I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 16 december 2013

Himlafenomen.

1131216
Igår började dagen med ett förfärligt oväder.

Men så blev det så där som det kan bli ibland, det blev liksom tyst. Och ljust……..då sken solen från en klarblå himmel!

 

5131216
Fåglarna började flyga, i dessa fantastiska formationer, jag är lika förvånad varenda gång jag ser det!

Jag tror det var Thor Heyerdahl som en gång sa, att när det förekommer fenomen i naturen som vi inte kan förklara vetenskapligt, då kallar vi det instinkt.

 

7131216
Flygplanen såg ut som raketer på väg till månen!

 

9131216
På tal om månen, fastnar den i elnäten, stolparna och och dom där porslinsgrejerna, är det ju inte konstigt att det hänger upp sig på blogger ibland.

 

11131216
Sjön (havet) var fortfarande lite oroligt, men solnedgången var desto stillsammare i sina pastellfärger.

 

13131216
Hemma, tillbaka, uppe på berget och det var fortfarande ljust!

Vilken tredje advent det var, magisk!

Agneta!

32 kommentarer:

  1. Vackert! Här har det varit mörkt dagarna igen länge nu! Man är dödstrött!

    SvaraRadera
  2. Vilka magiska foton!!!!!!!!!!
    "Månfotot" är ju helt fantastiskt........................och som du skriver........inte konstigt att ett och annat knepigt sker när månen ser ut sådär!

    En fin dag till dig,
    Kramkram Anneli

    SvaraRadera
  3. Ett sånt vackert skådespel du har haft!
    Ha en fin dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag är på väg till frissan och springer bara förbi här en sväng. Där av denna otroligt korta kommentar (för att vara jag) ;o) Helt fantastiska bilder! Så storslaget vackert!

    Ha en fin fin dag!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  5. :-D så ljuvlig bild på månen som fastnat!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Suck, säger jag bara - vilka bilder!!!! När jag ser dom undrar jag varför jag bevärar mig med att fota, och jag menar det. Särskilt fin är förstås Vägen med stort V och en lysande "tråd" över!
    Gås-streck har vi gott om här, dom flyger in över land för att beta på åkrarna på dagen och ut på havet på kvällen för att övernatta. Och vi har ju hav på båda sidor, så här är ett fasligt flygande! Och kacklar gör dom också. Men jag gillar det.

    Här klarnar det upp nu, efter en rätt så grå morgon, så det blir nog en lånpromenad med Rig och Hampe efter lunch. men först ska bröden jag bakar bli färdiga.

    Roligt att både du och P kom att tänka på mig när du la ut bilden med råttorna...jag känner mig smickrad!
    Ha det så gott och fortsätt njuta av det fina vädret! Jag tror aldrig jag har hört dig så entusiastisk över vädret som denna höst, det är härligt!
    Massor av kramar från din gamla trogna bloggpolare Monica (och hälsa P!)

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder! "Månbilden" var rolig.... Hos mej hade den (månen) fastnat i trädtoppen ;o)

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder som vanligt.Samma väder hos mig igår men jag var inte ute med kameran. Bästiskameran gick sönder när jag var i Italien i höst och den gamla som också är bra har jag inte riktigt orkat ta fram och ladda. Slöfis är vad jag är.

    Ha en bra vecka

    Kram Karin

    SvaraRadera
  9. Festliga och fina bilder. Månen som fastnat i elledningarna var bra.

    SvaraRadera
  10. Så vackra bilder. Här är jämngrått och det regnar för det mesta.

    Kramen

    SvaraRadera
  11. Tack för kommentar, ja det var nog deadline just då, men nu ska jag inte ha fler sådana för min
    'tomtegubbe' vill inte mer, *fniss*

    Vilka vackra himlafenomen du tog vara på, det gäller att vara beredd och uppmärksam.
    Åhh vilken häftig måne !
    Hur hinner du med att vara påpasslig ? !
    Men tur för oss bloggare. Tack för fenomenen!
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  12. Ja visst är det häftigt när fåglarna drar omkring i plogformationer, jag har försökt fånga dem på bild men inte lyckats riktigt, får nog träna mer ;)
    Här är så grådassigt väder så idag blir det blir nog inget fotande alls.
    Solen skulle behöva gå upp först innan jag kan få någon solnedgångsbild :)
    Du har fina bilder som vanligt
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Du kan verkligen fånga de mest fantastiska ögonblick! Tack för allt vackert du visar!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  14. Ja, du kan då verkligen fånga ögonblicken! Vilka fantastiska vyer du visar och så märkliga svängningar det blir i vädret ibland! Du är då så flink med kameran i just rätta ögonblicket! Jag är mäkta imponerad, som vanligt! Detta var precis vad jag behövde denna grådager som vi har här idag ....igen! Riktigt grått är det och jag håller mej inomhus och tänker att jag vill bli frisk snart så jag kan ta promenader i mina nya omgivningar! Ja kommer naturligtvis inte ens i närheten av din naturfenomen, då får jag allt åka några mil ut till havsbandet, där det i alla fall är öppen horisont! Kanske en idé i jul...!

    TACK för mäktigt vackra bilder!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  15. Vilket häftigt foto på fyllemånen! Han är p G igen och jag tycker synd om alla stackare som inte kan sova under fullmånens sken. Själv har jag inte märkt av det, sover som en stock allt som oftast.
    Kameran har fått vila några dagar, inte så inspirerande när regnet står som spön i backen och blåsten viner. Förra året hade vi fått ett par decimeter snö och hunden och jag jublade ikapp. Vi kunde traska i skoterspåren i skogen, nu finns varken spår eller skog, den högg dom nämligen ner för någon månad sedan!
    Måndagskram

    SvaraRadera
  16. Det är så vackert att jag bara vill titta om och om igen. Längtan till landet gör sig påmind:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  17. Verkligen magiskt...och mer än så!! Och när du beskriver hur det först är oväder, och sen nästan blir kusligt tyst...vet att jag läst någonstans att det ofta är så innan det blir tromber och annat otyg...Nu menar jag inte att en sådan var på väg, men..asch nu tappade jag väl tråden lite...Men fina bilder blev det iallafall!!
    Och inte kan man tro att det snart bara är en vecka kvar till jul, med +9 mitt på dagen här. Jag som för en gångs skull är lite sugen på snö...eller åtminstone några minusgrader, så man slipper allt grus inomhus.
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  18. Naturen kan vara rätt magisk ibland. Ibland är det nästan kusligt hur snabbt det kan skifta. Häromveckan körde jag i en tung dimma och andra sidan av berget var det solsken och klart.
    Idag tittade solen fram lite efter en period av trist väder. Det känns skönt och jag kan nog strunta i en vit jul, bara solen skiner lite mer.
    Ha en fin vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  19. Kul med månen på linjen .Linus på linjen glömmer jag aldrig i galenskaparnas version den var fenomenal.Härliga bilder med ljus du bjuder på ,vi har haft mörkt med regn idag ,nog för att dagen endast var 4 timmar 44 minuter en stump dag kan man säga om dom närmaste dagarna till vi går mot ljusare tider .Kramen ,Nette

    SvaraRadera
  20. Jag är stum av beundran över dina bilder . WOW !!!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  21. Vilka vackra bilder!!!
    Här bjöds det knappast på några solglimtar.... Spöregn och fin skridskois på alla småvägar!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  22. Stillsamt vackert! Här har det varit mörkt, grått, blåsigt och regnigt. Längtar efter ljus!

    SvaraRadera
  23. Helt fantastiska bilder!!! Wow vad vackert! Du borde bli naturfotograf!!

    Och vilken vacker adventsljusstake du har (visar i förra inlägget), charmig!

    Kraaaaaaam aka

    SvaraRadera
  24. Så vackert! Du är så duktig med kameran. Här har det regnat massor idag. Tack, du vet varför.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  25. Go kväll vännen!
    Tänk att du hade sol!! Fick sms av lilla mamma där hon också skrev att hon hade sol! Märkligt!! Här var det mulet och regn heela dagen!
    Vackra bilder som vanligt!
    Ha en fortsatt mysig kväll! Kram Annika

    SvaraRadera
  26. Vilka fina foto!!
    Ha en härlig vecka:-)
    Kram Milla

    SvaraRadera
  27. Så fina bilder igen :-)
    Jag älskar denna vinter, lite som en höst-vår-blandning utan vit vinter :-)

    SvaraRadera
  28. Så otroligt vackra foton.
    Kändes gott att få blicka ut över...
    Kramen från Eva

    SvaraRadera
  29. Tack för förklaringen till all pepparkaksätning! Hade ingen aning att det var så det låg till men bra att veta. Så det måste betyda att det finns två prinsessor och jag tror även en drottning i vårt hus för här gillas det att äta deg.
    Fast ibland tänker jag som du att jag ska skiva dem från rulle för det är enklare men barnen gillar ju att baka så än så länge kör vi på denna variant. Jag brukar dock välja enkla former som ser ut som vad man tänkt sig när de hamnar på plåten ;-)
    Vilka härliga väder och naturbilder du tagit, helt magiska.
    Njut din vecka!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  30. Jag tror att du har det kul när du leker med din kamera. Resultaten är härliga. Jag blev dock en aning orolig för månen. Slutade det lyckligt eller fick du hjälpa till med handkraft? :)
    Decemberkram.

    SvaraRadera
  31. Åh, vad fina bilder! Tack för att du visar :)

    Kram,
    Jenny

    Ps. Jo, det är keramikblommor jag har i adventslådan, köpte dem på en outlet och de får hänga med på lite av varje.

    SvaraRadera
  32. Så fantastiskt vackra bilder! Du kan ju till och med få elledningar att passa in i bilderna!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta