I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 25 januari 2014

Utmaning – att berätta, svara på frågor och fråga!!!

utmaning
Innan jul fick jag en utmaning av en av min första och allra bästaste bloggvän, Monica, med “Tjernhus”- bloggen.

Först tackar jag för att jag fick utmaningen…….tack, tack!

Det hela börjar med att jag skall berätta 11 fakta om mig själv och nu har jag tänkt, ända sen 22 december (!!!), och här kommer dom:

1. sträng, ja, ganska, eller tom väldigt sträng, är jag nog

2. konsekvent

3. sätter igång projekt, men avslutar dom mera sällan. Tyvärr.

4. oroar mig inte i förväg. Om jag inte skall åka tåg, då blir jag helhispig!
 
5.  tycker inte om att tala i telefon, det har jag gjort för mycket!

6.  tycker om att laga mat och att baka

7. trögfattad, kan ha svårt att förstå, jag vill ha hela bakgrunden, innan jag ens vill försöka förstå

8. jag är oftast glad, lite för glad kanske, om man nu kan vara det
glad
9. jag är allt lite bortskämd, med det mesta faktiskt, både som barn och nu

10. jag har världens tålamod med vissa saker

11. tycker om att vara på flygplatser

 

Och så kommer svaren på Monicas frågor:

1. Ditt favorit-tv-program?

Allt med Leif GW Persson (tänk att få titta, se och studera hans hjärna, inifrån, och förstå den) och Homeland
Leif GW

2. Vad hette din första kärlek?

Kommer inte ihåg, men jag tror det var två, tvillingarna Pelle och Hans, allt eller inget, som vanligt…….

3. Vilken dag på året firar du mest

En spontandag, när det kommer vänner hit, helt oplanerat, och så blir det bara så där bra, trevligt och roligt

4. Vilket var ditt favoritämne i skolan?

Matte och språk, lite motsatsförhållande där. Matte är intressant och språk förenar.
matte o språk

5. Påverkade det ämnet ditt yrkesval?

Ja, jo, det gjorde det allt, det blev väldigt många år i skolan till slut, men det blev rätt bra, tror jag.

6. Vilken är din favoritårstid?

Vintern, förutsatt att den är mycket kall och snöig, annars hösten
vinter

7. Vad gör du helst på din fritid?

Är utomhus

8. Vilken är din älsklingsblomma?

Egentligen dom flesta, men vita liljor står ut
liljor

9. Vilket tycker du är roligast: att ha gäster eller att själv vara gäst?

Att ha gäster

10. Var trivs du allra bäst?

Utomhus, i bergen och i skogen

11. Om du inte bodde där du gör, var skulle du då vilja bo?

Norge, vid en fjord i ett gammalt timmerhus en bit upp på fjället!
norge

 

Så kommer det riktigt besvärliga, jag ska ge denna utmaning vidare till 11 bloggare, och jag brukar inte vilja göra det, men den här gången har jag gjort det och här är 11 bloggare som jag skickar denna utmaning vidare till:

1. Evas Pysselsida – hur många idéer som helst

2. From Avenue to Boulevard – om livet i Australien

3. Lisas Hus – inredning i toppklass och torpliv i samma klass

4. Mitt Idyllien – vilket hantverk!

5. Paradiset Bergamon – om att bo i Paradiset med Z/Sambos av olika slag!

6. På Näthinnan – Rantamor berättar om livet i norr

7. Solglitter – om det goda livet

8. Tigers tassemarker – hur en svensk tiger lever

9. Vardagligt svammel – klokskap, funderingar, att ta vara på allt

10. Änglarna finns – livet i en småstad i vårt land

11. Elsa Marianne – landetbo turned kustbo turned tillbaka till landetbo

 

Och om ni antar utmaningen är det dessa 11 frågor som kräver sina svar:

1. Bästa bok du läst?

2. Bästa film du sett?

3. Vilket är det mest intressanta land du besökt?

4. Vilken är den mest intressanta storstad du besökt?

5. Har du ett riktigt smultronställe, och var i så fall, (det kanske man inte vill tala om.....)?

6. Var simmar du helst, i pool eller i havet/sjö?

7. Vilken är din favoriträtt?

8. Vilken är din favoritdryck?

9. Har du ett drömyrke förutom det du har/har haft?

10. Tycker du det är roligt med sällskapsspel?

11. Om du finge välja, vart skulle du då resa?

hämta-horz
alla bilder är lånade från nätet

25 kommentarer:

  1. Hej på bästa Dej!

    Så kul att läsa allt detta om dej! Alltid roligt att veta mer om personen bakom bloggen. Ser att du skickat vidare till mej också. Självklart ska jag göra mitt bästa och ge mej i kast med utmaningen.

    Tack för tipset du gav att man kan klicka bort den där rutan. Nu går det att kommentera, i alla fall ibland, men man får ha en annan teknik och stort tålamod. För det tar låååång tid! :o/

    Nu ska jag börja knåpa lite smått på utmaningen!

    Ha det gott och trevlig kväll!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  2. Intressant! Alltid kul att få veta mer om en person!

    SvaraRadera
  3. Spännande att få läsa och lära lite mer om dig :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hihi tack för rolig läsning! Det var roliga fakta och kul att se någon som faktiskt har vintern som favoritårstid! Det är ni nog alldeles för få om.. tyvärr! Jag är nog en sån som gillar alla årstider och alltid längtar tills nästa, haha! Ha en mysig lördagskväll! kram, Josefine

    SvaraRadera
  5. Morsomt å få vite litt mer om deg:-) God lørdagskveld! Klem Marianne

    SvaraRadera
  6. Tack, bästaste bloggvän, så kul att du antog utmaningen! Och alltihop! Jag känner mig smickrad...
    Trögfattad; jag tror att du menar detsamma som jag skrev, att jag är misstänksam, tror inte på något förrän alla fakta är klarlagda! Det är inte som man är trögfattad, tvärtom...
    Annars är dina fakta om dig själv ungefär som jag känner dig. För glad kan man väl inte vara?
    Och att du skulle vilja ha en timmerstuga i norska fjällen har nog ingen missat, som läser din blogg!
    Matte, kemi och språk var mina favoritämnen på gymnasiet också, men vintern gillar jag inte.
    Kul att du gjorde det, ha det nu så jättebra och var rädd om dig!
    Hals und beinbruch, som min mamma brukade säga!
    Kramar, Monica
    P.S. Dina frågor är så roliga, att man nästan får lust att anta utmaningen en gång till...D.S.

    SvaraRadera
  7. Oj vilken superutmaning!! Du klarade den galant! Många härliga svar och fakta om dig, en del har jag klurat ut genom din blogg, annat var nytt och kul att veta. Kram på dig! Regina

    SvaraRadera
  8. Tack för spännande läsning.
    Hanna

    SvaraRadera
  9. Tack för läsningen om dig .kram Nette

    SvaraRadera
  10. Härlig och underhållande läsning! Och din fascination för Leif GW Persson delar jag!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  11. Så kul! Å en stuge i Norge vid en fjord låter himla fint :)

    Tack snälla du <3 Jennie

    SvaraRadera
  12. O jag blir hispig på flygplatser ;)
    Härligt att få veta ännu mer om dig! Sträng men glad o många år i skolan - lärare?
    Det där med att vilja få hela bakgrunden känner jag igen mig i..;)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  13. Intressant att läsa lite om dej och jag känner igen mej i en del. Lustigt - jag fick också den utmaningen av Monica, men har inte kommit till skott, men nu måste jag väl ta mej i kragen då! Tackar, tackar! Det lär väl bli en liten redogörelse framöver...! :)

    kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  14. lite av det där det visste vi ju redan,...Men det var mycket nytt om dig också. Tack för att du delar med dig.
    Tack du, för utmaningen, den ska jag anta och fundera ut svaren på...oj va spännande.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  15. Hej vännen!
    Tack, tack..klart att jag antar utmaningen! Men får väl också fundera ett tag...fniss.
    Även om jag vet lite om dej..haha...så är det alltid kul att läsa lite om dej!!
    Ha nu en fantastisk vecka!! Kram Annika

    SvaraRadera
  16. Vad du har jobbat bra, jag fick en sån här
    utmaning före jul som jag har förträngt lite.
    Tycker det är jätteroligt och läsa såna här
    inlägg, men jättesvåra och göra. Bra jobbat!
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  17. Intressant att få veta lite mer om dig. Vanligtvis vet vi bloggare ingen stor del om varann då vi vill vara aningen anonym också. Att någon mer än fjällripan (http://susannelindsfoto.blogspot.fi/) gillar vintern mer än sommaren, det kunde jag inte tro. Tror väl att alla andra skall vara som mig själv och gilla sommaren bäst. Hoppas flera antar din utmaning. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  18. Tusen tack där ( eller kananske inte ...)! Du klarade av utmaningen bra för det är inte alltid lätt att svara på frågor som dessa. Jag ska ta och fundera lite och försöka få ihop några svar som dyker upp på bloggen så småningom.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  19. Så du antog utmaningen och här ser vi resultatet. Kul läsning! Förstår
    att det kan vara stökigt att få till svar och nya frågor. Bra jobbat!
    Hoppas att ni har det bra!
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Haha! Tack för utmaningen, jag kan inte lova att jag antar den,
    men såå roligt att du tänkte på mig :)
    Väldigt roligt att läsa om Dig, så kanske jag borde mig på ett försök, ska klura lite på det ;)

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  21. Hahaha...jag är ju så jädrans nyfiken så jag var tvungen att på en gång gå in hos dej och kolla...!! Nu hör det till saken att jag fick samma utmaning, runt jul tror jag det var, så jag suger lite på den till lite längre fram. Men så roligt det var att läsa om dej, fast en del undrar jag om det stämmer...sträng?? Får då inte uppfattningen att du är sträng, tvärtom...Och nr 3, det här att sätta igång projekt, ja herre gud, där kan man tro vi är systrar...Men sen...favoritårstid, ja då är vi verkligen inte släkt!! Vinter...kallt...Näe du, det får du ha för dej själv...*skrattar*...!! En kul utmaning, som avslöjar en del, om man vill...
    Ha en bra fortsättning på denna söndag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  22. Ja det är inte lätt med utmaningar men du skötte dig bra *ler*. Här snöar det igen...........

    Kramen

    SvaraRadera
  23. Oj oj oj vilken utmaning ! Så många delar. Jag hade en liknande utmaning före jul , att berätta om sig själv så nu blir det svårt. Jag får fundera ett tag.
    Tänk att det snöar här ikväll !! Blir spännande att hissa upp gardinen imorgon bittida.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  24. Så roligt att få lära känna dig lite mer! Lite likheter ser jag allt, bland annat att vi båda är vintermänniskor och det är inte så vanligt, de flesta gnäller över årstiden vi har just nu. Jag skulle också kunna bo vid en fjord i Norge om det inte vore så förbenat dyrt där. Men jag ponerar att om den drömmen slog in så hade jag hinkvis med pengar ändå...
    Ha en trevlig tripp så hörs vi
    Kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta