I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 19 maj 2013

Pingst och Vårteckensutmaning nr 11–19 maj.

1130519
Det här året är det Pingst samtidigt som pingstliljorna blommar, väldigt passligt, och vinden har gjort att det kommit duster av väldoft från pingstliljorna.

Solen har dessutom visat sig och vi har haft riktig värme. Det ser ut att kunna bli bra det här!

 

2130519

 

3130519
Gullvivorna har en sån fantastisk bladrosett och upp ur dom kommer de mest bedårande blommor.


5130519
Värmen har gjort att auriklerna spruckit ut och jag är väldigt glad att dom övervintrat så pass bra som dom gjort.

 

11130519
Idag fick jag se att den lilla azalean börjat blomma. Den heter troligen Rhododendron ‘Azurwolke’.

 

13130519
Och så bara måste jag visa min magnolia som doftar! Den doftar exklusivt av diskret parfym och blommorna är otroligt vackra.

15130519 
Den heter Fragrant Cloud. Hela namnet: Magnolia denudata ‘Fragrant Cloud’.

17130519

 

19130519
Slutligen, Ullungrönnen. Nu har den nästan slagit ut helt.

Enligt expertisen på väder har den här delen där vi bor, Bohuslän, norra delen, haft en otroligt sträng vinter och det lär bero på att vi haft relativt varma dagar, kalla, riktigt kalla nätter och inget skyddande snötäcke. Ingen nederbörd alls på 50 dagar under den känsligaste delen av vintern, och inte heller snösmältning, då. Detta har medfört massor av skador på växter lokalt häromkring.

Men nu tar vi nya tag i värmen som kommit!

Agneta!

30 kommentarer:

  1. JA, det är mycket som inte ser riktigt friskt ut!
    Härliga bilder du visar, som vanligt :)

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder! Om det här är början på sommaren ser det väldigt bra ut, vi har redan suttit ute mer än vi gjorde på hela förra sommaren=) Helgen har varit underbar! Ha nu en fin ny vecka!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Hallå! Underbara vårbilder på fina blommor som man blir glad över, visst är det härligt nu ute med allt som slår ut i blom. Ha det bra Karin

    SvaraRadera
  4. Hit kom försommaren och vände om! Regn och dimma idag och temperaturen sjunkit rejält!
    Magnolians vackra blommor är spridda över hela innergården då blåsten slet sönder dem under
    natten! Men naturen behövde vattnas och vi vann ishockey VM, så vi lägger på lite mera ved
    på brasan och njuter av kvällen trots vädret!
    Ha en bra vecka!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  5. Åh, jag älskar doften av pingstliljor! Och utseendet!
    Och din gullviva är ju minst lika stor som min!
    Det har ju slagit ut jättemycket hos dig sen förra vårtecknet!
    Tänk att du har en magnolia, det visste jag inte! Vi hade en ganska stor buske när vi bodde i Lund, men jag har på något sätt inte tyckt att det passade här...
    Men dom är underbara, lite som näckrosor!

    Jag glömde ju ullungen bland mina vårtecken - oförlåtligt!

    Må så gott, kära vän, vi hörs som vanligt!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  6. Här var det sommarvärme och sol i förra veckan, men nu i helgen har det tyvärr varit gråare och regnskurar. Så vackert det blommar på er naturtomt. Härligt med så många narcisser och pingstliljor. Fördelen med mycket sten och berghällar borde vara att ni slipper sorkar som äter upp lökarna. Här är det inte många pingst- och påskliljor kvar längre...

    Pingsthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  7. Jaha, det var så det var. Kallt o torrt o inte mycket snö... men nu är det över för denna gången i alla fall.
    Igår var jag på Coop i Torp och inhandlade lite växter. Tror du det blev några vanliga blommor? Näe, det bidde en vindruva (som jag önskar att den i alla fall växer, det är allt jag begär) , boysenbär, blåbär, några rosor, en liten lönn och såna kryptuja eller vad de heter... i alla fall, så blir det nåt att sätta i krukorna... jag är inte mycket för det där med tagetes o sånt... och så två såna Morsdagsblommor från Ikea (jodå det var ok där)... Nu får vi se hur de kommer att överleva här... de får väl bo i luftslussen annars, hela bunten.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  8. Ååh så mycket fina bilder på dina vackra blommor! Den där magnolian skulle jag gärna ha :)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Säger det igen..och jag vet inte för vilken gång i ordningen!! DU tar helt otroligt vackra bilder!! Verkligen en njutning för ögat!!
    Magnolian är så vacker..och den kan jag sakna..från att jag bodde i hus. Var en fröjd på våren..att se dessa näckros liknande blommor..slå ut på bar kvist!! Helt otroligt!
    Önskar dej enn härlig måndag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Oh so lovely... Vi har nog inte så mycket blommor än. jag var ute och vårspanade för några dagar sedan. Det är så vackert så man får ont i kroppen av glädje!

    SvaraRadera
  11. Vilket fart det blivit i din trädgård. Och du är inte lika missmodig längre nu när växterna vaknar till liv. Vilken fin magnolia du har. Jag har en stjärnmagnolia som inte vill blomma, det kommer bara blad varenda år. Kunde väl få en liten, liten blomma någon gång.
    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Det är så kul att titta in till dig och få sig en dos av svenskhet. Jag ler igenkännande när jag ser blommor och blad och det väcker minnen till liv från "svunnen tid" även om det inte var så länge sedan.
    Gullvivorna är otroligt vackra.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  13. Som vanligt bjuder du på de mest fantastiska bilder! Finns inte ord för dem...
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  14. Vilka underbara bilder på all växtlighet som finns just nu!
    Ha det gott!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  15. Hej Agneta! Vilka härliga blommor du har! Min favorit är Rhododendron, har tyckt om den sen jag var jätte liten! Har sett den första gången på min mormors sommarstuga. Snart har vi officiellt sommar:)
    Önskar dig en fin start på veckan!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  16. Åh.....vad allt blommar! Gullvivor, vit och blåsippor och liljekonvaljer blommar, men inga "riktiga" blommor och buskar ännu. Magnolian är makalös, vet du att det finns en jättefin gul? / Venus

    SvaraRadera
  17. Åh vad mycket härligt blommande blommor du har! :) Hoppas jag lyckas få det lika vackert någongång. :) Jag har sett att pingstliljorna blommar här också lite här och var. :) Magnolian var jätte fin! Jag älskar Magnolia, de är ju så himla vackra! Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  18. Älskar pingstliljor!!!! De doftar så underbart, för att inte tala om häggen!
    Vackra bilder. Allt bara exploderar ute nu!!!
    Ha en fin vecka!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  19. Vad jag förstår så har ni haft några underbara dagar (för varma enligt min mamma:)

    SvaraRadera
  20. Visst blev det bra. Jättefina bilder. Som vanligt.

    SvaraRadera
  21. Magnolian är en av dom vackraste blommor jag vet ,fina försommarbilder ,kram Nette

    SvaraRadera
  22. Underbara bilder. Det har du alltid.;-) Kram

    SvaraRadera
  23. Otroligt vackra blommor! Man kan nästan känna doften av dem.
    Ha en bra vecka!
    Kram, monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  24. Här har pingstliljorna rean blommat över, men häggen blommar fortfarande. Tror syrenen kommer blomma snart, så nu går det fort!
    Vackert med magnolia, funderar på att skaffa en sådan till trädgården.
    Även här har blåbärsriset dött här och där, medan de överlevt på andra platser i trakten, konstigt nog...
    Ha en skön vecka!
    PS: min Nattens prinsessa har flera fina gröna blad nu!
    /Caroline

    SvaraRadera
  25. Du...magnolian...helt underbar! Å den har vintern inte lyckats knäcka...trodde de var bland det svåraste...man kanske skulle försöka...eller näe...det är nog ingen idé...
    Och mina blomlådor...jo de är allt på plats...men de kommer att gå till historien. För när de var klara så tog mannen i husets arbetslust just med blomlådor slut, så konsoler insåg jag att jag var tvungen att köpa. Och nu kommer det roliga...eller inte...jag envisades med att ha lådor som räckte under HELA fönstret...vilket gjorde att de väger en hel del...vilket gjorde att de snygga smidda konsolerna jag sett inte alls skulle hålla...vilket gjorde att jag fick köpa FULA men stadiga på Bauhaus för mååånga penningar...Men jag fick som jag ville med lådorna påpekade mannen lite försynt...
    Ha nu en riktigt bra vecka, och lite sol kan vi väl
    ändå hoppas på, även om det såg ut som att norra delen av vårt avlånga land drog det längsta strået vad det gällde det...
    Kram kram

    SvaraRadera
  26. Visst är det fantastiskt..trots den bedrövliga vintern med allt vad det innebar så blommar allt och grönskar och är så bedårande vackert precis i sin rätta tid. Men det går fort över tycker jag. Idag såg jag att liljekonvaljerna är helt utslagna, en vecka före Mors dag. Det brukar vara ett riktmärke.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  27. Gah den där rönnen har jag dreglat över tidigare - just love it!!! Så vackert grenverk! Och hur gör du för att få höga gullvivor? Mina är så låga, kanske beror på jorden, mina finns i gräsmattan. Jättevackra bilder Agneta, sååå frodigt och fint hos dig!

    Kraaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  28. Vilken vacker bild med pingstliljorna.

    Magnolian är underbar. Jag har också skaffat mig två, men de är för små än för att blomma och jag håller tummarna till nästa år.

    SvaraRadera
  29. Så avis på magnolian, det borde finnas lukt-internet!
    Kram

    SvaraRadera
  30. Magnolia och ullungrönn, jag njuter och önskar jag bodde i en växtzon med lägre siffra!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta