I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 12 mars 2014

Krokus och boningar.

1140312
Ojjj, vad det blommar.

Ja, krokusarna blommar, jag är överlycklig, denna lilla blomma har jag upptäckt först senare år. Dom två bilderna uppe till vänster är inte från min trädgård, utan den jag går förbi, när jag är ute med vovven. Men dom andra finns i min trädgård!

 

2140312
Och så hittade jag ett par bräder till och idag blev det dom här fem fågelholkarna.

En satte jag ihop fel, så den fick jag göra om (nere till väsnter). Taken är sneda. Jag hade stuvat undan min kap- och gersåg och gitte inte ta fram den igen, så det blev lite “snedtak” i stället. Hålen, inte bra ännu, men dosfräsen (det lär heta så, jag kallar det “rundborr”….) är borta, får gå och låna en i morgon, av min kusin!

Frost i natt, har varit ute och täckt lite växter.

För övrigt så håller jag på med mina färdigscannade bilder (det blev 6.070 st talade datorn om när jag kopierade över dom till ett minne), jag rensar återigen och sammanställer och så skall fotoböckerna göras. Och jag måste göra det nu, annars är jag rädd att det tar ytterligare några år innan det blir klart! Jag tror jag börjar känna mig nu!

Under tiden hälsar jag på så gott jag hinner hos er alla!

Agneta!

38 kommentarer:

  1. Visst är det fint med krokusar, gillar färgen som lyser upp när våren kommer och själva blomman i sig är riktigt vacker :)

    Duktig du är som kämpar på med dina bilder, ett riktigt hästjobb att göra, men desto roligare när det är klart!

    Ta hand om dig!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  2. Världens sötaste holkar... och världens sötaste krokusar:)

    Glad vår!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Krokusar är verkligen fina. Litet sidenglänsande när solen lyser på dem. Jag har en hel del, men du verkar ha ännu fler.
    I detta hemmet är det inte jag som gör fågelholkarna. Därför tycker jag du är duktig.
    Och scannandet - också duktigt.

    SvaraRadera
  4. Oj, så flitig du är! Holkarna blir ju flotta och de gör sig jättebra på rad. Fast jag antar att de hamnar i olika träd sen.
    Du ger mig lite dåligt samvete vad det gäller bilderna. Jag har inte lagt in mina i fotoböcker de tre senaste åren. Har inte hunnit med och det handlar också om ungefär lika många som du har. Känner att jag börjar bli hopplöst efter. Samtidigt är det ju so roligt att välja ut de bästa och faktiskt trycka upp dem, gärna i lite större format. Det är bara att gratulera att du kämpat dig egenom den gigantiska högen!
    Absolut ljuvliga krokusar!

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du är som fixar egna fågelholkar och snyggt blir det också. Väldigt effektfullt med alla på rad.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Fina holkar tycker jag! Och blommor också såklart :)

    SvaraRadera
  7. radhusholkar...så fina!!!! Undrar vem som kommer med flyttgröten,Kram Karina

    SvaraRadera
  8. Så snygga dova färger det är på dina holkar, de är ju helt inne! Sen gillar jag att taket är litet längre på ena sidan, faktiskt riktigt läckert. Dina fåglar kommer att bli överlyckliga! Kramen

    SvaraRadera
  9. Vilka fina fågelholkar!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Men dina fågelholkar är ju bara för söta! Där skulle jag absolut bosätta mig om jag var en liten blåmes!
    Har ni så många träd på tomten, att du har plats med så många holkar? Och går det bra med katterna?
    Jag ska nog ta och visa maken dina holkar, vi har säkert lite gamla brädor, som han kunde använda...
    Själv är jag helt novis, vad det gäller snickeri...men vem vet, jag kanske provar?
    Har hört på "Trädgårdskampen" på TV, att det ska vara olika storlek på hålet till olika fåglar, får nog läsa på!

    Krokuslökar får jag ta och köpa till hösten, dina ser ju bedårande ut!

    Ha det gött i vårsolen!
    Kramar en masse, Monica

    SvaraRadera
  11. Så vackert det blommar hos dig! Även här kommer vårblommorna snabbt nu. Härligt med tidig vår! Fast jag gillar ju vinter med snö också, så jag blir alltid lite kluven så här års för att jag tycker att det är trist när snön smälter samtidigt som jag älskar solen och vårblommorna... ;-)

    Så fina fågelholkar du gör! Synd att du bor så långt bort, annars skulle jag komma och köpa mig en holk (eller flera...).

    Roligt att du vill vara med och fira! Visst blir det 3 lotter till dig. Och Grattis till dina 4 år också! Tänk att vi har hållit på ungefär lika länge.

    Vårhälsningar

    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Krokus är en mycket simpel men ack så vacker blomma i all sin enkelhet. Dessutom har den fördelen att den blommar tidigt så vi blir alldeles till oss av glädje när vi ser den =)
    Vilka söta fågelholkar du gjort, där kommer många små söta fågelfamiljer med glädje flytta in.
    Är imponerad av ditt jobb med scanningen, skulle ha tröttnat för länge sedan om jag suttit med den mängden foton.
    Du funderade vad jag gör om dagarna, jag är något så oglamouröst som en Business Controller på en produktionsenhet som tillverkar rör, främst till värmeväxlare, instrument och hydraulik samt till gödselindustrin. Vi är en del av koncernen Sandvik och de har beslutat att lägga ut vissa arbetsuppgifter på entreprenad och Indien är med sina låga löner ett självklart val. Men våra enheter på rör är extremt svårjobbade och otroligt komplexa efter alla omorganisationer och systemdelninar, så vi måste åka ner och ge extra stöd i övertagandet. Så när man äntligen får lämna stadsgränsen, och i jobbet händer det väldigt sällan, så fick jag äran att åka till Indien av alla ställen =(. Hade uppskattat om Bahamas hade varit ett låglöneland =)
    Ha det gott!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  13. Så gulliga holkar du gjort!
    Kram, Eva

    SvaraRadera
  14. Så härligt med alla vårblommor, man blir riktigt glad av att se dem!
    Jättefina holkar du gjort. Ser lite trevligt ut när du ställt dem på rad, radhusboende för fåglarna ;)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  15. Attans fina dina fågelholkar är, så bra du är.
    Fåglarna kommer belöna dig med vacker skönsång :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Oooo, så fina krokusar! Jag har inte så många (och inga som dykt upp än i år) men varje år när jag ser andras tänker jag att i höst ska jag minsann sätta hundratals. Sen blir det inte av. Nu har jag för mig att jag kanske köpte någon påse ändå i höstas så jag kanske får några nya någonstans, minns inte var jag isåfall grävde ner dem. Spännande! Fågelholkarna är ju bara för sköna, jag visade faktiskt min elvaåring en skiss i någon tidning, tyckte han kunde snickra lite, men han nappade inte. Kanske får göra det själv ...

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  17. Oj, vilka fina bilder! Och fågelholkarna, så duktig du är ;-).

    SvaraRadera
  18. Vilket frosseri av vårblommor! Vilken glädje det är med våren!
    Jättefina fågelholkar och så många!!! Så vackert med träet i olika nyanser! Fåglarna kommer att stortrivas!
    Så duktig du är som behärskar så många områden!
    Sol i dag också och jag önskar dej en härlig torsdag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  19. Oj va fina! Jag har fem små snödroppar jag... alltid nåt. Men mina sådder är på gång. Sen gäller det att få dom att gå ett steg till... Här är ca -5 varje natt, så än är det långt till att ens...
    Vilka söta holkar! Sitter och ser ut och ser att en trädkrypare (fågel som springer med huvet neråt så det är nog en sån) hoppar omkring på taket till den stora uggleholken som finns på den gamla eken. Undrar om den ska flytta in? Nån uggla tror jag inte har bott där nånsin...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  20. Flitig som en myra, ja vem skulle inte behöva göra så som du, men jag får väl tid som pensionär . . . . ?
    Vilka fina fågelholkar du har gjort. Jag och Rolf har gjort några tillsammans, han sågar på kapen jag spikar och sen får han borra hålen. Man måste tänka på rätt storlek till rätt fågel som man vill ha i sin närhet.
    Tänk så glada och tacksamma fåglarna blir av nya hus.
    Denna veckan har vi haft fina vår-dagar men kalla nätter med - 7 gr, inte bra, man får täcka och . . . . .

    Må så gott, kram/ Eva

    SvaraRadera
  21. Vad fint med så många holkar på rad. Sitter de uppe i ett träd eller hur har du monterat dem? vad festligt det kan bli om alla blir bebodda.

    SvaraRadera
  22. Så härligt med alla krokusar som blommar, våååååååår.
    Oj , vilka fina holkar och så mysigt med dom på rad , ett radhusområde till våra små vänner.
    Ha det gott
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  23. Så fina fågelholkar du har gjort. Nu får jag dårligt samvete, det skulle jag roa mig med i vinter och har ännu inte gjort en eneste en..
    Härliga krokusar :)

    SvaraRadera
  24. Underbart med alla krokusar! Upptäckte massor här också, nu när vi kom hem.
    Vilka söta fågelholkar! Skulle också behöva sätta upp lite nya.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  25. Härligt med alla vårblommor! Jag har faktiskt också börjat uppskatta krokus nu på senare år.
    Snyggt med holkarna på rad, det var fina färger på dem.
    Så roligt att se dina inscannade foton från när du var liten.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  26. Så fint med alle vårblomstene. Fuglehusene dine ble kjempefine, blir nok noen fornøyde fugler som flytter inn i dem:-) Lykke til med fotoarbeidet. Klem Marianne

    SvaraRadera
  27. Så duktig du är... gör egna fågelholkar... blir säkert uppskattat!
    Krokusarna gör mig så glad med sina tidiga blommor i olika färger - mest gillar jag den lite halvvilda... den ljusa som sprider sig ohämmat i gräsmattan - ljuvligt!
    Kram

    SvaraRadera
  28. Vilka härliga holkar! Fåglarna är inte så nogräknade och det tog ett år innan dom gillade min trekantiga!http://oanat.se/2011/09/nyproducerat/

    SvaraRadera
  29. Så vackert med alla krokusar!! Här är det alldeles för få, och det är två anledningar, sorken och hans frosseri och att jag inte satt nya.Men ser nu att de fattas min trädgård...
    Masstillverkning av holkar!! Blir imponerad...Fast jag sa till mannen i huset över kvällskaffet, att jag skulle inhandla nya och då föreslog han faktiskt att jag borde försöka...Trodde han kände mej bättre efter alla våra år tillsammans...Men nog sådde han ett frö alltid!! Har du gjort så att man kan öppna botten och städa ur också, efter varje hyresgäst...??
    Fortfarande fattar jag inte det riktigt, du har alltså scannat in ALLA dina gamla bilder, fått ordning på dom också...och nu ska de bli fotoböcker. Det blir många guldstjärnor i din bok...
    Ha en riktigt skön fredag vännen, och än skiner solen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  30. Åhhh vilka fina bilder på söta krokusarna! Vårigt! Här strålar solen och vi har haft en underbar solig vecka men nu ska det bli sämre till helgen tyvärr.
    Så duktig du är med bilderna, borde också ta tag i det!

    Fin helg till dig
    Soliga kramar
    Anncathrine

    SvaraRadera
  31. Du är verkligen duktig, snickrar Du också ? Riktigt fina fågelholkar tycker jag.

    SvaraRadera
  32. Du har verkligen gjort ett helt fantastiskt jobb både med att scanna bilder och att bygga holkar. Så duktig du är! Härligt med de blommande krokusarna. Här har nu vindbyarna äntligen börjat avta en aning. Det känns skönt. Gillar inte när det blåser så nästan taket lyfter.

    Önskar dej en fin o trevlig helg!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  33. Jag måste komma ihåg att sätta krokuslökar till hösten dom är sååå fina!

    SvaraRadera
  34. Kreativt av dig får jag säga, så många fågelholkar du gjort. Vad gör det väl om det inte är helrunda hål eller taken är lite sneda, det är ju handgjort, super bra och så glada fåglarna blir. Här har jag också sett krokusar även om de inte kommit i min trädgård ännu, kanske tur nu när det ska bli oväder igen.

    SvaraRadera
  35. Krokusar är ju så fina. Vi har nästan bara gula har jag upptäckt nu. Så jag får nog fylla på med lila till hösten. Förr bodde ett äldre par i ett hus i närheten och de hade en del av gräsmattan helt översållad med krokus. Så himla fint! Det värsta är att jag är så sen i reaktionen att köpa höstlökar. Och att få ned dem om jag mot all förmodan lyckats köpa några... Bot och bättring??
    Dina holkar är ju hur charmiga som helst!! Och tror du att fåglarna är så petiga?! Ja, hålen kanske får putsas lite då då så att de inte skadar sig. Men annars tror jag de kommer att stortrivas!
    Skall till en fd arbetskollega i kväll. Lovat ta med dessert. Det blev två stycken... Hallonmousse och citronkladdkaka. Och grädde! (Jag älskar grädde...!)
    Vad skönt att du börjar se änden på ditt vinterprojekt!! Vad ihärdig du måste ha varit. Och fokuserad!!
    Ha en skön helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  36. Älskar krokusar, hoppas mina nya gräddvita kommer upp nu i vår :-)

    SvaraRadera
  37. Vilka charmiga holkar! Fåglarna kommer att trivas i dem och sjung extra mycket, tror du inte?
    Krokusar är alltid efterlängtade och du har så många olika sorter, vackert.
    Men vilken lättnad sedan när alla bilder är sorterade, och så många....!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  38. Mmm... ..blir inspirerad att ta itu med scanningen här också!! Om du har tagit itu med dryga 6.000 så borde jag hinna med några nu i vår tänker jag... Härliga, härliga krokusbilder.

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta