I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 15 juli 2014

På min altan.

1140715
Altanen mot väster och med den obligatoriska petunian i just den hörnan.

 

3140715
Men när det gäller dom andra sommarblommorna fick jag nåt slags fnatt i år. Jag vet inte vad som hände, jag ville ha alla färger. Och i en salig blandning. Det är inte likt mig, men jag tycker kanske om det, jag har inte bestämt mig än……

 

4140715
Detta är utsikten på morgonen, från garderoben.

Först en massa svart bladverk, det är Nattens Drottning, sen gardiner och så ser man ett bord där jag “projektar” med rostig ståltråd (och det blir aldrig klart, det har legat där länge nu) och så blommorna.

 

5140715
Utvecklingen av årets nya vild(S)vinsgardiner. Det växer som bara den i år.

 

7140715
Mina exoticor, eller vad jag skall kalla dom.

Kronärtskocka, agapanthus (ska bli blå) och en vit. Och oj, ett limeträd, jag glömde det!

 

9140715
Och detta är undertaketdelen där vi framlever våra dagar. Många buketter har passerat under sommaren.

Men ett litet tips, gör inte en violrutebukett.

Och speciellt inte när man ska ha gäster.

Attans vad det drällde, i maten, i glasen, i håret på gästerna, på fötterna, på katterna, på hunden – överallt.

Ingen bra snittblomma och den var ändå färsk!

 

11140715
Leia njuter också av livet utomhus!

Agneta!

28 kommentarer:

  1. Haha, I had to laugh about that last part and of course loved the picture of Princess Leia, love her!
    PS I also loved your post about 'your' breast implants yesterday! ;-)

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder som alltid! Älskar verkligen alla färgerna på sommarblommorna!! Men vet du vilken bild jag gillar mest..?? Klart att du vet...fniss. Den på Leia såklart..underbara vovve!!
    Så vad har vi för väder idag då...jo höst..:-( Regn...regn och lite till...och blåst! Men det positiva är...att det är skönt att vara inomhus!!
    Ha en fortsatt mysig kväll!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Goa lilla Leia, är det varmt för dig nu, ett behövligt regn gör det svalare.
    Jag är en 'salig blandare' när det gäller blommor, visst är det somrigt vackert. Det ska vara en färg som 'sticker ut' lite extra och det gör den gula blomman i rabatten.
    Jisses även ett 'utkik' från en garderob, inte illa det.
    Den serisa petunian är härlig, jag älskar den färgen. Jag har petunior i en 'salig blandning', *fniss*

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  4. Agneta wat is het mooi bij je geweldig zoveel bloemen en zoveel kleur.

    SvaraRadera
  5. Oj! Oj! vad fint och alldeles underbart! Berättade just om dina hängande vildsvin.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Jag behöver ingen violruta för att skräpa ner, vi har björkar. Nu är tiden för "fnöset" och jag har under alla dessa år inte lyckats förlika mig med detta - överallt, precis överallt. Men något som jag HAR förlikat mig med är blommor i alla färger - spelar ingen roll om de är i samma bukett, i samma rabatt, i samma blickfång. Jag älskar färgstarka blommor och önskar vi hade mer sol så att jag kunde odla sommarblommor "på riktigt".
    Ha det gott i färgprakten!

    SvaraRadera
  7. Dina mångfärgade sommarblommor är lite som min röd-gula rabatt och den blir jag glad av! Det är kanske "elegantare" med blommor i "svala" färger, rosa-blått-vitt, men man blir inte så varm inombords av dem...

    Åh, vad jag förstår att ni tillbringar tiden på under-tak-delen av altanen! Jag önskar att vi kunde ha det så här, men det går inte av byggnadstekniska skäl (enl. expertisen)!
    Det är därför jag alltid är så noga med att ha en fin balkong när vi är ute och reser; jag älskar balkonger - och altaner under tak!

    Soligare här idag igen, efter flera regndagar.
    Må väl, min kära vän!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  8. Man blir glad av mycket färg, så jag gillar definitivt alla dina sommarblommor. :-)
    Altandelen som är under tak är ju helt fantastiskt fin. Där kan man ju sitta både i regn och i brännande solsken. Perfekt.

    Ha det så bra

    SvaraRadera
  9. Inte är det fel att ha sommarblommor i en massa olika färger. Se bara hur vår Herre blandar på ängar och vägrenar. Inte sorterar han blommorna i olika kulörer.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  10. Vilken fantastisk sommarblomning hos er! Den stora petunian måste ha fått mycket näring. Något jag brukar glömma...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  11. For noen flotte blomster du har i nydelige farger:-) Klem Marianne

    SvaraRadera
  12. Oj vad det blommar fint hos dej. Som tur har det blivit lite svalare ute. Fast vi vill ha solsken ett par dagar till så höskörden blir klar. 9änder inte så mycket annars. Tar det lilla lugna nu, kanske kallas det semester. Ha det gott. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  13. Fantastisk blomprakt du har visat oss! Och din "vovve" den vill man ju bara åka iväg och ta med sig hem.En riktig trygg och mysig kompis /M

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Åhhhh så fin hon ser ut, Leia!
    Vilka härliga bilder du bjuder på!
    Lika fint ute som inne.

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  15. Så underbart det växer hod dej i alla möjliga färger. Det gör det här också och jag är glad bara det växer. Min mor hade alla möjliga färger både på inredning och sina blommor och jag börjar visst bli likadan... Kanske har med åldern att göra!
    Kram Finas mammis

    SvaraRadera
  16. Vilken blomprakt! Ibland vill man väl vara lite Wild and cracy o du var väl inne i en sån period när du valde färger ;)
    Skrattar åt ditt " framlever våra dagar" du får då alltid till det! Och jag kan se dina gäster o katt o hund gå omkring med en massa blomflus på sig....;)
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Waooo....vilken blomsterprakt. Vad gödslar du med?
    Sommarkram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  18. Helt otroligt vilken blomning du har på din altan! Oj, oj, sicken prakt! De verkar ju trivas också - petunian är nog den största jag har sett!

    Det är väl härligt med många färger nu på sommaren, sen blir det färglöst och trist hela vintern, så det gäller ju att ta in så mycket som möjligt nu!
    Helt underbara krukor du har också!
    kram
    Lisaa

    SvaraRadera
  19. Vilken blomsterprakt!!! Syns att växterna stortrivs!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  20. Vilken utsikt från garderoben!
    Jag gillar ju också mest blått, men visst var saliga blandningen gullig.

    SvaraRadera
  21. Att ingen kommit på att du numera inte bor i Snäckskalsdalen utan Silicon Valley - med tanke på förra inlägget. Som jag tyckte var väldigt roligt.

    SvaraRadera
  22. Hello Agneta,
    Very wonderful shots of all that flowers.
    Great to see with all the brightly colors.

    Best regards,
    Marco

    SvaraRadera
  23. Vilken underbara altanbilder. Förstår att du trivs. Verkligen färgsprakande sommarblommor, så fint!

    SvaraRadera
  24. Glada färger att nuta av, du kan du!
    I mitt fall har det väl nog med åldern att göra att man ibland köper sånt man aldrig förr tyckt om, helt plötsligt ser man det vackra i det. Kan bli lite kaotiskt mellan varven, tills de lugnar ner sig igen, men så är ju livet i sig självt också. ;)
    Ha de gott! Nanne

    SvaraRadera
  25. Så himla vackert med alla olika färger blandat. Det gillade jag himla mycket.
    Så fina bilde på dina fina blommor och fina trädgård.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  26. Såå otroligt fina blommor du har, du har verkligen hand med blommor
    Min vildvinsgardin har inte kommit så långt än, men den lever :)
    Ja det är härligt med utelivet nu.

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  27. Jag kan tänka mig andra snittblommor från din trädgård, än just violrutan... hihi. Jag förstår hur det såg ut. Min blommar nu. Den är vit och skir. Ska vara en skuggviolruta..Album... Vet du skillnaden mellan skugg och vanlig violruta?
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  28. Jag tycker det blev en härlig färgblandning. Färger man blir glad av så fortsätt så.
    Kram Elisabeth
    Och så måste jag bara säga att bilden på vovven är så fin.

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta