I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 6 juli 2014

Och så var det så här igen....







Och nu var det så här igen.....ingen anslutning.
Möjligen beror det på vädret den här gången, det har mullrat betänkligt i området.
Så nu gör jag det här inlägget på mobilen och det är inte min starka sida.
Sen sist har jag varit och plockat jordgubbar på självplock.
Vi äter helst naturell yoghurt och då är det så gott med egen sylt i. 
Mumsigt!
Fast odlaren häromkring odlar en sort som inte smakar som bären gjorde när jag var liten......nån mer som märkt det???
Vi har spenderat tid hos våra goda vänner längre upp efter bohuskusten.
Just nu har dom ett litet överskott av Goldenvovvar......överskottet är ungefär 3 månader och väldigt söt! Och jobbig enl husse o matte!!!! 
Men hur söt som helst.....
.......och som valpisar blir, otroligt trött emellanåt!
Veckans bukett.
Någon som ser vad det är för blommor?
Gissa!!!!

Agneta!

29 kommentarer:

  1. Ingen aning men blommorna var jättefina.
    Och valpen toksöt.
    Och jordgubbar kan jag nog äta hur mycket som helst...mums.

    Ha en fortsatt finfin sommar.

    SvaraRadera
  2. Javisst smakar gubbarna olika mycket.
    Men egen sylt är godast tycker jag med.
    Dessa otroligt söta valpar <3

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Här plockar vi egna jordgubbar, men det blir lagom till efterrätt och inget över för sylt... ;-)

    Vilken söt valp! Är det en ny vovve på gång hos er som sällskap till Leia?

    Fin blombukett! Kan det vara Atlasblomma kanske?

    Åska och elektricitet är ingen bra kombination.

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Jamen vad sjutton, här skriver jag en kommentar och så försvinner den bara och nu tyar jag inte att skriva om. Kram Merja

    SvaraRadera
  5. En enkel fråga...hur många hundar hade ni med hem...?? Ibland kan det liksom gå överstyr det här när man möter något så bedårande...!!
    Nja, nu var det länge sen jag var på självplock...jag var så lyckligt lottad att när lilla pappa levde så försörjde han oss plus nästan hela övriga släkten med jordgubbar, egen odling...Och dom smakade verkligen jordgubbar!! Sen vart jag nästan lite övermätt på dessa bär en tid, ja i flera år, hur konstigt det än kan låta. Så inte förrän nu när prinsen har sin odling på tio plantor här, så...fast de tycker jag smakar riktigt bra också. Däremot vet jag att damen handelsträdgården nämnde att det fanns en del nya sorter som gav otroligt med bär, och det kanske så att en ekonomisk odlare satsar på sådana...
    Kan det vara Malva du tagit in? Fast det är klart...de ramlar av lika fort som man kliver över tröskeln.
    Tror det gått troll i ert "nät"!! Här har det dundrat och smällt ideligen också, oftast när jag varit på jobbet, och alla sladdar suttit i...men vi har klarat oss!! Du, det gick bra med mobilen också...
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen imponerande att se allt N<i hinner med. Vilket härligt Brödbak, Ala hundar för att inte
    tala mon Jordgubbarna med. Lycka till med allt, så söta valparna är.
    kram från Harriet

    SvaraRadera
  7. Verkligen urgulliga valpar, han med örat i vattnet är så söt, men jag är fullt nöjd med att låna hund ibland.
    Blommorna - ja det var inte lätt. Klematis?
    Om du kan fixa så mycket med mobilen. Plocka jordgubbar, plocka blommor, göra sylt och dessutom få det på bild. Bra gjort.

    SvaraRadera
  8. Eländes, elände detta med anslutningen! Ja, tiden som är nu är inte säker på något sätt! Åskan har mullrat här också i veckan och det har småskvättat stup i kvarten! Men fredag, lördag och idag - söndag är det sol och riktigt varmt,ingen åska i sikte .....ännu!
    Det verkade ju funka med inlägget från mobilen!

    Härligt med jordgubbar! Skulle åkt och plockat, men regn och åska kom i vägen! Nej, inte smakar de som när man var liten! De blir säkert jättegoda som sylt!

    Vilket oemotståndligt litet "överskott"! Tala om charm du!
    Hoppas att det löser sej för er med nätkontakten!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Visst jag, blommorna! Nej, jag har ingen susning!
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Just nu plockar jag från mitt eget lilla jordgubbsland - det blir några liter och de äter vi naturellt allt eftersom de mognar. De är fulla med smaker - till skillnad från de man köper. Mina plantor är från 1970-talet - några revor från grannen hade hittat till min tomt och de tog jag hand om.

    Jag nöjer mig med att vara tillfällig hundvakt åt Zorro, som vi har över helgen. Det är lite lättare också med en vuxen hund - och bara en.

    SvaraRadera
  11. Tack för valpbilderna!!! Såå ljuvlig!!
    Men du, det går ju hur bra som helst att blogga från mobilen! Men jag förstår frustrationen!!
    Jordgubbar var det också...håller med dej...dom smakar inte alls som när man var liten! Då var dom så söta och goda!
    Ha det så bra, och vi ses i morgon! Skall bli så mysigt!! Kram Annika

    SvaraRadera
  12. Visst är det så, jordgubbarna smakar inte som förr, de ska mogna snabbt och tåla transporter.
    Oj,oj vad valpar kan vara gulliga.
    Nej går bet på blommorna.
    Ann.

    SvaraRadera
  13. Det har gått troll i det där nätet, men du
    fixade inlägg bra med mobilen. Och så söt
    valp, väldigt söta när dom sover.
    Blommorna, ingen aning.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  14. Härligt med jordgubbar under sommaren, hör liksom till:)) Men de man köper kan variera väldigt i smaken, inte alls som hemodlat! Finns inte mycket som är sötare än små valpar, man blir riktigt sugen på en egen!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  15. Men HUR söt får man bli?? Valpar väcker ju bara känslan av "vill ha med mig nu genast"....och man glömmer lätt att det ligger mycket jobb bakom en trevlig hund! Har haft hundar sen jag var tonåring men inte numera....Håller med dig om jordgubbarna. Jag minns söta goda men det har med hållbarheten att göra tror jag. Söta blir nog förstörda fortare och tå inte regn mm.
    Jag gillar färska gubbar med Turkisk yoghurt på. Supergott!

    SvaraRadera
  16. Vilken underbar valp! Men, jag kan förstå att det är mer än fullt upp med en busig en...
    Blomman får någon annan gärna svara på, jag är värdelös på namn...
    Vi har en bärodlare i trakten, Tillmans, de har både vinbär och jordgubbar men gubbarna har möglat för dem i år. De odlar ekologiskt utan bekämpningsmedel och i år var det först för kallt och sen kom regnen. Tror det var upp till 70 procent som gick åt pipsvängen..
    Men jag är ju galen i gubbarna, så jag köper i min butik, vareviga gång jag går in o handlar så kommer jag ut med en kartong. Och varför inte, man kan väl slösa pengar på onödigare saker eller hur? Säsongen är kort, snart är det slut på det roliga. Hallon gillas men dom har inte ens börjat skifta färg ännu i buskarna.
    Ha nu en fin sommarvecka, värmen verkar stanna ett tag
    Kramen

    SvaraRadera
  17. En överdådig bukett är det, vilken sort det än är! Har du sådana i trädgården? Var kan jag få plats...
    Jordgubbssylt, åh så gott det är! Så somrigt! Maken gillar jordgubbar, men ogillar alla "tillagade" sådana, så det blir ingen sån här - men jag passar på att äta det hos döttrarna...
    Kunde du verkligen motstå den valpen...
    Sol och VARMT här idag, det blev många bad! 23 grader i vattnet, man kan inte klaga!
    Riktigt sommarvarma kramar, Monica

    SvaraRadera
  18. Försöker se hur stora blommorna är, för de liknar mina från paradisbusken som jag har i köket. Men åååååå, vad söta valpar! Skicka hit en NU! Jag har köpt jordgubbar några gånger men jag blir lite besviken, de är aldrig så goda som jag tänkt mig, och inte har de varit så fina heller.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  19. Härliga valpbilder och jag tycker du lyckats bra med mobilinlägget. Det har jag inte vågat mig på ännu.
    Nä, jordgubbarna smakar inte som förr. De är vattniga i smaken även mitt i sommaren. Man får minsann odla några själv om det ska bli nån ordning på torpet. Härligt att fylla förråden med sylt. Det är guld att plocka fram till vintern eller när som helst för den delen.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  20. Gu´ så söt vovve !!! Knappt man kan motstå en sådan, eller hur ? Vad duktig du är som självplockat jordgubbarna. Förr gjorde jag det, men nu är jag för bekväm, eller ......det är nog så att jag inte gillar att gå krokryggig. Här kostar jordgubbarna bara 15 kr nu ,så andra får plocka åt mig. Förresten börjar blåbären mogna , men då plockar jag på knä. Ser nog knäppt ut ! Här har mullrat och vräkt ner regn och hagel i en vecka och sen kom denna ljuvliga helg. Höjdpunkten blev grillning vid stranden vid stugan , vindstilla och behaglig ro. Svanar som simmade med sina barn och måsar som skriade lagom högt. Har kvar denna kväll inom mig.
    Atlasblomma tror jag på.
    Ha det gott ! Kram Eva

    SvaraRadera
  21. Det finns ju så många olika jordgubbssorter nuförtiden, undrar om de gamla sorterna ens finns kvar?

    SvaraRadera
  22. Så duktig du är! Jag har faktiskt aldrig provat att blogga från telefonen . Däremot måste jag kommentera härifrån, fungerar inte längre från bloggen, går inte att publicera kommentarerna. Mycket irriterande!
    Men ännu värre att inte ha anslutning ! Hoppas att det beror på vädret och ordnar sig snart.
    Ojojoj vilka söta valpar! Måste varit mycket frestande att ta med en hem...

    Skön fortsättning på juli månad
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  23. Glömde blommorna ! Har ingen aning men är ganska så nyfiken!

    SvaraRadera
  24. Fina gubbar!!! Ibland hittar man goda gubbar, ibland smakar de ingenting! Det är som på lotteri.
    Tänk vad söta valpar är! Tiden skulle stå still ibland....
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  25. Ska man få riktigt söta och goda jordgubbar måste man nog odla egna tror jag.

    Ha en fin vecka och hoppas att det ordnar sig med uppkopplingen.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  26. Ganska retligt när man har problem med internetanslutningen. Själv har jag en väldigt seg anslutning som går mig på nerverna.
    Jag håller med dig om att jordgubbarna inte smakar som de gjorde när man var barn, men det är så med mycket. Har odlat ett tiotal olika jordgubbssorter själv för att testa vilken sort som är godast - i hopp om att hitta den perfekta jordgubben.
    Vilken gullig valp!!!!!
    Ha en fin vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  27. Så söt övrrskottet är. Precis en sådan jag velat ha, men det blir inte så nu. Vi har sluppit åska, men det kom en liten görarglig regnskur innan. Inte bra på torrt hö. Trist när inte internet fugerar som det ska.
    ha det gott och sommarkramar Birgitta





    SvaraRadera
  28. Det är länge sedan jag var på något självplock, men jag håller med dig om att jordgubbarna man köper i affären inte smakar lika gott som jordgubbarna gjorde förr.
    Valpar är ju bara hur söta som helst!
    Kan det vara malva du har i vasen?
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  29. Atlasblomma? Ja det är det nog. Jordgubbar som smakar som förr? Jag tycker inget smakar som förr, jag... Gnällig idag. Fingerartros så in i bänken... första leden svullen o ond på alla... dessutom en ond höft. I morgon ska kärringen ta det försiktigt, och inte gräva som jag tänkt. Sjuttsiken också...du vet hur det är när man är justerad och det inte blir som man tänkt...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta