I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 16 oktober 2014

Brasaker!

1141016
Många bra saker idag.

Det regnar som bara den. Det är kallt också, mindre bra.

Men att det regnar mycket just idag är kanon eftersom vi har fått problem med avloppet!!!

Bor man som vi, utom och bortom alla slags planer som finns, så ordnar man själv, med kommunens riktlinjer, sin avloppsfråga. Och är det så bergigt som här, är det inte lätt att dra rör med fall, man får lägga röret där det finns lite jord att gräva i och just här var det svårt att få till ett fall på röret, så vi har en pump som pumpar det processade avloppet vidare till en åker där det infiltreras.

Den där pumpen har tydligen fått nog, den har slutat att fungera, så nu har Omgivningen fällt upp ett parasoll och försöker meka med pumpen som han först desinficerat…….men det är bra att det regnar ner i den där brunnen där pumpen brukar vara! Väldigt bra.

 

2141016
Dom orange penséerna blommar vidare. Kanhända har dom det lite skyddat där vid spaljén och dom har satt fröer så nu väntar jag bara på att få så nya för nästa säsong!

 

3141016
Det är väldigt, väldigt vackert ute i sånt här väder, ingen gång är skogen så grön. Jag älskar ju mossor så jag har fullt upp med att njuta. Och så luktar det så gott också!

 

5141016
Idag tog vi svängen om en trollskog. Och inte behöver man åka till tropisk regnskog, när vi har vanlig regnskog här med massor av grönt!

 

8 43
Idag fick jag också reda på att jag vunnit ett sånt här jättefint armband, ett rosa för oktober, från Ett rött monogram!

Tack snälla turen för det!

 

11141016
På någon nättidning läste jag att google har kartlagt, eller ja, det har dom väl inte, men dom har varit i Sahara så att vi kan se “streetviews” därifrån.

Visst ser det ganska kul ut!

Agneta!

26 kommentarer:

  1. lilla Agneta så duktig Du är att kombinera dina bilder. Herre Jösses så vackert.
    Det måste jag lära mig, ser så snyggt ut.
    Här är solen framme , men känns att det bliver kallt på gång. men det vet vi ju
    så det är ingen ide att klaga. Hoppas på bra dagar för Dig. hälsar Harriet

    SvaraRadera
  2. Jo, det är vackert men idag tycker jag inte att det är så hiskeligt fint ute. Alltså regnet Agneta! Hoppas att ni inte flyter bort och att Omgivningen får ordning på pumpen.
    Regniga Kramar

    SvaraRadera
  3. Grattis till armbandet, jag såg att du vunnit:) Det är så vackert där du bor. Trist med avloppet, jag har bistra erfarenheter av stopp i avloppet här hemma. Har en fajt med Clean Pipe just nu, mindre kul.
    Ha det gott Agneta
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hoppas han får ordning på pumpen och att
    det slutar regna efter det. Och du måste ha
    dom finaste penséerna! Helt sanslöst att det
    blommar så vackert i oktober. Mejlet har kommit
    fram, du får paket på måndag. Toppen att du
    vann.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  5. Hoppas ni får löst vattenfrågan!
    Det ser lite annorlunda ut i Sahara :)

    SvaraRadera
  6. Då är det bra att ha en händig i sin närhet, förlåt omgivning. En stig rakt in i mörka skogen är härligt. Det blir så stilla.

    SvaraRadera
  7. Tänk att det blommar så hos dig fortfarande.
    Usch, vad jobbigt med pumpen, hoppas ni får ordning på det.
    Jasså , du var en av de lyckliga som vann armband, GRATTIS.
    Vill gärna ha ett jag med..................

    Ha det bäst fina du,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  8. Njuter av dina regnvädersfoton, och liksom du älskar jag alla slags mossor i naturen, Just nu bär jag hem det som ska användas som dekoration i vinter. Bäst att passa på innan snötäcket kommer och gömmer allt.
    Avloppsproblem är inte kul när man har enskilt avlopp, så jag håller tummarna att det fixar sej !
    - Grattis också till din fina vinst !
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  9. Je woont er natuurlijk fantastisch en hopelijk krijg je de pomp weer snel aan de praat.

    SvaraRadera
  10. Då är det väl bra att det regnar då - åtminstone i Snäckskalsdalen.
    Jaha, ni har också regnskog. Trodde vi var ensamma om det i Sverige.

    SvaraRadera
  11. Du är en riktig liten turgumma, du vinner i det ena lotteriet efter det andra.
    Låter jobbigt med vattnet. Gillar inte att promenera i regn, men har man hund så har man.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Hallå där!
    Hoppas att Omgivningen fått ordning på pumpen!
    Men du, vilket väder vi har! Som det regnar! Tur att vi bor högt...hihi
    Fina bilder, och trollskogen är verkligen full av mystik!
    Ha nu en fortsatt skön kväll!! Kram Annika

    SvaraRadera
  13. Så härligt där i skogen bland stenar och mossa, sånt gillar jag också. Du har även en gullig vovve med dig och hund älskar jag med, men har ingen ännu, kanske någon gång framöver, hoppas jag.
    Jag sett och hört på nyheter att ni fått mkt regn typ där du bor. Mer regn får vi till helgen, inte kul alls.
    Grattis till vinsten !
    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
  14. Du väntade ju på att något skulle hända för ett tag sedan... Avloppsbesvär är inte alls kul. Det har vi också haft några gånger genom åren. Det kan bli så med eget avlopp på landet. Första gången (för sådär 20 år sedan) hade en björkrot växt in i avloppsröret så att det blev stopp. Dessvärre var det dagen/kvällen innan vi skulle flyga till Kreta, så det blev hektiskt att försöka fixa det i mörkret... ;-) Sedan hade vi problem två år i rad då maken försökte rensa avloppet och markbädden, men vi blev tvungna att byta ut trekammarbrunnen mot ett reningsverk, eftersom kommunen numera har högre krav på våra avlopp.

    Skönt att ni inte har regnat bort i alla fall! Kanske en fördel att på på berget trots allt.

    Undrar hur man ser skillnad på var man är på streetview-bilderna i Sahara... ;-)

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  15. Äntligen har jag fått igång datorn efter allt strul med byte av dator. Verkar som t.o.m. mina foton fungerar. Det är inte riktigt detsamma att använda plattan till allt. Här vaknade jag till att det var vitt ute i morse och snöflingorna dansade omkring i luften. Var lite orolig först att det skulle frysa på, men plusgraderna höll i sej och nu ligger det bara lite vitt på höjderna. Vilka fina bilder du tagit hos dej. Läste att det regnat väldigt på västkusten. Har du också blivit drabbad av det? Vilken tur du hade som vann det fina armbandet. Ha det så gott nu. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  16. Men usch, så jobbigt med avloppet! Stackars Omgivningen, stå i ösregn och meka med en avloppspump! Och i 5 graders värme... Han behövde nog något stärkande när han kom in?
    Hoppas att det fixar sig med en ny pump. Men sådana utgifter är ju så tråkiga. Det blir liksom ingen skillnad mot vad man hade förut...Men nödvändigt är det ju.

    Tänk att dina penséer blommar så fint fortfarande! Och färgen är ju helt underbar, tycker jag!
    Din regnskog är också underbar! Vi har ju inte varit i Ronneby i år och jag saknar de där stora, tysta skogarna.

    Så får jag gratulera till din vinst! Turgumma!

    Innan vi åkte till Mallorca, så kollade jag på google Earth och såg gatan vi skulle bo på, så när vi kom dit, kände jag igen mig...
    Det lär jag nog inte göra i Sahara, men vilken rolig idé, att visa hur där ser ut. Och din bild är ju obetalbar!
    Vi hörs, kramar och en eloge till avloppsmannen!
    Monica

    SvaraRadera
  17. Jo vi vet också det där med avlopp på landet. Vi skulle kunna berätta en äcklig historia om en avloppsanläggning som vi tvingades göra när vi renoverade och flyttade hit. Som tur är fick vi ett nytt system efter några år . Men minnesmärket finns kvar , ja man kan faktiskt kalla det ett skyddsrum i betong under vår gräsmatta.
    Det är verkligen vackert i dina trakter, ja var du än går dina promenader. Och jag instämmer, du är ett proffs att göra vackra collage.
    Ni regnar väl inte bort där västerut ??
    Kram Eva

    SvaraRadera
  18. Vilken tur att det finns BRABLOGGAR så mina ögon får njuta av fina höstbilder samtidigt som det vräker ner utanför mitt fönster. Märkligt att jag aldrig blir blött när jag bloggvandrar. Kram Bosse

    SvaraRadera
  19. Streetviews från Sahara.. HAHA! Efter att ha promenerat i sagda öken några dagar har jag svårt att se att det kan ge så himla bra navigation. Den ena sandhögen är den andra till förväxling lik, eller så har jag bar inte tillräckligt med sanderfarenhet.

    SvaraRadera
  20. Grattis till armbandet, kul! Ja då förstår jag att du är glad att det regnar, fy för avloppsbesvär - jag vet!
    Härliga bilder och det regnar här på ön också, ganska skönt det också - det är ju HÖST!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  21. Ja regnskog har vi då verkligen,
    verkar som det inte kommer att sluta regna än på ett par dagar.
    Vacker skog med bra klätterberg ser det ut som :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  22. fina höstbilder.
    Du skriver så fint till mig inne på min blogg, det värmer verkligen
    Ha en fin helg!
    Hanna

    SvaraRadera
  23. Trubbel med avloppet är inte kul - hoppas det ordnar sig!
    Ser att du läst boken till filmen som vi såg och inte förstod slutet på. Blev de verkligen ett par igen eller vad hände ... ?
    Trevlig helg och kram!
    Jag gillar din "regnskog" - ;))

    SvaraRadera
  24. Grattis till vinsten, och hoppas att det ordnar sig med avloppet! Vilka härliga bilder från skogspromenader... Ja, hösten är så vacker, och så doftar det gott - precis som du skriver!
    Ha en skön helg!
    Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  25. Grattis! Till regn å vinst!

    SvaraRadera
  26. Regn såg jag att ni fick, men fy vad tråkigt att börja jobba med avlopp i regnet .Härlig regnskog du har i din närhet .Grattis till vinsten !Sahara ,ja inte tänker jag börja begagna mig av kamelstigarna där inte , trevlig helg ,nette

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta