I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 11 november 2013

Göteborg tur och retur.

1131111
I morse hade vi första frosten den här hösten. Leias damm hade is på sig, så nu får vi snart tömma den.

 

3131111
Gbg t.o.r. idag. Tandläkarbesök. För både mig och Omgivningen.

En stad i grått idag.

Liseberg överst t. vänster, därunder Vasa kyrkan där dom, när jag var barn, hade en helt fantastisk julkrubba. Överst till höger – Posthotellet, nytt o glammigt, under Avenyn – paradgatan, men den såg inte så glamorös ut idag . Underst, det vackra Palmhuset i Trädgårdsföreningen.

 

5131111
Information utan värde – huset med torn, där finns vår tandläkare……Vasaplatsen.

 

7131111
När Omgivningen undersöktes tog jag en promenad med Leia och tittade på mina gamla skolor (ja, det blev flera, jag tror jag tyckte om att gå i skolan, eller så var jag kvarsittare…….) som ligger i samma område, runt Vasagatan.

 

9131111
På Vasagatan ligger det omtalade Tomtehuset.

Det finns många historier om varför det har så fina målningar med tomtar på utsidan och vem som egentligen målat dom. Om man är intresserad kan man läsa mera här!

 

11131111
Efter tandläkarbesök och andra ärenden kunde vi fly norrut ut ur stan.

Och det var vi inte ensamma om, bilarna vällde ut…..jag förstår varför, det är för stimmigt med stora stan numera……nej, skojar, men det är rött skönt att få åka hem igen!

Och inga hål hade vi, varken Omgivningen eller jag.

Jag har förresten bara haft 3 hål i hela mitt liv och det var när jag var sådär 9-10 år. Det är jag lite glad och stolt över.

 

13131111
Och när man kommer så långt norrut att man passerar Uddevallabron, då är man snart hemma igen. Topparna, pylonerna, ser vi hemma från vårt köksfönsterberg!

Ja, det var min dag idag, och nu sitter jag klistrad vid tv:n och tittar på Fotbollsgalan, men håller på att bli tokig på all reklam…….

Agneta!

14 kommentarer:

  1. Go kväll!
    Härliga bilder, trots att det var ett grått Gbg! Tänk här har faktiskt varit lite sol idag,,:-)
    Skönt att det gick bra hos tandl, man känner sig så nöjd och glad när man går ut därifrån och allt är bra! Då vet jag att det är ett år tills nästa gång....fniss
    Önskar dej en God Natt...och hoppas att det blir så :-)
    Kram Annika

    Ps...tittar inte på galan...eller kikade fast bara liiite! Härligt att vara drottning över fjärrkontrollen!! (gillar inte fotboll.:-)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du visade bilder på tomtehuset, det var verkligen kul att få se. Ha det finfint Karin

    SvaraRadera
  3. Rätt kul med storstadsbesök ibland. Särskilt om man vet att det är tillfälligt.
    Då kan man njuta. Göteborg är en hälig stad. Speciellt sommartid och i lagom portioner.
    Härligt att vara hålfri. Det är väl mest plomber som ryker när man kommit upp i åren.
    Bäst att undvika sega kolor och liknande "plombdragare"...

    SvaraRadera
  4. Det är lika skönt varje gång de där tråkiga besöken är över och tandläkaren säger, då ses vi nästa år eller som min sa i år... Vi kan ses om två , underbart.
    Du fick till ditt vatten så fint här är det tömt inför vintern. Nu gå vi på nålar för vår lilla tjej ska få komma hem i morgon, två dagar på djursjukhuset.... Stackars vår lilla tjej.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Hos mig har solen skinit....underbart väder. Jag har fixat en del utesysslor idag, känns i kroppen ikväll.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Sol här idag :) Kul med stadsbesök ibland, tack för rundturen!

    SvaraRadera
  7. Det var en härlig kväll, men håller med Dig, man bliver väldigt trött på all reklam.
    god fortsättning på veclkan

    SvaraRadera
  8. Göteborg är ju faktiskt en rätt mysig stad!
    Fast hemma är ju alltid bäst!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Precis så där känner jag också när jag varit i stan = Kalmar....skönt att åka hemåt igen. Göteborg är jag väldigt lite bekant med. Det kanske är en miss. Men det såg väldigt grått ut den här dagen. Bättre här i östra Småland, strålande sol, lite kylig morgon , men vad 17.... bara solen skiner så blir man så himla glad. Lyckost som inte hade några hål i tänderna. Jag är avis !!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Jaha, ni har haft första frostnatten! Det har vi inte här än, men det dröjer väl inte länge nu!

    Och så ett besök i storstaden. Så roligt att se dina gamla skolor och inte minst Tomtehuset, det var ju en intressant historia! Och skönt att ni inte hade några hål i tänderna!
    Vi har vår tandläkare, optiker och frissa här i Höllviken, så för dom sakerna behöver vi inte uppsöka vår, lite mindre, storstad. Men även vi har ibland ärenden, som kräver stadsbesök...
    Vi har dock inte en sådan trafik, som vi nu upplevt i Stockholm, där bilarna susar runt en på alla håll, ut och in i tunnlar...puuhh!

    Här har det varit ett skönt höstväder idag och jag har "städat" lite i trädgården.
    Skönt att vara hemma igen!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  11. Göteborg är fint fast ett dygn ann man inte se så mycket på. Härliga bilder och hag håller med skönt när man får åka hem och om reklam tycker jag inte... Kraaam Pia

    SvaraRadera
  12. Jag älskar Gbg den lilla storstaden! Men tomtehuset har jag aldrig sett,
    tack för tipset och info!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Det var längesedan jag besökte Göteborg - tittade på M/S Gripsholm, fiskekyrka etc - på 1950-talet. Min farfar hade en bror där. I Göteborg åkte jag rulltrappa för första gången i mitt liv - sådant hade vi inte i Karlskoga, där jag bodde då.

    SvaraRadera
  14. Göteborg är en härlig stad - tyvärr har jag inte varit där så ofta, men hade utställning där 2001 på ett galleri!
    Ett litet äventyr i sej! :)
    Många minnen för dej säkert om du vuxit upp där och gått i skolan.
    Grattis till noll hål!

    Alltid lika skönt att komma hem till lugnet när man varit i storstad!
    Frosten har vi haft här också! Hu, så kallt det var igår!
    Nu knackar nog vintern på snart.

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta