlig hon ser ut att ha det Leia när hon rullar ihop sig under verandan, och Nisse ser ut att stortrivas han med =)
    Kram Annica

    SvaraRadera
  15. Ruth i Virginia12 maj 2012 kl. 06:18

    Hur kan man få bo så otroligt vackert?
    Glad att jag hittade hit och fick se dina ursköna bilder. Tack!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta