I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 29 september 2014

Haft ett anfall av flit, men jag är bättre nu!!!

1140929
Har städat i grönsakslandet, det som inte gav något i år. Jo, potatis blev det. Och violer. Det är violer överallt. Och jordgubbar, längst ner till vänster, så är det över nästan hela landet.

Funderar på en karriär som viol- och jordgubbsplantsodlare.

 

3140929
Och så har jag liksom rört till det i min “vår”-rabatt. Den sjönk ihop som en sufflé så dit skall komma mer jord.

Sen ska plantorna tillbaka plus den vita, fina lungörten som jag fick av Monica Tjernhus i våras. Min rara bloggkompis!

Jag är sällan ensam när jag är ute, det är en hund, två katter och Little Red Robin, han flyger med och tjattrar och tittar med sina pepparkorn till ögon vad jag håller på med!

 

5140929
En dag när det var så där härligt väder tog vi en riktigt lång tur upp på vårt berg.

Det fina vädret försvann iofs, men det var väldigt skönt där uppe och det kändes som om jag var i Norge.

Och när jag känner det är allting bra!

 

7140929
Idag, äntligen, tog jag itu med garderoben.

Äntligen.

Det har stått på min lista som ligger här på skrivbordet i säkert ett år.

Men nu är det gjort.

Fem stora säckar, två direkt till tippen och tre till insamling.

Leia förstod ingenting……

 

9140929
En liten rapport från altanen.

Det har blivit lime. Fel. Dom satt på när vi fick trädet i våras. Palmen har överlevt – också fådd. Och Neriumen, också fådd, har fått en och en halv blomma.

Vad är det med det där grå som växer till höger i bild?

Helichrysum heter det möjligen.

En liten planta satte jag ihop med petunian i våras och nu kryper den ut efter halva altangolvet…….jättefint tycker jag det är, jag tycker om grå blad.

Man kanske säger silverblad, förresten.

 

11140929
Den är lika vild utanför köksfönstret. Den har knuffat undan petuniorna där också.

Den dricker hiskeliga mängder vatten, men den är snäll, den visar tydligt när den behöver vatten och sen hämtar den sig fort!

 

13140929   15140929
Ullungrönnen har fått partiell höstfärg! Och vildvinet börjar mer och mer bli rosarostfärgat.

Och jag känner att fliten försvunnit för den här gången…….

Agneta!

21 kommentarer:

  1. Trevliga inlägg med många fina och intressanta bilder!
    Hälsningar /SA

    SvaraRadera
  2. Oj, tömmer du dina odlingslådor på all jord varje år? Vi har ju dubbla höjden, men jag byter bara de översta ca 10 centimetrarna...
    Tänk att din vårrabatt kollapsade och försvann! Det skulle aldrig kunna hända här... Ja, nu får du väl lägga på ny jord och plantera igen, roligt att den vita lungörten tagit sig, hoppas att den överlever. Men annars skickar jag en ny!

    Tur att du har hämtat dig efter ditt plötsliga energiöverskott! Det kan aldrig vara bra i längden, det där!
    Men du kan ju glädja dig, varje gång du öppnar garderoben - visst är det härligt när man har röjt ut allt man inte har använt de senaste åren!
    Är nog snart dags för en röjning här också.

    Ditt fina silverblad är tydligen släkt med vårt hedblomster, som blommar på strandängarna här. Fast hedblomstret är verkligen inte vattenkrävande, då skulle det aldrig kunna växa i den torra sanden på stranden.
    Vi har en silverek i en kruka på terrassen, som har överlevt förra vintern och blivit jättestor, så den får stå där en vinter till!

    Ha det nu så gott denna härliga höst!
    Kramar i mängd till min rara bloggkompis!
    Monica

    SvaraRadera
  3. Det där "gråa" har jag också planterat här hemma och det har tagit över helt. Visst är det fint, men jag hoppas jag kommer ihåg det till nästa sommar, så jag planterar det på rätt ställe.
    Så flitig du har varit - jag har städat i köksskåp och lådor idag.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  4. ha,ha samma sak här. Jsg har jobbat i mina skåp också. Tog faktiskt kort på garderoberna, hängde ut allt också på balkongen. När sonen kom i Söndags undrade han om jag skulle flytta>?? Men då hade det hängt ute i 2 nätter. Han bar in och jag hängde in igen. Nu kan ju jag visa med, men det är skillnad
    på våra volymer kan man säga. Tack snälla Du för din information från ditt växtrike. Menar Du att den
    lilla fågeln är äkta ?? trodde det var en konstgjord Du hade på stenhällen där. Skickar Du efter alla dina
    växter till våren, eller var får Du tag i allt. Aldrig sett en sådan variation på växter.
    .Underbart men visst är det skönt efter de flitiga stunderna med städ-dille. Här i Östergötland
    händer det inte så ofta. kramisar från Hajan

    SvaraRadera
  5. Så flitig du har varit! Nu får du ta det lugnt, med gott samvete! Vilken blomsterprakt du har!

    SvaraRadera
  6. Violodlare med egen rödhake, inte dumt
    alls. Och det där med flitanfall tror du det
    smittar...jag behöver lite av den bacillen.
    Bra jobbat!
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  7. Man får passa på när "fliten" pockar på, tyvärr gör den det alltför sällan.
    Men man mår riktigt gott efteråt när man fått röjt och slängt gammalt bröte....................

    Mysiga promenader med dina djurvänner, mycket roligare ju än att traska iväg själv.

    Ha en fin höstvecka,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  8. Oj oj nu har du varit flitig, ibland kommer det över en, känner igen det där. Sen måste man vila, vila länge! Du har som jag katter och Robin som sällskap, vilket fint foto du har lyckats ta på honom. Här springer Robin runt benen på mig och är helt orädd, hämtar upp en och annan larv som jag gräver upp. Den där vita lungörten är riktigt fin tycker jag, både blommorna och bladen. Kram Merja

    SvaraRadera
  9. Jag brukar tänka, att jag måste städa garderoben - där tar det slut.

    Den sköna värmen, som rått så länge, uppmuntrar till trädgårdsflit. Då är det skönt att vara ute om dagarna.

    Jag tror att hundar kan vara känsliga för förändringar - säkert undrar din hund vad som ska hända.

    SvaraRadera
  10. Visst är det skönt när man tillfrisknar efter såna där anfall!
    Silverblad måste jag absolut skaffa nästa sommar.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  11. Jag kan se att Leia undrar vad som händer. Hoppas att anfallet var lindrigt och att du nu mår riktigt bra igen.. Ibland saknar jag trädgård så jag nästan spricker men så kommer jag till sans igen och tycker det är ganska skönt att bara ha en liten rabatt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  12. Vilken energi du har, och vilka fina blommor, (det kanske var i förra inlägget:))
    men enorm frodiga växter i din fönsterlådor, jag gillar också silverblad.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Vad skönt - att anfallet gick över menar jag. Sånt där kan ju få stora konsekvenser om det blir långvarigt... ;)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  14. Har också kämpat med jordgubbsrevor idag! Så vackert det är uppe på ditt berg!
    Så skönt när man fått bocka av något på "att göra listan". Brukar försöka med en rensning av garderoben varje höst och vår, men det är inte alltid så noggrant......
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Hej hopp!!
    Som jag sa tidigare idag..helt otroligt som det blommar!!
    Tack för en så mysig fika..och var tog dom tre timmarna vägen?? Niger och Tackar igen..för just fikan!!
    Ha en härlig kväll!! Kram och hälsa!!!

    SvaraRadera
  16. Åh, så flitig du är som både rensar trädgårdsland och garderober!
    Dina altanblommor går verkligen inte av för hackor! Åh, så fint de blommar och så vackra planteringar du har! Det där Silverbladet ska jag komma ihåg tills nästa sommar! Det verkar ju vara tacksamt och fyller upp bra och matchar det mesta!
    Hoppas att du tar igen dem mellan flitvarven!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  17. Oj oj oj vad du har jobbat !! Det där med garderoberna är ett dåligt samvete här också. Det enda vi har gjort ute är att plocka upp potatisarna. Det känns inte riktigt dags för det övriga, Men jag plockar däremot frön och samlar i Melittafilter . Även från tomaterna. Har fortfarande massor av tomater kvar att skörda. Din blomlåda under fönstret är ju jättevacker även om petuniorna trängts undan. Nästa år måste jag ta mig en ordentlig funderare på vad som ska ner i blomlådorna. Får väl rådfråga någon.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  18. Ser att du haft samma anfall som jag i söndags .Men det går över när man är dagen efter i muskler och leder dagen efter .Jag borde nog få ut några säckar till men en och en halv för min del är bra gjort .För det är fasligt vad kläderna krymper i garderoben.Så fint ord du hittat partiell ,det står i alla lagar och paragrafer ,nu när dom gjort ny pensionsreform här i landet tog dom bort delvis pension och den ska bli ersatt med partiell pension , hihi, tror att dom luras ,kramen Nette

    SvaraRadera
  19. Oj, vad mycket du hinner med när du har flitryck. Vissa grejer kan man verkligen dra på som en garderob. Jag brukar bli så stressad av att ha nåt stort tråkigt hängande över mig att jag gör en massa annat av bara farten för att slippa "komma till skott".
    Rödhakebilden så underbar! Du är flitig med kameran över huvud taget och det är man ju glad för : )
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  20. Ja, du har verkligen varit flitig. Här sitter jag och känner mig nöjd över att ha gjort lite höstfint i blomlådorna och då har du farit fram som en virvelvind =)
    Garderober är lite jobbiga, de blir så stökiga så fort. Men även om man drar på städningen så känns det väldigt bra när det väl blir gjort. Vi lämnar väldigt mycket kläder till insamlingar, känns bra att veta att de kommer till nytta någon annanstans.
    Hoppas du får en lugn och fin vecka!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  21. Kära hjärtanes då...vilket anfall! Tur att sånt går fort över...Det är sällan jag drabbas, och tack och lov för det, för jag har länge sneglat på mannen i husets garderob....där tror jag det finns mycket som skulle förpassas. Och sen trädgården, var kom all den energin ifrån? Här ligger det fortfarande i träda, och har så gjort sen långt tillbaka. Så det straffade sig, efter nattens frostknäpp så ser det mesta väldigt sorgset ut, men det blir å andra sidan lättare att välja vad som ska sparas...
    Fina bilder från norg...nej berget var det! Såna strövområden gillar jag.
    Men så vackert ditt "silver" är sen då!! Det ska jag försöka komma ihåg till nästa år, för mina lådor ser redan tråkiga ut fastän jag gjorde en liten makeover för inte alls länge sen. Men sen kanske du satte huvudet på spiken, dom vill ha vatten också, och det kan jag inte skryta med att mina får. Så då kanske det inte hjälper vad jag än planterar...
    Ha det gott och var rädd om din axel!!
    Kram kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta