I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 18 juli 2012

Nästansommar.

1.12.07.18
Prästkragarna blommar. Och ser ni – solen skiner på dom. Vi har fått sommar, det är sommar nästan på riktigt. Men bara nästan.

 

3.12.07.18
Jag hade en grekisk vädd, men den lyckades jag försnilla i nån perennaflytt förra sensommaren. Men nu har jag en ny och den blommar så fint. Tycker om färgen.

 

5.12.07.18
Agapanthusen som jag fick av min svägerska blommar den också – vacker blå färg.

 

7.12.07.18
Den här plantan hade jag totalt glömt bort. Eller ja, jag såg den ju, den står ju där, men vad det var för något, jag kunde inte komma på det, men nu ser jag, veronika. Stor, hög och kraftig.

 

9.12.07.18
Men vad är nu detta? En höstsyrén. Redan. Nu. Ja, jag tycker ju bäst om hösten, men inte ännu…….

 

11.12.07.18
Och höstblåbär. Nej, amerikanska blåbär. Ser ut att bli några stycken. Det är plockhöjd på dom, det är bra!

 

13.12.07.18
Och här sitter vi och häckar om aftnarna, i kylan.

Och det ska vi försöka göra ikväll också när vi får gäster. Vi får plocka fram alla tjocka filtarna och rusta oss ordentligt.

Agneta!

32 kommentarer:

  1. Men visst är det trist att man knappt kan sitta ute på kvällarna. Jag som brukar vara på altanen framåt natten för det mesta under sommaren har inte tillbringat många kvällar där.
    Vackra blommor har du som du får gå runt och lukta på så du håller dig varm :).

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja visst undrar man när det ska bli sommar på riktigt. Det är upp och ner. Är solen framme så är det jättevarmt. Är den inte det så är det så kallt så. Svårt att veta vad man ska ha på sig tycker jag.
    Ha en trevlig kväll och hoppas ni slipper frysa.

    SvaraRadera
  3. Åh så vackra blommor.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Såå fint såå fint!
    Ha det så mysigt ikväll :)
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Nej, så lite som vi suttit ute (hittills) i år har vi aldrig nånsin varit med om. Tur att vi har glädjehuset att vara i... där är det både knottfritt och varmt.

    Du har ju gardinerna att dra för, vetja! Dom måste välan skydda både för kyla och vind? Ha en trevlig kväll!

    Kram Eva-Mari, som tycker om dina blombilder!

    SvaraRadera
  6. Gudars vilka fina blomster, gillar den där syrenen. Hoppas ni kan värma upp erat ställe lite med solen. Här är det regn/sol/regn/sol hela tiden....
    KRAMIS!

    SvaraRadera
  7. Tjocka filtar och långkalsonger får det bli om man ska kunna sitta ute i år. Trist....var är de ljumma sommarkvällarna?

    Ha det gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  8. Så fint det blommar hos dig, vackert! Idag har vi klarat oss utan regn såhär långt (peppar,peppar) och det är så tråkigt att inte ha möjlighet att njuta av sköna sommarkvällar ute. Här har det regnat nästan varje kväll, när ska sommaren komma???
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  9. Låte ju lilte hoppingivande att sommaren nästan kommer. Förstår att det är trist att inte kunna sitta ute som man vill.
    Mycket vackert du visar, grekisk vädd har stått på min önskelista länge.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Soliga, fina bilder från dig idag, härligt.
    När jag skrivit klart min kommentar måste jag ut och se hur det går för min prästkrage.

    Jag älskar grekvädd, och de är ganska lätta att driva upp från frön, jag köpte en gul grekvädd på plantagen nyligen men den blommar nog inte förrän nästa sommar (om den överlever vintern)

    Till blåbärsskogen måste jag också försöka ta mig någon dag, men jag hinner inte allt jag vill...fullt upp att med allt.

    Jag har också massor med blåbär på min amerikanska blåbärsbuske.

    Ikväll har vi grillat kött och lax...men nu kommer det en regnskur, jag måste springa ut och hämta mina nytvättade trasmattor som hänger på tork ute, får väl hänga dem under tak på altanen istället så de torkar någon gång (tog en titt ut genom fönstret och ser att min man redan tagit in mattorna :)
    Tjingeling.

    SvaraRadera
  11. Ja, visst är det lite svårt att avgöra vad det är för årstid just nu. Vi har faktiskt inte ens provat att sitta ute på kvällen ännu, men vi har faktiskt haft några hyfsade dagar här på slutet. Ibland för man nöja sig med det lilla =)
    Hoppas ni får en trevlig kväll och att ni inte fryser allt för mycket.
    Kram Annica

    SvaraRadera
  12. Grekisk vädd - jag visste att det var något jag glömde, när jag gjorde den nya rabatten! Nu är det uppskrivet och ska inhandlas nästa gång jag är på plantskolan! Tack!

    Veronica har jag också men mina blåbärsbuskar ser dåliga ut...särskilt den ena...får nog ersättas, tyvärr! Det tar ju tid innan det blir bär. och jag älskat blåbär1

    Så härligt att ni äntligen har fått sommarväder, det ser SÅ trevligt ut på er altan!
    Ha det nu så gott, kramar i massor från kompisen i söder, M/N

    SvaraRadera
  13. Ja nu är det nog sol och sommar,men någon riktig sommarvärme tycks inte komma i år. Så fint det blommar hos dig!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  14. Åh Agneta så fint ni har! Kvällens gäster kommer säkert att må gott när dom får sitta där och häcka :)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Tråkigt att man knappt kunnat sitta ute om kvällarna i år. Det har ju inte varit någon sommarvärme överhuvud taget än.
    Hoppas att ni har många filtar att tillgå.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Men finns det hjärterum så finns det stjärterum...den gamla ordslingan kanske kommer till användning ikväll när ni får gäster!! Trist att halva sommaren redan gått, man blir lite orolig för att resten inte ska bjuda på så mycket bättre väder heller...å jag som inte är någon höst- och vintermänniska...jag våndas redan!!
    Mycket vackert som blommar hos dej!! Å var inte ledsen...jag kan inte hälften av alla mina blommors namn, men jag är lycklig ändå i min lilla värld...
    Kram kram

    SvaraRadera
  17. Burr, räcker inte med filtar. Det behövs infravärme, ragssockor o en välfylld box med vin. Nu får det banne mig bli sommar snart.

    SvaraRadera
  18. Ja inte vill vi ha höst ännu inte, sommaren har ju nästan inte kommit igång...
    Vackra veronikor!

    SvaraRadera
  19. Så många vackra växter som blommar hos dig! Kvällarna fungerar nog bäst i växthuset om man inte vill frysa. Men värmeböljan kanske kommer snart... eller inte? Höst vill vi definitivt inte ha än, helst inte förrän i oktober!

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  20. Nej nästan sommar är det inte här elva grader och regnskurar,,ni har nog haft lite bättre.
    Ute har vi inte suttit alls i år,,suck pga räcker inte med filt här.Hoppas vi snart får bättre väder.Ha det gott kram Monica

    SvaraRadera
  21. Det var fina sommarblommor. Och det ser ut som ni satt bra i lä där på verandan, men vinden gör det kallare. Jag bygger vindskydd på bryggan.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  22. Oj vad det växer hos dig.
    Här har äntligen smultronschersminen och den lilla spirean börjat blomma. De är våra glädjeämnen efter syrenerna slutat. Nu väntar jag på att hallonen ska bli klara. Vanliga hallon finns i växthuset (de har själva flyttat in där från kylan utomhus) och så har jag en backe alldeles här utanför med vildhallon (som jag beskär lite...). Hoppas dom inte regnar bort. Brukar frysa in lagom paj-storleks-förpackningar.
    Tur att jag kan njuta av blommorna på nätet...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  23. Helt underbara bilder. Prästkragar är så vackert och agapantusen som är så ståtlig och skir, den bara älskar jag. Min har bara hälften så många stänglar i år som vanligt, bara 20. Veronikan ser så vacker ut att den gärna hade fått flytta hem till mig, rätt färg.
    Blåbär bara måste jag sätta men var....muma så gott det blir snart fast det ser att att ni redan ut att ha på er uteplats trots kylan.

    Kram anna

    SvaraRadera
  24. Visserligen gillar jag svala somrar när temperaturen inte går över 20 grader.
    Jag gillar att sitta ute på vår altan oavsett väder men nu fryser jag även om jag sveper in mig i ett lager plädar och har en varm katt i knät. Jag tror att vi kommer att få varmt först i augusti, kanske värmen då håller i sig en bra bit in i september.
    Njuter som vanligt av dina härliga bilder,
    Varm Kram till dig från mig.
    Annika

    SvaraRadera
  25. Såå mange nydelige blomster du har i sommersol...ja, man må bare nyte når solen er fremme...puhuu for en dårlig sommer hittils!
    Flott sted dere kan kose dere på i "sommerkvelden"
    Ha en god dag.
    Klem fra Kristin

    SvaraRadera
  26. Härlig trädgård du har! Hoppas att det där med "sommar på riktigt" stämmer, för det gör det sannerligen inte här nere i nordöstra Skåne...

    Passar på att önska trevlig helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  27. Här sitts inte ute om kvällarna inte. Speciellt inte idag, det har regnat sen jag stack ut huvet vid 7 i morse!! Man blir lätt trött, haha.
    Åh så mycket fint jag har fått titta igenom här nu. Så många vackra blommor.
    Och retfullt är det ju när man gör bort sig och tar bort saker man absolut INTE ska ta bort. Och när man sen inte kan skälla på nån, haha. Extra retfullt!
    Hoppas du har en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  28. Här kommer en kvällshälsning från mig. På med filtarna och ha en riktigt trevlig kväll!
    Kram & vink.

    SvaraRadera
  29. Ja visst är det bara nästan. . .

    SvaraRadera
  30. Det är verkligen ledsamt att vi inte får nån värme...oj vad jag saknar den.....hoppas ni överlevde kvällen utomhus med gästerna...!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  31. Ja en lustig sommar är det, men det har funnits sådana innan oxå.
    Men vi är glada för att vi byggde
    en inglasad altan, "pensionärkuvös"
    kallar vi den för, det finns även
    infravärme, så vi fryser inte där.
    Vi sitter mest där nu, en liten
    Tv finns oxå, nödvändigt sa maken.
    Dator mer nödvändig sa jag.
    Dottern bor 1 år i N.Zeeland så vi
    skypar en gång veckan,det är vinter
    där nu, ca 15 gr, mer än vad vi har
    Hmm...ibland vill man flytta.
    Men tjejen på med filten o kanske lite "Iriskoffi" (hur de stavas)
    då blir man varm o glad.
    Hej hej/ Eva

    SvaraRadera
  32. Vilken FÄRG på vädden! Ja, alla blommorna är fina, men den färgen är ju något extra.
    Ja, vad ska man säga om vädret? Man får ju lite gjort i alla fall. Bara att klä på sig ordentligt, fast jag vägrar att ta på mig strumpor!
    Ha en skön helg, oavsett väder...
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta