I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 10 mars 2014

En typisk vårdag.

1140310
Snäckskalsdalsbergen idag, i vårdis!

Det har regnat och det har varit sol om vartannat idag.
5140310
Dom små videkissarna blev alldeles våta ett slag. Skulle haft med hårtorken!

 

7140310
Att få komma upp på toppen av berget efter vintern var som en riktig befrielse! Här uppe har man fri sikt hela varvet runt.

 

9140310
Nerför berget och det kom dimma! Riktigt vårväder.
11140310
Gick mot kyrkan för att möta Omgivningen som varit på ärende.

 

13140310
Och hemma i carporten låg Nisse och väntade.


15140310
Efter all den friska luften fick jag ett litet energiryck så jag gick in i min snickarbod och snickrade den hittills fulaste fågelholk som skådats!

Jag hittade inga bräder, bara lite småskräp, så jag får väl skylla på det, .

Jag hittade inte rätt borr heller, som synes.

Däremot gjorde jag ett litet trappsteg!!!

Agneta!

32 kommentarer:

  1. Underbara bilder som vanligt, ni bor helt fantastiskt. Din holk är ju super fin, jag lovar att så had einte min blivit, här är en som har tummen mitt i handen när det gäller att snickra.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Glöm inte att skriva till arkitekt i ditt CV.
    Jättefint fågelhus.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  3. Det låter så fantastiskt, att gå upp på ett berg och kunna se 360°! Det kan vi inte här. Sanddynerna på stranden är det högsta vi kommer och dom är väl vid pass 2 meter...
    Det där "stentornet" uppe på berget, reste du det första gången du besteg det?

    Tänk att ni fick lite regn idag! Det är nästan, så att man blir lite avundsjuk...visserligen är det jätteskönt med sol, men jag hade tänkt gödsla, och då är det ju bra om det regnar efteråt!

    Och fågelholken är väl jättefin! Jag tycker att du är så duktig som ger dig på sånt, det skulle jag aldrig komma på, men det ser roligt ut!

    Stora vårkramar från din polare i söder! Och hälsa P!
    Monica

    SvaraRadera
  4. Så fin bilden är med kyrkan där det gula gräset möter det gröna. Vill egentligen inte komma med pekpinnar (du får förlåta) men tänk på att trappsteget hjälper större fåglar att sitta och plocka ut ungarna ur din holk och att ditt tak är tätt. Hoppas jag är förlåten! Kram Merja

    SvaraRadera
  5. Vilket tråkigt väder du har. Här har det varit strålande sol, och +14 grader. Suttit ute och druckit kaffe, och bränt näsan.
    Nu är jag igång med tapetsering och kameran är beställd.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Du bor så fint Agneta! Den utsikten har inte jag...Här är det dimmigt i natt som bara den men det har lovats vackert väder i morgon. Bra för jag ska klippa fruktträd. Allt går så mycket lättare om solen skiner
    Du är ju ett riktigt snickarämne;-)Fåglarna kommer att bli superglada:-D
    Kram Milla

    SvaraRadera
  7. Så mycket vår du ändå har. Jättefina bilder på alla små tecken. För det är ju verkligen så att man blir sååå glad för det lilla. Lovar och svär att det minns jag. Här är det ju inte så stora skiftningar att man får sånt där glädjefnatt när blommorna slår ut som i Sverige. Fast ibland kan jag sakna glädjefnatten också.
    Hade tänkt fråga om hur scannandet gick och så rulla jag ner och fick se så fina bilder på dig från "en svunnen tid". Det är så kul att se sånna gamla kort. Sitter ju också i den "gamla" båten. Har inte kikat på mina bilder på lääänge. Kanske skulle jag visa mina flickor igen för de minns nog inte ens att de sett dem tidigare.

    Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Jag gillar din fågelholk! Tro mig, jag har sett fulare :)
    Du bor vackert! Igår var en underbar dag, 17 grader och jag satt ute i flera timmar. Nu på morgonen minus 3,3...Men SOL!

    SvaraRadera
  9. Hejsan

    Vilka härliga bilder. Gillade den översta skarpt.
    Du, den där holken, hehe....den blev ju ändå rätt bra. Allt går om man vill......

    Ha det.

    SvaraRadera
  10. Vackra bilder som alltid hos dig. I dag vaknade jag upp till -2,4°. Men solen skiner.
    Inget fel på din fågelholk:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Vilka vyer.Du kan verkligen fotografera. Översta bilden är så fin och den lila kyrkbilden och ...
    Får hoppas fåglarna gillar din design. Sitta på trappen är kanske något de kommer att uppskatta. Om de har tid.

    SvaraRadera
  12. Du bor verkligen vackert. Vi hade också dimmigt igår, och flera minusgrader i natt så här hos mig är det
    frostvitt på marken just nu, men så är det med det lynniga vårvädret.
    Gott försök med fågelholken ;)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  13. Även diset hör ju våren till men vilken utsikt. Dessutom att få vandra så där mellan stubb o sten högt uppe, det ser så otroligt frestande ut. Skulle njuta där till hundra %. Kan tänka mig att lugnet sprider sig i kroppen där uppe.
    Verkar äntligen bli sol här hos oss i dag.

    SvaraRadera
  14. Vilka vackra bilder, vilka underbara färger! Dimman och fukten gör bilderna magiska.
    Jag tror säkert att du får hyresgäster till din fågelholk!
    Ha en härlig vårlig vecka!
    Annika

    SvaraRadera
  15. God morgon!
    Trodde inte mina ögon i morse...när det var -3,5c! Men nu smälter solen bort frosten och det ser ut att bli en ljuvlig dag!!
    Tänk..fåglarna kan sitta där på trappsteget och sola sig...fniss.
    Ha en fortsatt ljuvlig dag..njut och ha det gott!! kram Annika

    SvaraRadera
  16. När jag väljer att inte ta kameran med på promenaden för det dåliga gråa vädret vad hittar jag då på din blogg? Fantastiskt fina gråvädersbilder. Du är verkligen duktig på att fota. Stor kram.

    SvaraRadera
  17. Vilka underbara bilder. Du lyckas göra något vackert av det gråa vädret. Och du, jag förstår att du inte sett min fågelholk - den toppar ful-listan. Dessutom har ingen fågel velat bo i den de tre år den suttit uppe. Din holk är gullig tycker jag.
    Kram, Eva

    SvaraRadera
  18. Underbara inlägg här hos dej som alltid! Vilken härlig vårkänsla! Holken har helt klart charm och det är så mycket finare än en perfekt "designvilla" :o)

    Ha det gött! :o)
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  19. Vårkramar till dig kära vän och tack för dessa vackra vårbilder.
    ~Lollo~

    SvaraRadera
  20. Och det är väl det där jag saknar, på första bilden. Utsikten över det lite karga, med havet där någonstans. Annars är väl mycket likt det som jag har här...ja kanske inte kyrkan, och kanske inte Nisse...och framför allt inte holken!! Men våren, den är också på G här, och trots att jag legat tills säng sen de sista dagarna så kan jag känna hur våren kommer med stormsteg, eller är det bara inbillning...?? Och nu tillbaka till holken, jag kanske borde gå i skola hos dej, för jag har ett litet bekymmer nu. Till helgen kommer "de" att fälla en massa träd på vår tomt bredvid, som håller på att växa igen. På dessa träd sitter en massa fågelholkar, de flesta har nog sett bättre dagar. Så...ska jag köpa nya, eller ska jag försöka mej på att snickra...?? För en vår utan holkar, ja det är ju ingen riktig vår!! Och din holk var det då inget fel på!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  21. Hej Agneta!

    Vilka fantastiska bilder! Vilken vacker trakt du bor i.
    Tycker faktiskt att det var en ovanligt charmig fågelholk! Tror nog att pippina kommer att slåss om vem som ska få flytta in där!!!

    Kramar till dig
    Anncathrine

    SvaraRadera
  22. Vilken härlig tid vi har nu!
    Kan sitta ute och fika i timmar, i alla fall inlindad i en filt.

    Tycker din holk är fin!
    Kram från Sjömansgränden

    SvaraRadera
  23. Du og du, for noen nydelige bilder med vakker stemning. Skal si du er en kreativ og dyktig snekker. Det fulgehuset kommer til å bli populært:) Ha fine vårdager.

    SvaraRadera
  24. Det är tanken som räknas vet du väl?! =0)
    I kväll har jag fixat med ett ritprogram här hemma. Nya uppdrag
    för lilla företaget har kommit in. Skönt att slippa "stollerierna" på
    andra stället någon dag då och då nu.
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Så vackra dimmiga bilder! Gillar själv att fota disiga och dimmiga dagar.
    Bilderna blir så rofyllda... Hörde av mina Göteborgsvänner att våren är långt gången är i trakterna.
    Härliga tider stundar. Även för familjen pippi som får bo i ett så sjangdobelt hus!! (Osäker på stavningen där :-)

    SvaraRadera
  26. Ha ha ett trappsteg på fågelholken. De kommer att älska det !!!! Du skulle uppleva fågellivet här utanför. Vi har holkar i nästan alla björkarna. En holk är blåprickig ( en vinst ) Den är poppis !!!
    Dina naturbilder är helt underbara. Hur kan du ?? Jag har trixat med olika inställningar på min digitalkamera, Kände mig ganska nöjd med en del bilder jag tog på skogsrundan ikväll. Visar kanske.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  27. Idag har vi haft ett underbart vårväder, klart och vindstilla. Hoppas det varit så uppe hos dig också!
    Fantastiskt roligt att se inlägget om din lilla "egotripp" från din barndom! Det verkar ha varit rena idyllen hos dina morföräldrar :-)
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  28. Här har vi äntligen fått härligt vårväder, med sol flera dagar i rad nu. Nästan så att man blir lite bortskämd efter en vinter med bara gråväder och nästan helt utan sol. Men är diset som på dina bilder är det ändå ganska vackert. :-)

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  29. Vackra dimbilder! Ljuset blir så speciellt i dimma och du har fångat det bra.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  30. Den där toppen skulle jag vilja stå på en klar sommardag. Jag tror att det kommer att bli slagsmål om den tuffa holken. Kram på dig Snickaren.

    SvaraRadera
  31. Halkade in här ifrån Paulas blogg och blev lite full i skratt när jag läste att du har en Golden och en katt som heter Nisse.Precis som jag.Fågelholken blev förrästen inte ful utan bara charmig!

    SvaraRadera
  32. Älskar trappsteget på holken, och "svarta" Nisse :-)
    Vi har haft strålande sol hela veckan, nästan så jag börjar gilla mars.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta