I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 27 januari 2014

Utflykt och utflykt.

1140127
Den lilla fiskesjön ligger frusen nu. Men jag skulle inte våga ge mig ut på den. Fiskarna (fiskarena?) får komma först och borra i isen så att jag verkligen vet att den är frusen långt, långt ner.

 

2140127
Det måste ha frusit på ganska kvickt för de mest fantastiska isskulpturer har bildats! Som de mest exklusiva Orreforsalster (förresten, finns Orrefors längre?).

 

3140127
Blå himmel, men lite skumma molnbankar i horisonten. Nästa dag var det grått igen och det kom lite, lite snö.

 

5140127
Vår lilla stad Lysekil har en tämligen stor kyrka, nästan som en katedral. Den ligger högt upp och är helt byggd i granit. Här i kvällssol.

Mot havet, ett litet utsiktstorn och Havsbadsrestaurangen med alla sina snickerier. Ganska stilla där så här års!

 

6140127
Lite bilder från stan. Gamla hus, utsikt mot sydväst, ett gammalt fiskartorp, en rejäl kutter, en sån som verkligen kan ta vågorna på rätt sätt, och så platsen där jag gärna hade haft min arbetsplats, Havsfiskelaboratoriet, mest för lägets skull.

 

7140127
Hemåt igen, över åkrarna och med klätterberget till höger. Kallt, vintrigt och vackert.

 

8140127
Tillbaka hemma på berget igen och med den fula ledningen i luften. Det är den jag snart skickar det här inlägget igenom!

-------------------------------------------------------------------------

Nu kommer jag inte att vara närvarande här på nån dryg vecka, så om det skulle vara någon som möjligen skulle undra, varför jag högst sannolikt inte syns, varken hos er eller här, så beror det på att jag gör en liten utflykt och lämnar Omgivningen hemma!

images (1)-horz

Vi ses och hörs!

Agneta!

41 kommentarer:

  1. Då får du ha en trevlig utflykt! Vackra bilder, precis som alltid, hos dig!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får lika trevligt på din nya utflykt!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar promenad, så vackert!
    Åh, ska du ut och resa. Spännande.
    Ha det så jättebra på din tripp.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Fin blogg och vackra bilder! Orrefors finns fortfarande, både varumärket, besöksorten och produkterna. Produktionsanläggningen i Orrefors finns dock inte kvar längre.

    Önskar dig en fortsatt bra dag!

    MVH
    Sarah Andersson
    Marknadskommunikatör, Orrefors Kosta Boda AB

    SvaraRadera
  5. Så fina vinterbilder. Vintern är mysig bara det inte vore så kallt.
    Ha en fin dag början på veckan!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Aha! Det lät trevligt! Vi"ses" om ett tag då.

    SvaraRadera
  7. Du gör dina små utflykter både hemmikring och utomlands. Det låter så mysigt. Så nu är det dags för nya lite längre utflykter igen, önskar dig en fin resa och att det inte händer något dramatiskt den här gången. GLÖM INTE kameran hemma. Vi vill se fina bilder från din resa.
    Kram!.

    SvaraRadera
  8. Gissar att du drar iväg till värmen. I såfall, mycket mycket klokt. Ha det alldeles skönt.

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker vinterutflykt och du har förmågan att SE detaljerna! Så vackra isformationer, ja, precis som exklusivt glas!

    Upplyftande bilder en sån här dag när snön yr utanför här. Man ser knappt ut idag!

    Lycka till med din kommande utflykt!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  10. heerlijk om je blog mee te beleven.

    SvaraRadera
  11. Ha en riktigt fin resa! Fina bilder du bjuder på! Det var roligt att läsa litet om dig i förra inlägget - du lagar mat och bakar och jag gör det inte. Det innebär att du får bjuda mig både på middag och bakverk!! Kram Merja

    SvaraRadera
  12. Vilket fint ljus du fångade i bilderna. Du är grym!

    SvaraRadera
  13. Ha det underbart vart du än tar vägen. Akta dig för kokospalmerna !!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Att du bara kan - lämna det fina där du bor. Trevlig resa!

    SvaraRadera
  15. Snälla Agneta ta det försiktigt ! Se upp och se ner med allt vad som kan hända, du har varit en liten olycksfågel den sista tiden, när du varit på resande 'fot'.
    Hoppas du har någon bra 'livvakt', *fniss* och med- följare med dig.
    Jag vet du gillar vintern, men visst är det ändå skönt med lite omväxling.
    Ha det riktigt underbart !!!

    Jag gillar inte vintern, men dina vackra speciella vinterbilder de gillar jag skarpt !
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  16. Underbara västkustbilder! Sååå vackert!
    Önskar dig en riktigt trevlig resa.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  17. Vackra bilder som vanligt här hos dig.. Hur ska omgivningen klara sig utan dig nu då ??

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  18. Idag har jag antagit din utmaning!
    fina bilder hemifrån... det är allt vackert...
    Vart ska du? Spännade!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  19. Tack Agneta för att du tänkte på mig vad gäller utmaningen :)
    Idag har jag lagt ut den!
    Hoppas du får en trevlig resa vännen
    Ta hand om dig <3
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  20. När jag ser dina bilder kan jag nästa gilla vintern - en stund ;-)
    Här är isen stark, de har kört bil på den i snart två veckor! Kram

    SvaraRadera
  21. Tack för utmaningen, ska lägga den åt sidan lite å klura...=)
    Och nu tycker jag om att höra att,
    du ska ut å resa , ha så trevligt.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  22. For noen nydelige bilder, det er vakkert hos deg:-) God tur! Klem Marianne

    SvaraRadera
  23. Härliga västkustbilder! Kan tro att det vakas fler härliga bilder
    snart fast från en annan del av världen...
    Ha det så gott :-)

    SvaraRadera
  24. Är det den gula bussen du ska med? Jag hade heller inte vågat gå ut på isen om jag inte var helt övertygad. Tänk att jobba på den arbetsplatsen. Lysekils kyrka ligger otroligt pampigt. Det är länge sedan jag var inne där. Minns att jag skrev i gästboken sist. Kan du kolla? :) Nu är den stora och svåra frågan för mig som inte har en susning. "Vart är vi på väg?" Jag tror att det ger sig med nästa inlägg. Ha det så trevligt. Hoppas det är till något varmt ställe.

    SvaraRadera
  25. Fantastiska bilder! Och vilket fint inlägg, du gör verkligen bra reklam för Lysekil, man blir sugen på att åka hit och titta hur ni har det. Och vem vet, kanske det blir en tur i sommar!!
    Så spännande med en utflykt! Njut av den så ses vi här snart igen!

    SvaraRadera
  26. Åh, så vackra era berg är i den nedåtgående solen! För att inte tala om hur fin snickarglädjen på Havsbadsrestaurangen ser ut med solen bakom! Och kallt, kallt, kallt ser det ut!
    Även här är det kallt och idag har det snöat hela dagen! Så nu är det vitt här också. Vackert men förrädiskt halt...
    Hoppas nu, att du har det riktigt bra på din strapatsrika resa och får uppleva allt du önskat!
    Storkramen, Monica

    SvaraRadera
  27. Nej, ut på isen går jag helst inte. Fina bilder, tänk vad vackert det är alla årstider. Hoppas att du får en trevlig utflykt, och nyfiken i en strut hoppas naturligtvis att du berättar mer om den sen?

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  28. Det låter mysigt, med utflykt! Hoppas du får det mysigt! Och vilka vackra bilder du bjuder på - som vanligt!
    Tack för din "roman" inne hos mig förresten, inte alls tradigt =) Du får så gärna skriva romaner inne hos mig! Vilket klokt val du gjort, som klev av karusellen, och njuter av livet! Själv har jag valt att inte arbeta heltid vilket kan förundra många...Men man vet ju inget om morgondagen och skall livet bara bestå av arbete...? Jag är i alla fall tacksam så länge jag kan göra det.

    Ha det gott på din utflykt, vi får väl tåla oss och fundera på vad det kan vara för roligheter...
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  29. Ha det så trevligt på utflykten .såg att antikrundan kommer från din stad nästa gång ,kram Nette

    SvaraRadera
  30. Alldeles uuuuunderbara bilder! Njuuter!

    Om jag inte minns fel så har väl Orrefors lagt ner här i Sverige i alla fall. Tror det såldes utomlands. Men, kanske är jag ute och cyklar enhjuling nu Hihihi!

    Ha en det bäst på din utflykt! MYS & MÅ!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  31. Underbara bilder, Lysekil är fint även på vintern ju ;)
    Flyg, båt och buss... ja, då kommer du nog en bit
    Ha en trevlig resa!

    SvaraRadera
  32. Vilka härliga bilder hos dej. Vi har fått massor av snö nu och vill inte ha mer. Hoppas du får trevligt på din lilla utflykt.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  33. Trevlig utflykt får jag önska då! Nyfiken på varåt det bär?
    Visste väll att du berättat att du varit hos mig (i Australien) tidigare, men var inte helt säker. Men som sagt det var ju länge sedan och mycket har hänt :-) Du får hojta till om det är så att du har vägarna förbi så att vi kan ha en bloggträff här Down Under.
    Under tiden får du ha det så gött tills vi hörs!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  34. Nu hoppas jag Du får en skön vecka. Eftersom su älskar vintern, skall Ni väl åka till Fjälls.
    Jag älskar dina fina bilder, så vackra och Lysekil underbart. Vinterbilderna är underbara att titta
    på. Men jag är ingen vintermänniska, lagom är bäst. Ha det bra nu önskar

    SvaraRadera
  35. Gå inte ut på isen än helt rätt och ha`det så bra på din utflykt :)
    Älskar verkligen dina bilder!!!

    SvaraRadera
  36. Nyyyydelige vinter-bilder!! Så idyllisk og vakker vintersol!
    Ha en riktig god tur -hvor enn du tar vegen! Fortsatt god uke! :-)

    SvaraRadera
  37. Nu önskar jag dej en riktigt skön och trevlig semester (??) för det är väl det du ska på, antar jag...Och sen...som vanligt, vackra bilder från din trakt, så nu blir det väl en sväng på hemnet igen...Och Lysekils kyrka, ja men där har jag ju varit!! Vacker invändigt, vackert utvändigt, med en utsikt som slog det mesta. Jo, vi är nog på G till sommaren, om vi får semester samtidigt...
    Som sagt va, ha en skön vecka och njuuut!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  38. Jasså är det i Lysekil du hör hemma. Då är vi inte så långt ifrån varandra på sommaren, har en stuga i Bokenäs. Dina bilder är så vackra, men med dom motiven kan det väl inte bli annat:)

    SvaraRadera
  39. Jaså, du ska ut på äventyr nu igen! Se upp för kokosnötter och andra farligheter som du brukar råka ut för... ;-)

    Ser att det är ni på västkusten som har lagt beslag på solen. Här har den då inte visat sig några längre stunder på evigheter. Men jag håller med dig att vintern när vi väl fick snö är en härlig årstid på sitt sätt. Annars är jag nog mera sommarmänniska, men jag tycker att snö och vinter är så otroligt vackert och gör sig bra på bild (kanske bäst på bild, egentligen...). Inte lika roligt att köra bil till och från jobbet när det är halka och snödrivor tvärs över småvägarna här på slätten.

    Tack för att du tänkte på Tiger och mig när det gäller utmaningen. Vi får se om Tiger kan svara på den. ;-) Men det var kul att läsa lite mera om dig, men sträng det kan jag väl aldrig tro...

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  40. Tack för att vi fick följa med på din lilla utflykt, så vackra bilder! Hoppas du får en underbar liten tripp och att du kommer hem frisk och med alla saker i behåll!
    Kram Annica

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta