I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 14 februari 2013

Permafrostens rike nr 2.

1130214
Det varade en sekund eller två. Det blå där uppe, menar jag. Vi har tagit ett kliv in i en ny tidsera, tror jag, Permafrostens Rike nr 2, tror jag bestämt.

 

513021471302143130214
9130214
Lite tingel tangel från trädgården.


11130214
Mellanstora vägen hem till oss, men det är inte vårt hus som syns, vi måste in på näst minsta vägen först, och sen den allra minsta!

Och där har jag åkt fram och tillbaka dom senaste dagarna.

Därav min dåliga närvaro på alla fina bloggar, men jag kommer tillbaka, lita på det!

Mitt ena knä har mankerat och jag har varit hos doktorn i lilla stan, mellanstora stan och till slut till den bästa doktorn, i stora stan. Och röntgats och diagnostiserats. Jag har artros. Jag har artros i mitt vänsterknä. Hur får man det? Jag vet att det finns många sjukvårdskunniga bland bloggerskorna, så om någon vill får ni gärna berätta. Kan det försvinna? Ska man iaktta nåt speciellt? Varför får man det (finns inga ärftliga anlag alls, inte överhuvudtaget)? Det gör bara ont när jag ligger ner! Jag har hängt över köksbänken och sovit!!!

För övrigt mår jag bra och det är bara lite, lite artros, men jag skulle ju vilja att det inte blev mer!

 

13130214
Eftermiddagssol!!!

Och ja, nu går det mot slutspurten i BOKREGNET! Någon som har missat? Om, klicka i så fall  på ordet BOKREGNET här, och var med! Välkomna!

Agneta!

29 kommentarer:

  1. Jag är inte sjukvårdskunnnig så jag kan inte hjälpa dej, Vad lite snö det är hos dej, men fina bilder.
    Sänder dej Alla Hjärtans kramar i mängder.

    SvaraRadera
  2. Usch då, det låter inte kul med ont i knäet. Jag är inte sjukvårdskunnig, så där kan jag inte vara till så stor hjälp. Men jag tror att artros är något som drabbar "äldre"... ;-) Du får nog leva med det, men lagom träning tror jag är bra...

    Men ni har ju nästan ingen snö hos er! Här har vi 30-40 cm snö. Vackert så det räcker och blir över! I dag mötte jag faktiskt sandbilen, och alla småvägarna var sandade! Riksvägen var till och med ordentligt saltad. Det var bara en minusgrad och inte alls lika halt som förra veckan... Men men, bättre sent än aldrig, brukar man ju säga.

    Hoppas att du slipper den jobbiga värken!

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Hørtes ikke så godt ut med den artrosen, vet ikke hva det er, men håper at du snart blir bra igjen.
    Så mange fine bilder du deler...spesielt fra din trägård.
    Ønsker deg ei vakker helg i kulden.
    Klem fra Kristin

    SvaraRadera
  4. Artros inte kul,tyvärr kan det inte gå över helt,givetvis finns det lindring för det och den lugnar ner sig lite. Fick du inget medel för det, lustigt i såfall.
    Men googla på artros där står mkt om den sjukdomen, ja stackars dig.
    Värk är absolut inget man längtar efter.Dessa jäkla sjukdomar !!!
    En varm hjärtekram till dig.
    // Eva

    SvaraRadera
  5. Kan absolut ingenting om det. Men kan ändå inte låta bli att tycka och tro. Och vad jag hört av vänner här uppe som har artros så kan man få något som lindrar. Om det är salva eller medicin kan jag inte svara på. Men jag ska nog kolla mitt högerknä jag med, det är inte helt ok det heller. Hoppas du får sova snart.

    SvaraRadera
  6. Låter inget vidare. Jag bytte min höftled för några år sedan. Innan dess var det inte så roligt , men det var en annan historia.Kan man inte byta ut knäleden åt dig ??
    Underbara bilder du visar. Den där himmelen är ju mäktig.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Åh, din stackare! Hängt över diskbänken och sovit - det låter inget vidare...
    Maken har också artros och han tar glukosamin mot det och det hjälper. Tar han inte det, får han ont direkt. Så be din läkare skriva ut det!

    Här har vi inte direkt permafrost, men vi har 0-gradigt och GRÅTT. TRIST. Och HALT.
    Jag vill inte ha vinter längre, jag har så mycket planer för trädgården och inget kan man göra...

    Vi hörs, bamsekram, M/N

    SvaraRadera
  8. Tråkigt när kroppen börjar strejka. Hoppas du kan få den hjälp du behöver. Jobbigt att det värker så du inte kan sova.
    Visst är det härligt att ljuset börjar komma tillbaka, man ser stor skillnad morgon och kväll.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Detta känner jag igen, fick samma diagnos för ett halv år sedan. Glukosamin hjälpte, precis som Monica skriver, jag har så svårt för mediciner dock. Min läkare sa att jag borde slopa alla "hårda" gympass (egentligen sa han att det är helt fel i dag när medelålders kvinnor börjar med combat, step och zumba...när jag frågade vad jag skall göra, svarade han pensionärsgymnastik :-))
    Detta kan låta som poppa-konster, men jag var två gånger till en härlig kvinna som gör ledkorrigering enligt gamla Kalevala metoder. Sedan dess har jag ingen värk i varken höfter eller knän...
    kram till dig
    Ann-Mari

    SvaraRadera
  10. ...glömde säga: Härliga tingel tangel!!
    :-)

    SvaraRadera
  11. Aj för artros! Jag kan inget jag heller om den sjukdomen mer än att min yngre syster just nu är sjukskriven för just artros men i höften. Krya på dig så gott det går!
    Kram i det gråa från andra sidan. :)

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig tingeltangel i trädgården! Det vill jag ha!!! Har du gjort det själ? Är det svårt??
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Oj. Artros är inte kul :-( Stackars dig och ditt knä. Läs på lite om det är du snäll. Er trädgård är alltid vacker :-) Kram

    SvaraRadera
  14. Vilket vackert tingeltangel i trädgården, det pryder verkligen sin plats. Så tråkigt dock att du fått artros, men tyvärr har jag ingen kunskap om detta, även om jag har en del andra krämpor, varför ska det bli så?

    Kallt och snö, men just nu är det inte mer än några minusgrader hos oss, det får man vara tacksam över.

    Krya på dej och ha en fin helg, kramar Birgitta

    SvaraRadera
  15. Jo jag har missat men nu är jag med. Även annat jag missat här men nu tar jag igen det. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  16. Hej på dig!
    Har inte bloggat på länge så nu har jag suttit här hos dig ett tag och skrollat ner och tittat på vackra bilder och njutit.

    Den där lilla röda stugan skulle jag inte tacka nej till heller....såååå fin!

    Den rostiga luffarslöjden i träden älskar jag,så fint!

    Trist med knät!! Hoppas du får bra behandling!

    Trevlig fredag!
    Eva

    SvaraRadera
  17. Stackare jag har hört att det ska göra riktigt ont :(
    Hoppas att det blir bättre nu framåt våren. Värme brukar ju positiv inverkan på värk:)

    SvaraRadera
  18. Fy, så trist med artros och som gör så ont att du sover, hängandes över diskbänken! Usch! Jag ser här ovan att du får lite tips som verkar funger till en del i alla fall. Hoppas att du får lite lindring!

    Härliga bilder och ljuvligt tingeltangel i din trädgård!
    Här är tröstlöst väder - dimma och dis dagarna i ända och inte minsta ljusning på himlen! Åh, så man längtar vårljuset och solen nu!

    Önskar dej en fin helg!
    kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  19. Din stackare! Hoppas på snart bättring. Kan inget om artros, mer än det jag sett på reklam på tv. Ta Artrox mot artros:)).
    Vackra bilder, och idag har vi äntligen plusgrader här. Men det kommer ett lätt duggregn/underkylt regn så halt var det när jag var ute och promenerade.
    Ha en fin helg och hoppas du inte har för ont!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  20. Godmorgon vännen!!
    Börjar med dina bilder..lika fina som alltid!!

    Ja du..artros...! Det har jag.
    Är opererad i båda mina tummar...har lätt artros i vä knä..och har det i hö axel.
    Det är förslitningar..vätskan i leden försvinner..och då blir det till slut så att ben gnager mot ben. Vad gör man för att lindra..?? Motionera det man orkar...man kan få kortison i leden..just i knän har man med gott resultat gett tuppkamsextrakt. Det sista...är ju operation...
    Herregud..jag låter som en expert...eller nästan som en läkare..fniss...men jag har haft detta sedan -97..när jag började bli sjuk.
    Ja ja..nog om detta!!
    Hoppas att du hittar ngt som lindrar!!
    (kan också säga..jag har testat massor av olika mediciner..men ingenting har hjälpt)
    Kram och ha det gott!!!

    SvaraRadera
  21. Artros låter inte kul! Men det är ju bara gamla som drabbas av det.....;) Ja, det enda som hjälper är att hålla igång lagom och försöka hitta ett lämpligt läkemedel som lindrar, men det har du ju redan fått råd om!
    Underbara bilder på luffarslöjdskorgarna.
    Här har vi riktig vinter med nästan ½ meter snö., men idag rasar det från taket. :-)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  22. Välkommen till klubben. Om jag fattar det rätt så: artros är en förslitning i leden och kan vara ärftligt betingat. Man kan få artros som ung också... inte bara gamla alltså... själv har jag artros i ena höften (den andra bytt pga artros) , båda knäna och i ländryggen.
    Du har säkert en akut inflammation i leden också, därav värken. Tips till kvällen: palla upp med en kudde under knät om du ligger på rygg. Ligger du på sidan så ha en tunnare emellan de båda knäna.
    Prova Voltaren gel och smörj in knät med. Funkar faktiskt, det blir varmt först o sen känner man att det lugnar sig. Bättre än tabletter. Om du måste ta tabletter så tipsar jag om en rejäl boost av 1 ipren + 2 alvedon... Har testat de där som finns på reklamen för lindrig artros, funkar inte för mig... men...
    Du kan hindra det från att bli sämre genom träning.
    Musklerna runt leden ska lära sig att ta upp stötarna... hör med sjukgymnasterna... och undvik kortison, det är inget bra, hjälper ett tag men man får bara ett visst antal injektioner.
    Byta led kan man göra, och säger ortopeden att du ska göra det, så är det illa med knät, de brukar dra på det länge för det är begränsad hållbarhet på de däringa knälederna. Min bytta höft är orsakad av artros, och att byta en led är inte nåt man gör på en kafferast precis... *ryyys*. Och tanken på ett byte igen är inget roligt. Därför kämpar jag på med mina onda leder med div knep, men inte är det kul...
    kämpa på och du vet var du kan få tag på mig ifall du undrar nåt...
    kram elsamarianne (också i permafrostens järngrepp)

    SvaraRadera
  23. Usch för värk!! Jag har ingen erfarenhet av artros ännu så jag har inga tips. Hoppas doktorn har en dunderkur till dig.

    Ha en skön helg

    Kram Karin

    SvaraRadera
  24. Artros finnes här också, men i höger knä. Vet så väl att jag behöver träna upp musklerna lite extra, men det där med träning vet du ...
    Fina ståltrådsskulpturer du hängt upp i trädgården. Jag leker också lite grand med tråd, men de är absolut inte lika avancerade som dina.
    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  25. Ser att du fått många goda råd...Och ja...kan nog instämma med alla, det finns en del preparat med glukosamin i, och man får prova sej fram. Jag äter Artrox tror jag det heter, vet inte om det hjälper, men det blir i alla fall inte sämre. Sen är det värktabletter som gäller för min del, och än så länge klarar jag ju av att jobba, så för min del är det fortfarande hanterbart. däremot tycker jag inte om kylan...Jag blev jätteledsen när jag fick beskedet, men sen...det finns det som är värre. Hoppas du får den hjälp du behöver, och stå på dej när du känner att det så behövs!!
    Fint tingeltangel i din trädgård, misstänker att det är en händig bloggerska som knåpat ihop det...!!
    Ha en bra helg vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  26. Nä men usch så trist! Har bara hört om folk som har och att det är besvärligt. Verkar vara väldigt olika också vad som hjälper.
    Rart tingel-tangel! Har du köpt eller knåpat ihop själv:)? Inser nu att jag har alldeles för lite av den där varan själv!
    Åh så härligt med sol!
    Hos oss har vi plus, takdropp och lite regn men tyvärr blir det väl kallare igen:(

    Ha en fin helg, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  27. Jag har artros nästan överallt....nacke, rygg, knän, händer, osv.
    Artros går bara att lindra...ej bota...vid svårare fall, byts leden ut mot protes...som de gjort nu med mitt ena knä. Alla leder går inte att byta...i vissa fall kan Artros börja redan i 40-årsåldern.
    Men rätt träning, viktminskning och vissa preparat som glukosamin kan lindra.
    Detta är en lång process som pågått flera år innan symptom och ingår i de reumatiska sjukdomarna. Gå med i reumatikerförbundet så får du medlemstidningen som uppdaterar forskningsresultat och råd regelbundet.
    Varm Kram vännen
    Ann-Louise

    SvaraRadera
  28. Du, det där med ditt knä var ju väldigt trist! Stackare där. Hoppas att du fått några tips ovan som kan hjälpa. Jag kan inte ett skvatt! Var rädd om dig!
    Kraaaam!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta