I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 20 januari 2014

Smögen i vinterskrud.

1140120
I helgen ville vi ta en promenad och titta på Smögen i snö, för det brukar vara väldigt vackert.

Men när vi kom dit, oj, vilken snål och kall vind, den gick genom märg och ben. Det syns nästan på bilderna, eller hur?!

Det syns i alla fall att det inte var några andra än vi ute……

 

2140120
Granen i f.d. stadsparken hade vält, affären hade stängt, och husen hade vinterbonat på verandorna!

 

5140120
En vinterseglare. Med julgransbelysning längs snöret på kanten (relingen eller vad det nu heter) och upp i masten, lite myyyssiiiggt……inte……huvva!

 

3140120
Och dom mest fotograferade bodarna, dom såg också ut som om dom frös där under berget.

 

7140120  9140120
Fiskeredskapen låg insnöade på “land”.

 

11140120
Hemma i värmen igen och där hade Nisse haft tråkigt så han hade dödat julduken och dom små filthjärtana som alla ligger kvar sen julen. Man ser hans glasartade dödarblick nere till vänster…….

Det får han så gärna göra, bara han är glad!

Nu ska jag kana ner för våra backar och hämta posten, den kommer sent till oss!

Agneta!

49 kommentarer:

  1. Det är vackert på Smögen även på vintern!
    Kul katt ni har................. men han blev förlåten antar jag för att han är så söt?

    Ha det fint i kylan,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Ja het gaat er al aardig winters uitzien,de poes heeft het zo gek nog niet bekeken.

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Fina bilder..men jag känner riktigt hur kallt det är!!
    Tror att du frågade om granen på torget...grenarna är i plast..som dom sätter upp på denna ställning!
    Sååå trist!
    Ha en fortsatt mysig dag..och ses snart! Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Det är iskallt här med. Man håller sig inne . Ja posten måste ju hämtas förstås och hunden måste kissas. Jag har passat på att rensa sortera i mina garnlådor. Du milde tid, när ska jag hinna virka/sticka upp allt detta ?? Det går ju inte åt så många nystan till mina sjalar. Fast det är bra att ha och välja på färger.
    Smögen blev bara ett kortkort besök för oss i somras. Det kunde vara nå´t . Fast absolut inte nu.
    De där djuren ställer till det ibland, men du verkar lika glad trots förstörelsen.
    Ha det gott . . . inomhus.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Hahaha...ja jag ser verkligen blicken på Nisse...nästan som om han går på "något"...Och att förvara julsakerna i bananlådor ,med öppningar på sidorna, det innebär att en liten kattass lätt kommer åt glittret...bara ett litet tips från coachen sådär...
    Man riktigt kände hur den kyliga vinden kröp in under luvan...men vilka underbara bilder!! Sen undrar jag bara...är Smögen helt öde på vintern, hur törs man annars förvara så mycket möbler på verandan...?? Fint skåp och stolar, passar säkert någon som är tillräckligt långfingrad.
    Ha en skön måndagskväll vännen, här blir det nog en tidig kväll, tröööött...ZZzzzzzz
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Hihi, vilken blick på Nisse:) I dag var det inte riktigt lika isande kallt som i går.
    Vackra Smögen, får nog bli en tur dit i sommar.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Brr, det är kallt nu! Men dina bilder är fina :)

    SvaraRadera
  8. Jag har aldrig sett eller varit i Smögen på vintern, och kommer nog aldrig dit i vintertiden.
    Men vackert ser det ändå ut ,bara lite kallare brrr . . . där har man promenerat lättklädd på bryggorna.

    Nisse vill inte ha julmotiv längre har jag fattat, hi hi . .
    kram/ Eva

    SvaraRadera
  9. Ja, så nu har den riktiga vintern kommit även till er! Jo, man ser att det är kallt, även om det är vackert och granen talar ju sitt tydliga språk!
    Blåsandet fick jag känna på idag när jag promenerade både till Bibblan och ICA! Jag trodde jag skulle förfrysa ansiktet, ändå har vi bara ett par eller tre minusgrader!

    Bus-Nisse har roat sej på egen hand, precis som katter gör ibland, när buset kryper in i dem! Det syns verkligen i hela deras uttryck! :)

    Nu är det bara att bita ihop och vi får försöka ta oss igenom vintern helt enkelt! :)
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Hej i vinterland! Smögen i snö, ja mycket får man se! Visst ser man att havet är aningens upprört och jag förstår att det var svinkallt i blåsten! Jag tycker det blåser mer och mer nuförtiden eller så minns jag helt fel. Ändå är jag uppvuxen i Helsingfors där snålblåsten viner direkt ut från öppna havet. Nu här i inlandet tycker jag blåsten tar i från knäskålarna!
    Du får ta det varligt, nästa gång du drattar på ända kanske du gör dig illa. Du får sätta klacken i rejält när du går så du får grepp om snön. Vi har som tur är såpass kallt att halkan än så länge har uteblivit
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jättefina vinterbilder från Smögen. Men det är klart, jag känner ju inte blåsten. Blåst som jag för övrigt avskyr!!
    Så gulliga dom där bodarna är, men gulligast är ändå Nisse :)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Brrr, man ser verkligen, att det är isande kallt på dina bilder! Men vackert.
    Dom där husen med sin snickarglädje och sina verandor, underbara!
    Men jag kan precis tänka mig hur kallt det skulle kännas om man gick in i ett sånt hus...
    En helt annan bild är det på sommaren, med liv och rörelse och massor av människor!

    Här har vi ingen snö, men isande kallt i den hårda vinden idag! Temperaturen strax över nollan, så man är inte ute länge...

    Vilken fin julduk! Har du broderat den själv? Hoppas att Bus-Nisse inte förstört den i alla fall?

    Må så gott, vi hörs, kramar!
    Monica

    SvaraRadera
  13. jättefina bilder, vilken skillnad på sommar och Vinter. Det är klart Nisse kände sig lite ensam.
    Så bra att Ni inte hade granen kvar, då kanske Nisse hade haft Julgransplundring med.
    trevlig blogg, man tackar. kramisar från mig

    SvaraRadera
  14. Jag får gåshud av Marina bilder/miljöer. Även om dom är från årstid Vinter. Fint! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  15. Fina vinterbild ,ser faktiskt kallt ut vi hade den vinden idag ,kram Nette

    SvaraRadera
  16. Åhh! det var länge sedan jag var där en vinter, så vackert och... öde
    förutom antikaffären då som ser öppen ut? ( eller jag kanske kommer ihåg fel)
    Busiga katter känner jag till ;)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Vackert men säkert jättekallt där vid havet..
    Klart man skall passa på att busa när ingen är hemma och säger ifrån =)
    Så fin kisse !
    Kram ♥

    SvaraRadera
  18. Här hämtar vi inte morgontidningen förrän långt fram på dan när vi ändå måste gå ut!
    När matte är borta dansar katten på bordet, eller hur var det?
    Kram/FInas mammis

    SvaraRadera
  19. Död åt julduken, du är för rolig men jag vet precis vad du menar och känner så väl igen den där blicken från mina egna odjur. Smögen, jisses så länge sedan jag var där, säkert 30 år sedan. Kram Merja

    PS. Du har helt rätt vi mellanlandade i lgh i ett år och detta är andra gången vi fick snö. Förra gången låg den bara kvar en dag men nu ser det ut att bli kvar längre.

    SvaraRadera
  20. Vinteren er vakker på sitt vis, flotte bilder ble det!
    Nisse er en liten luring, kanskje han kjeder seg når han ikke gidder å gå ut i vinterkulda...noe må han jo finne på! :-)

    SvaraRadera
  21. Fina bilder från Smögen. Men jag tror att det var ganska mycket mysigare när vi var där i somras. Fast mer folk och trängsel - men det finns en charm i det också.
    Jag håller helt med Nisse. Om julduken ligger och retas så måste man ju döda den! Heja Nisse!
    Ha det bra / Ulrika

    SvaraRadera
  22. Underbart. Älskar Bohuslän i vinterskrud.
    Jättefina bilder !
    Kram på dig nu och ha en fin vecka från Maria

    SvaraRadera
  23. Vackert det är i Smögen på vintern, fast det verkar tomt på människor.
    Verkligen färgglada bilder på hus och fiskeredskap.
    Hua... kan känna kylan ända ner till oss i Skåne.
    Här blåser det också kalla vindar.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  24. Underbara bilder från Smögen! Sällan man ser bryggan så tom....., men förstår nog varför!
    Söta Nisse! Tänk vilka ryck katter får ibland!
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Och räkorna....?
    Kanske har Nisse ätit upp dem också. Hmm.
    Kram i vinterkylan

    SvaraRadera
  26. Så härligt det ser ut, både kallt och vackert. Såklart att Nisse tyckte det var tråkigt att bli lämnad kvar hemma.

    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  27. Smögen är minst lika fint under vintern. Kanske för att husens färger kommer fram bättre bland det vita. Har själv aldrig varit där, men hoppas att en dag kunna uppleva det personligen. Vackert!
    Lille Nisse gjorde helt rätt i att "döda" julduken. Nu räcker det väl med juldekoration!! :))))
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  28. Åååååh vad jag längtar hem till Smögen nu!! Det gjorde nästan lite ont... För det är PRECIS så jag älskar det mest! Så som det såg ut då vi flyttade dit nyåret 2011. Älskade tomma bryggan som jag gick ner till och satt på "min" bänk varje dag - med dagbok, kamera och termos! <3
    Vilka underbara minnen vi har med oss nu!!

    Tack för bilder och känsla !

    Kram
    Anki

    SvaraRadera
  29. Förstår att det blåser snålt och kallt där vid havet...men väääldigt vackert att få se Smögen i vinterskrud!!
    Känner igen det där med missar på bordet...från en svunnen tid då vi hade två missebröder :) Nisse är såå himla sööt :)

    Ha det gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  30. Ljuvliga bilder från ett vintrigt Smögen! Dessa fantastiska gamla hus...
    Det är ju annars mest sommarbilder man ser från det samhället.
    Var själv där en sommar för väldigt länge sedan.

    Tror jag det att det är trist att vara ensam hemma!
    Har full förståelse för Dukdödaren :-)

    SvaraRadera
  31. Wow så vackert! Hihi dukdödaren är ju för söt, ja de kommer undan med det mesta för man blir ju bara glad när de är glada och nöjda!

    SvaraRadera
  32. Ni tycks ha fått vinter ni också! Här har vi hatt ordentligt kallt men nu börjar det bli ordning på temperaturen, -7 nu.
    Fina vyer, ser dock lite kyligt ut, brrrr.....
    Nanne

    SvaraRadera
  33. Nog syns det att det är vinter och kallt på dina foton. Brrr. Fast det blåser nordan här med, jag vill inte gå ut i kylan.
    Grattis på namnsdagen.
    (Skickat mail till dig.)
    Kram!

    SvaraRadera
  34. Det är mycket bättre att få följa med på utflykt såhär. Jag såg att du hade namnsdag idag så jag ville in och säga Grattis. Kram Bosse

    SvaraRadera
  35. Nu ska vi se om det går! :o) Du är den första jag testar att kommentera hos idag. Igår härsknade jag till och gav upp. Funkade inte alls. Var ungefär lika arg på datorn som jag brukar bli på symaskinen. DET vill inte säga lite! ;o)

    Underbara bilder du bjuder oss på! Som alltid. Du har rätt, det syns att det blåser "småspik". Man ser hur kallt det är, men vackert är det! Allra vackrast är ändå Nisse! Klart han måste få jag ullhjärtan! :o)

    Må så gott och fin dag önskar jag!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  36. WoooooHoooow! Det gick ju! :oD

    SvaraRadera
  37. Tack snälla du för din kommentar hos mig :) Härliga bilder från Smögen och underbar bildstudie och text till Nisse som dödat julduken, haha.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  38. Vackra bilder♥ Det är nu som vintern är bäst :)
    Kramen♥

    SvaraRadera
  39. Visst såg det lite kylslaget ut där ni gick, men också vackert.
    Gillade dom små bodarna i olika färger så snyggt med berget bakom.
    Skrattar åt din kissekatt som tyckte att det var slut på julen,
    och ville hjälpa till att få undan allt.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  40. Smögen i vinterskrud har jag aldrig sett. Förstår att det var ruggigt, men bilderna var fina.
    Min lilla apel - nej kronan växer inte heller. Får göra något radikalt i vår.

    SvaraRadera
  41. Nån gång måste jag bara över till din sida och få se allt med egna ögon. Göra de där utflykterna och få se allt vackert.
    Som alltid tar du så underbara kort och de i inlägget innan är ju helt förtrollande vackra.
    Kram

    SvaraRadera
  42. En död julduk och Smögen på vintern, det
    var inte illa. Har aldrig sett Smögen med
    snö på bryggorna, jättefina bilder.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  43. Full fart där med ;-)... känner igen de där tomma husen och ställena...skillnad som sommarn, det. Här är ganska kallt med en sån där vind som gör att de -4-5 känns betydligt mer i kinderna. Men här inne är varmt o skönt. Och idrott på TV,,, så jag ska fortsätta bläddra i de trädgårdsböcker som jag hämtat in från omlastningen, där mina böcker bor nuförtiden... Jag och trädgård, du vet ;-) Men min azalea lever fortfarande så kanske, kanske...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  44. Roligt att se Smögen i vinterskrud, det vet jag inte om jag gjort förut. Ser riktigt mysigt ut nu också! Vinden som har varit en tid nu har inte varit att leka med så jag förstår att där var ruggigt kallt.
    Fräckt med ljusslingan på båten :-)
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  45. Vackra västkusten, härliga Smögen och jättefint i vinterskrud tycker jag med! Slingan vid båten är så bra - gillar!!

    KRAM och grattis på namnsdagen från mig med

    Lotta

    SvaraRadera
  46. Så vackert, måste ha varit värt att trotsa vind och kyla för att få se allt det vackra.
    Är lite jobbigt att fota ibland i snålblåsten, det värker så förbaskat i fingrarna av kylan.
    Ha en fin onsdag nu!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  47. Hej!

    Ja, det syns faktiskt på bilderna att det är kallt! Men, vackert! Jätteroligt att få se Smögen i vinterskrud, har bara sett Smögen på sommaren.

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  48. ..och dina fantastiska bilder.....Hej förresten!! Ett tag sedan ,fick en liten vink från en bloggvän,så hamnade jag här en stund och kikade runt!! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  49. Vilka himla fina bilder från Smögen där jag aldrig har varit. Jätte mysigt ser det ju ut.
    Tack för att du följer med på min resa med min nya blogg.
    Jag kunde bara få in att följa min blogg via email. Det är nya saker nu som jag inte riktigt förstår inte alls som den gamla bloggen så jag försöker klura ut det.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta