I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 18 juli 2014

Klängigt.

1140718
Summer snow……
3140718
Sommarsnön hänger i vår värdefulla enebuske som står rakt framför vår altan, så vi får hålla efter snön lite grand, typ skotta lite varje höst så inte enebusken kvävs, för den står så fint där den står.

 

5140718
På en hörna har den här klematisen tagit sig ordentligt i år och så är det dags för lite blått igen!
7140718

9140718
Små underverk!

 

11140718
I andra ändan av däcket finns denna rosa.

Vi köpte några olika klematis i höstas som vi övervintrade i boden. Det känns som om det passar med klematis i vår lite vilda trädgård.

 

13140718

15140718
Den här, vad den nu kan heta, har blommat ganska länge, det är extra kul.


DSCN0463
Jag kikade av nån anledning ner inemellan blåregnet för att se om en gammal ros fanns kvar där. Det gjorde den, men jag hittade också den här lilla söta klematisen.

Den måste framledes räddas så att vi ser den för en är ju jättesöt!

Agneta!

26 kommentarer:

  1. Så många fina du har! Vackra bilder. Min Summersnow håller på att ta över fullständigt:) Skulle gärna ha en rosa klematis, det saknar jag.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Såå vackert med clematis hos dig ,väldigt passande.Nu kommer ett åskväder förbi här med en regnskur ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
  3. Klematis är ett måste i trädgården och dina exemplar är riktigt fina! Kram!

    SvaraRadera
  4. Klematis beter sig litet vilt. Jag hittade delar av min ett par meter in i grannens trädgård. Vilket vackert ljus i bilderna.

    SvaraRadera
  5. Agnete ik hou wel van deze zomersneeuw wat is het op dit moment toch heerlijk genieten in de tuin.

    SvaraRadera
  6. Så bra för dig, som gillar vinter, att ha "snö" även på sommaren! Vilka fina klematisar du har över huvud taget! De enda, som går bra här är alp-klematisarna, men de är ju överblommade för länge sedan.
    Och så har jag en ny för året en "Princess Diana", som just slagit ut sin första blomma.

    Här är rena tropikhettan för närvarande, längtar faktiskt efter lite svalare väder...
    Nu ska vi gå till en granne (inte systern) och dricka rosévin på hennes altan!
    Ha det gott, kramar, Monica

    SvaraRadera
  7. Åh denna klematis, så vacker och när den trivs, ja då växer den hejvilt!
    Ha nu en skön helg, sköt om dig!
    Sommarkram,
    Titti

    SvaraRadera
  8. Go kväll!
    Så vackra klematis...ser nästan ut som om du varit framme med en liten pensel, och målat i den ena...hihi.
    Den sista ser nästan ut som en bal kjol! Alla är ju så vackra var för sig!
    Vilket väder vi har...och som vi skall få!! Varmt och skönt!
    Nu är det väl snart dags för en träff igen...och kanske lite längre denna gången...fniss.
    Ha en fortsatt ljuvlig kväll!! Kram och hälsa!

    SvaraRadera
  9. Så fina klematis du har! Summer snow står högst på min önskelista men jag vill ha så många fler! För som du skriver så passar de så bra i lite "vildare" miljöer och tycks växa som tokiga när de väl bestämt sig för etablering!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  10. Så många fina klematis ni har! Gillar särskilt Summer Snow och den ljusa som har blommat länge. Vi satte flera småplantor förra året i den nya pergolan. Hittills har bara en blomma visat sig där. Hoppas att plantorna växer till sig till nästa år...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  11. Så många fina klematis ni har! Gillar särskilt Summer Snow och den ljusa som har blommat länge. Vi satte flera småplantor förra året i den nya pergolan. Hittills har bara en blomma visat sig där. Hoppas att plantorna växer till sig till nästa år...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Underbara klematis!
    Ha en fin helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Gillar verkligen klematis. Så många fina du har och jag håller med dig om att de passar in i det vilda, särskilt de småblommiga. Kan svära på att jag satt en vit som är vinröd i år.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  14. Vilka vackra klematis och mycket bra fångade med kameran! Den blå färgen kan vara svår att få fram, men du har gjort ett gott jobb! Så vackert!

    SvaraRadera
  15. Klematis - så vackra! Vilka färger och så många olika spännande sorter.

    Tack för dina fina ord - huset är tyvärr inte vårt men ligger ganska nära där vi bor.

    KRAM!

    SvaraRadera
  16. hej!när jag tittar ut så ser jag utblommade lupiner,meterhöt gräs o rallarrosor, o så visar du upp denna blomsterprakt! underbart du kära grönfinrade tjej!
    kram

    SvaraRadera
  17. Så vackra dina klematiser är. Tycker så mycket om dem, men bor förl långt norrut för dem. Här är riktigt varmt nu och ska visst vara det hela veckan. Så det blir kämpigt. Ha drt så gott och kram

    SvaraRadera
  18. Här är ju blommor på både bredden, höjden och tvären. Fantastiska klematis du har.
    Jag är lite orolig för min - det kommer en massa nya knoppar men så hittade jag några vissna skott i toppen av en kvist... Vi får se vad som händer, den står under daglig vård (läs vattning) och bevakning.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Oj vad många sorter klematis du har. Vilket färghav, själv har jag inte kommit igång alls med trädgården som jag önskade. Bara att ta tag i till hösten.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  20. Underbara bilder på dina härliga klematisar. Efter en lång tid utan bloggande och annat som har med datorer att göra tittar jag in till dig och ser att både djur, växter och människor verkar må bra i Snäckskalsdalen. Det är en underbar tid nu med härliga dagar i trädgården, jag går här och pysslar om mina blommor och njuter av att fortfarande kunna höra syrsornas sång :)
    Bäst är timmarna på kvällen när jag sitter ute på altanen, svalt och skönt efter varma och soliga dagar.
    Jordgubbar äter jag varje dag, kylskåpskall filmjölk och solvarma jordgubbar är så underbart gott.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  21. Så vackra klematis du har, jag älskar dem också. I år växer de ovanligt mycket.
    Den där sommarsnön är helt galen till att växa, jag har den också och måste flytta den till den annan plats till nästa år. Jag insåg inte att den kunde bli så makalöst STOR och samtidigt skräpar den ju också när det snöar. Du har den på en perfekt plats ser jag.
    Njut i sommarens soliga dagar/ Eva

    SvaraRadera
  22. Den tidiga som jag köpte och som blommade då (Alpklematis) har en fröställning som jag hoppas på...
    Två stycken i skogen, vid det gamla äppleträdet och eken, ser lite taniga ut. De får väl hänga där så får man se om dom står sig tills nästa år. Får väl vräka på lite kompost till hösten. Ingen aning om vad det var för sort. Köpte på Netto. Klematis stod det- och det var det. Vilket spännande liv man lever, va? ;-)
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  23. Så vacker din vita buske är. Här har vi njutit av våra klängrosor ett tag, men nu börjar de ge sig. Älskar klematis och vi har flera i stugan , där de trivs. Tänk så många olika färger och former de finns i. Det gäller verkligen att "suga"i sig all vacker blomprakt så man har ett skafferi att tänka tillbaka på när vintern kommer.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  24. Många härliga klematis! Vi har två olika i en liten ställning på framsidan huset. Gillar verkligen klematis så det kommer nog fler så småningom.
    Då har första semesterveckan gått som ett skott! Men det är väl så när man är i farten. Har hunnit med några turer hit och dit. Berlin och uppåt ditt håll två gånger. Nu vill jag bara greja med mina tyger!
    Ha det gott i värmen!
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Jag undrar när min Summer Snow ska bli så där stor och fin! Så många vackra klematis du har.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  26. Åh vad många fina klematis du har!! Jag gjorde just ett inlägg om mina egna!! Jag har dessvärre inte lyckats så bra med mina har grävt ner säker ett tjugo tal men ännu har jag bara två underbara som har tagit sig men jag väntar (o)tåligt! Härligt ljus i dina bilder.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta