I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 19 mars 2014

Japanskt hem, trädgård och tehus.

IMG_0009 (6)
En trevlig liten variant på Wisteria, eller blåregn som vi säger här, fast det här var vitt.

 

IMG_0019 (5)
Jag bara måste få visa mina bilder från ett japanskt hem med tehus i trädgården. Bilderna tillhör dom jag scannat av från diabilder i mitt vinterprojekt.


IMG_0015 (3)  IMG_0021 (4)
Tehuset.
IMG_0030 

IMG_0022 (7)
Ingen gräsmatta, bara sten och mossa.

 

IMG_0013 (2)
Efter själva teceremonin tar man sig en liten promenad i bambuskogen.

Agneta!

23 kommentarer:

  1. Det regnet, även om det är inomhus, är trevligare än det vi har här. Tänk att en så liten planta kan blomma så mycket. Fint inslag från en annan del av jorden.

    SvaraRadera
  2. Lite mystiskt och hemlighetsfullt ser det ut, mysigt! Man undrar hur det är att sköta en mossmatta, kommer det inte in grässtrån som måste klippas ändå månne... *jäklar, nu är det gräs i mossmattan igen...* undrar om de säger så...?

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Men vad läckert, som i en saga! Mossa i gräsmattan satsar jag också på, ska i fortsättningen säga att jag inspirerats av en japansk trädgård ... Bara tehuset som fattas ;)

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Läckert! Önskar dig en fortsatt fin vecka! Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Vad vackert! Nästan som i en saga.
    Kram från Lena mitt i snöyran......

    SvaraRadera
  6. Åhhh...och vilken lycka att få upplevt och varit med...!! Har du/ni bott i Japan, eller? Det känns som om du har en bit av dej själv kvar där, och det kan jag förstå, har man sen fått dela vardagen och kulturen där, ja då förstår jag ännu mer. Så annorlunda...ja, nu fick jag lite att njuta och fundera över...
    Annars är det inte direkt flaggan i topp här idag, nej jag har inte sjuknat om, utan det är vädret...Detta eländiga väder, SNÖ kommer det, i mängder. Inte små lätta fjun som försvinner innan de landat, nej då, rejäla dasslock som lägger sig som en tjock ryamatta över allt som börjat likna vår. Jag protesterar.
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Så fint. Dit vill min dotter gärna åka, hon är så fascinerad. Du får ta med henne nästa gång du reser dit.

    SvaraRadera
  8. Det är verkligen något speciellt med den japanska stilen! Trädgårdarna är så själfulla och inbjuder verkligen till ro - i alla fall som jag upplever dem på bild. En enkelhet som jag uppskattar!
    Så spännande att få uppleva i verkligheten, som jag ju antar att du har gjort, och nu får du liksom uppleva det igen när du sitter där och sorterar och scannar dina bilder!

    Kul att du ville dela med dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Så spännende tänk att Du varit där. Det smäller ju det mesta av alla upplevelser.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  10. Fantastiska bilder, vilken känsla! Vilken upplevelse att få se i verkligheten, det skulle vara roligt. Jag får också en önskan att kunna föra in lite av den sköna känslan i min egen trädgård...
    Ha det gott / Åsa

    SvaraRadera
  11. Så vacker! Vi har en massa mossa i vårträdgård, man ska kanske börja uppskatta den i stället för att få bort den. Den är ju väldigt mjuk att gå på!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  12. Härligt och fridfullt. Har du varit på resa i Asien? Kraaam Pia

    SvaraRadera
  13. fina bilder
    Ha en fin kväll
    Hanna

    SvaraRadera
  14. så härligt helt i min smak ,kram Nette

    SvaraRadera
  15. Så fina bilder. Men vi har fått vinter igen, bortåt 15 cm snö och då är det skönt att vara i vävstugan. Har dragit på ny varp idag. Ha det gott. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  16. Otroligt vackert! Så annorlunda miljöer mot här hemma. Måste vara fantastiskt att få besöka en sådan plats!
    Ja mossmattan har jag redan så kanske jag skulle satsa på en japansk trädgård! ;)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  17. Vilka härliga foton!! Bra tips för vår mossmatta!!
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Så fina miljöer, nästan lite sagolikt och mystiskt över det :)

    Hoppas dagen varit bra!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  19. Just det där gillar jag med Japan, det där tidlöst eleganta, nästan självklara. En rad olikformade stenar i mossa, man kan riktigt känna stillheten och lugnet man måste känna när man går där. Där springer man inte eller ens går fort...
    En promenad i bambuskogen hade man inte tackat nej till heller!
    Så roligt att du har scannat gamla bilder, det måste vara massor, som du kan visa nu? Gör det - snälla!
    Må väl, nu är det väl strax dags? Vi hörs väl?
    Vårkramar från ett regnigt Skåne!
    Monica

    SvaraRadera
  20. Verkligen en annan värld och så härligt. Skulle verkligen vilja vara med på tesermoni där och gå en promenad i bambuskogen. Mossa är verkligen en underskattad marktäckare! Varför hålla på med gräs och tjafs ; )

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  21. Mycket vackra och fridfulla bilder!! Njuuuter :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  22. Åh så fint.Det ser verkligen rogivande ut. Jag skulle gärna ta en promenad i bambuskogen.
    Kram Eva

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta