I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 5 mars 2013

Jag och beklädnad/kläder/klädsel o dyl.

1130305
Jag har visat den förut.
Men jag vill gärna visa den igen.
Täckningen av våra rosor.
Det är inte jag som gjort det.
Tur vi bor avsides.

 

3130305
Jag har däremot överträffat mig själv idag.
Jag har bytt dragkedja!
I min första fleece.
Den är väl, ca, ja, vad kan den vara, från slutet av 80-talet.
Från Gekås.
Kostade 49 kr.
Jag älskar den!

 

5130305
Nu ska jag visa ett av mina ytterplagg.
Jag har alltid varit svag för caper.
Denna köpte jag på en tjänsteresa till Köpenhamn 1991.
I fin affär på Ströget.

Så kom jag hem och nånstans fick jag tag på en ICA kuriren. Där hade man ett klädreportage. Bl a hade man med Margareta Winberg (f.d. rikdagskvinna och ambassadör), som alltid var personligt och synnerligen snyggt klädd.

Och så var hon på bild i en preciiiis likadan cape som min. Exakt.

Och så stod det under bilden, “…….men vad har hänt här, hur kunde den stilsäkra Margareta Winberg ha förfallit till att ta på sig något så extremt fult, trist, missklädsamt och oformligt som capen på bilden…….”.

Tur att jag aldrig ansett ICA kuriren som stilbildare när det gäller kläder.

Jag älskar min cape. Och ja, den är stor som ett hus. Och varm. Och kragen kan man vira runt sig massor. Och så hade jag redan en kappa med luva som passade till och jag använder dom fortfarande när vinterstormarna viner runt knuten!

7130305 
En pläd, förutom själva kanten, är klar nu och jag började på en till, det är två små sängar i gästrummet, och jag fick för mig att jag skulle virka zickzack.

Jag har ändra mig nu.

Det blev inte alls så konstnärligt som jag tänkt mig. Det blev överhuvud taget inte fint alls. Jag river upp det nu. Det blir två med rutor. Så får det bli!

Agneta!

19 kommentarer:

  1. Jag gillar din cape och så ser den säkert ännu snyggare ut PÅ dig. Hur tokigt som helst det som stod i tidningen...!
    Vad duktig du är på att virka! Jättefint även zickzacket, men det kanske blir lite för mycket med ett helt överkast.
    Kram, kram

    SvaraRadera
  2. Men så snopet att läsa de raderna i tidningen! Jag tycker den är fin! Gillar omgivningens rosskydd också ;) Men håller med, i ett villaområde hade det kanske inte passat in!
    Kan jag skicka min älsklingsfleece till dig? Den delar sig i dragkedjan, jag vill ha den kvar!!!

    SvaraRadera
  3. Det gäller nog att täcka ordentligt eftersom ni inte har nån snö, men kallt! KLokt!
    Din cape ser väl helt OK ut, huvudsaken att den värmer och att DU tycker om den! Den ser jättehäftig ut! En cape är ju ett himla smart plagg lite som en filt.
    Jaha- så det skrev dom. Det verkar alltid finnas s.k. "förståsejpåare" som "vet" vad som är fult och snyggt!
    Deras smak och min överrensstämmer sällan med min! :)

    Oj, så avancerat med virkningen! Så otroligt många rutor! Zickzack ser avancerat ut! :)

    Ha en fin dag!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  4. Visst borde jag täcka mina ömtåligaste rosor, men det blir inte av.
    Härligt med favoritkläder som man verkligen gillar.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Att byta dragkedja är det jag drar mig mest för, både tråkigt och svårt. Så grattis säger jag till dig som klarade av det.
    Din virkade pläd är hur fin som helst, underbara färger ihop.

    Om du tittar in till mig ser du att jag länkat med en bild i sidan, att det är dags att jaga våren med kameran. Alltså dags för vårteckensurmaning 2013. Hoppas du hänger på.
    Så kan du passa på att läsa mitt senaste inlägg när du ändå tittar in.
    Ha en bra dag.....idag ska jag träffa kungen och drottningen.
    Kramelikram!

    SvaraRadera
  6. Inte kul att läsa..........men jag tycker den är jättesnygg.
    Huvudsaken är väl ändå att du trivs i den.
    Rosskydden var ju lite speciella förstås, men säkert effektiva.
    Kanske lite synd om de fina trasmattorna hi...hi....

    Kram till dig,
    Anneli

    SvaraRadera
  7. Hej! Inte roligt att läsa! Men din är ju snygg:) Viktigaste är väl att man gillar själv! Vad fint du har virkat! Önskar dig en skön onsdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  8. Gammalt är bäst, om man trivs i något plagg är det själva poängen.
    Jag äger en vårjacka som är 35 år
    har varit på väg att slänga den många gånger, men ännu är den kvar.
    Men numera användes den i trädgårds
    arbete,jackan är fortfarande bäst.

    Mattor utslängda! trodde det var vår-städning och att vindarna har
    blåst ner dem hit o dit, *fniss*
    Men Agneta att virka så mycket fint
    och sedan riva upp allt, hmm ....
    Men gillar du inte mönstret jadå
    får det bli "repning".

    Ha de gott/ Eva

    SvaraRadera
  9. Tycke och smak ska man ju inte diskutera! Din cape är väl fin och älskar man ett plagg så ska man absolut inte bry sej om ett dåligt omdöme!
    Jag som nyss har blivit övertalad att prenumerera på ICA-kuriren :-(
    Ha en bra dag!
    Kram Inger

    SvaraRadera
  10. Jag som började betrakta övertäckningen som en slags installation...lite originell....inte så dum faktiskt.

    Ja, man ska ha de kläder man trivs i, de är alltid de bästa.

    Kramar och ha det gott, Birgitta

    SvaraRadera
  11. Huvudsaken att täckningen fungerar...;)
    Förstår att den capen är varm och go och mönstret är ju "tidlöst"!
    Oj vad du har virkat. Snuggt blir det med rutorna!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Ja, vad ska man säga om rostäckningen? Excentrisk? Annorlunda? Kreativ? Snygg...nja...
    Men säkert verkningsfull. Jag vågar knappt titta på mina rosor; dom har fått klara sig utan sådan omtanke hela vintern.

    Sen ääälskar jag din cape! Jag gillar mönstret, jag gillar färgen, jag gillar texturen! OCH jag har alltid gillat Margareta Winberg! En modig kvinna, som vågat gå sin egen väg! Sen tycker jag inte alltid som hon, men det är en annan sak! Och hon klädde sig snyggt. Alltid.

    Och så har du virkat en hel filt färdig och börjat på nästa! Puh! Nu blev jag trött! Jag stickar fortfarande på min pippikofta. Men jag håller på med sista ärmen. Sen är det i miljon trådar att fästa, så sen blir det säkert ett uppehåll...

    Fast jag håller på mycket i trädgården nu. Så litet duktig är jag! Har snart räfsat bort alla gamla löv och barr, sopat gångarna och krattat rabatterna! Jodå, såatt...
    Vi har haft ett underbart väder i snart en vecka nu och det är så härligt att vara ute!

    Ha det nu så gott, så hörs vi, du "medresenär"!
    Kramar, M/N

    SvaraRadera
  13. Vad du är redig som byter dragkedja. Har man ett favvoplagg så gör man vad som helt för att få det att överleva.
    Och ja, inte är väl ICA-kuriren nåt man vänder sig till när det gäller stil, hehe, för den där capen är SKITSNYGG!!! ursäkta uttrycket...
    och det ser minsann lite ut som om du tvättat nyss och hängt ut,,, och så har det gått en tromb fram efter det, alltså.
    Klart vi ses där framöver... blir urtrevligt!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  14. Vilken tur, att det är olika tycke och smak..vad det gäller kläder!!
    Ha en fortsatt härlig dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  15. Capen är jättefin tycker jag och jag gillar zick- zack filten med...Tror att den skulle bli riktigt fin. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  16. Det måste ju ha varit bra köp du gjort, både fleece och cape, eftersom du har dem kvar och använder dem väl. Då kan man vara nöjd!
    Vad flitig du är med virkandet! Men att dra upp?! Huu... =0)
    Kram!!

    SvaraRadera
  17. Skönhet är i betraktarens ögon, det är det viktigaste - smaken är som baken. Men jag förstår att det kändes märkligt att läsa ett sådant omdöme om en cape du köpt som du gillar. Jag tycker den är jättefin och den verkar suuuuuperskön!! Och heja dig som kan sy in en dragkedja, imponerande!!!!

    Uj uj uj hoppas att mina rosor klarar sig... glömde täcka dem €%#%&/&/%&€#€(/&!!!!!!!!

    Och tuuusen tack för din fina kommentar hos mig:))

    Kraaaaaaam aka

    SvaraRadera
  18. Tack för ännu ett härligt inlägg! När man bor på landet så kvittar det vad man har för kläder. Tur iaf att man får klä upp sig en gång i veckan när man ska till stan och handla mat! Capen är jättefin och duktigt av dej att ha fixat det där blixtlåset. Även om det kanske inte är så svårt, så är det jättetråkigt! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  19. Jaså. är det så man borde göra med rosorna... Här blir det mest bara kupad jord runt nederdelen. Klängrosen slänger ut sina långa grenar, så här är det maken som slåss med grenarna... med tanke på dina tidigare bilder på Pippi. Men jag tror att all snö som vi har skyddar rosorna. På vår tomt, som ligger vindskyddat, har det inte försvunnit så jättemycket snö än...

    Jag gillar din cape! Ser skön ut!

    Vårvinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta