I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 10 mars 2015

Söndag–måndag-tisdag.

1150310
I söndags, igendimmat, regnigt och kallt. Och vi har en vinterbadare i familjen vi! Leia, så klart!

 

2150310
Och nu börjar det hända saker, nu ska bredbandet snart blåsas hem till oss och sen skall det svetsat ihop i en liten låda utanpå huset och då har vi fått instruktioner om hur vi skall göra för att svetsarna skall komma åt.

Eftersom det bor en Omgivning här i huset som haft mycket med “lådor” att göra i sitt yrkesliv ville han inte sätta lådan där man rekommenderade, dvs nertill på huset. Nej, han ville ha den upp under takutsprånget i skydd för regn och vind, så “vi” var tvungna att bygga en liten arbetsställning.

Naturligtvis fick vi återigen hjälp av min snälla kusin tillika granne som alltid har såna där grejer på lager!

Så nu väntar vi bara, men man tror inte att det blir helt klart förrän i mitten av sommaren.

Men det gör inget, för nu ser man att det är ganska nära.

Och sen hoppas vi slippa alla dom där krångliga avbrotten som vi drabbas av här titt som tätt.

 

3150310   4150310
Och igår var det vår här! Klarblå himmel, ni vet den där färgen som bara är på våren och på håll blir det lite disigt så där. Och upp på berget spankulerade vi och Leia hon hoppade omkring som en tok!

 

5150310
Idag stormar det, verkligen, ca 20m/s i byarna, vilket väl är hård kuling eller halv storm, jag kan inte sånt, men det blåser som bara den, men det är vår i luften och än en gång vart det toppen på berget som gällde!

Om man tittar otroligt ingående så ser man längst till vänster i bild något som ser glänsande ut, det är Västerhavet, hela vägen till, tja, jag vet inte var man hamnar, kanske Cape Farewell på Grönland eller möjligen Labrador i Kanada.

Hur som helst, ut i världen kommer man, och den känslan är obetalbar för mig!

Det är frihet!

Agneta!

27 kommentarer:

  1. Så snart blir det resa av! Tänk att i en förgången tid visste man inte vad sådant var.
    Vi har inte så ofta sådana avbrottsbesvär, men igår och idag har jag försökt flytta bilder. Och det har de inte velat vara med om.
    Den där himmelsblå är allt fin, både på riktigt och på bild. / Britt

    SvaraRadera
  2. Hej där!
    Ja du, som det blåser..pust!! Är nog lite trött på detta väder iaf..
    Om jag får drömma, så vill jag ha +30, vindstilla och strålande sol!!
    Håller nui tummarna för, att den lilla lådan kommer på plats SNART!!
    Håller med dej, nu måste vi snart ses igen! Jag kan nog nästan...när som helst!! :-))
    Ha en fortsatt bra dag, och hoppas att huvudvärken snart ger med sig!! Kram och hälsa!!

    SvaraRadera
  3. Vad häftigt med Västerhavet och att man liksom kan komma hur långt som helst. Nästan. Ungefär som när man tittar upp i himlen och tänker att det inte finns något slut. Tanken svindlar. Vackert är det hur som helst. Hoppas ni får ordning på allt med nya bredbandet, och funkar det inte med lådan gör du bara ett hål och har som bautafågelholk, he he.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej! 20 meter per sekund är inte att leka med om man sitter i en segelbåt! Jag hade en seglarkapten som vägrade hala seglen oavsett vindstyrka, Tredje säsongen fattade han äntligen galoppen, att vi bägge skulle njuta av seglatsen...
    Du får bra motion när du klättrar upp på berget. Går det smidigt att ta sig ner? Kan du gå runt eller går du samma väg upp o ner? Hemskt frågvis finnkäring idag
    Kramen

    SvaraRadera
  5. Hi Aggie, what lovely photos. I enjoy nature very much and it is so sweet to see dogs in water, they love to swim. :)

    SvaraRadera
  6. Den frihetskänslan förstår jag så väl! Det är den, som gör, att jag måste bo vid havet och känner mig instängd långt in i landet. Och så vanan, förstås!
    Här har vi haft ännu en dag med strålande solsken och bara svaga vindar. Såå skönt! Temperaturen kom upp i över 10 grader idag också, så nu åker snart trädgårdsmöblerna ut!

    Så spännande med bredbandet, men mycket jobb för er. Men det kan det kanske vara värt...
    Varma vårkramar, Monica

    SvaraRadera
  7. fniss ,din vinterbadare ,fick du duschen sedan .Bra att ni får ordning på banden där .Här har det också blåst idag med inte så kul följder för dom som bor på ön här utanför ,kram Nette

    SvaraRadera
  8. Va bra att du ska få bättre uppkoppling,
    för är det något som är irreterande så är det ju en seg dator,
    som fungerar när den vill och inte när jag vill.
    Oj va blåsigt du har haft, här har vi nog haft bättre väder,
    och så har vi inte alls så mycket snö som vi brukar ha alls.
    Våren kanske är på väg i norr också.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  9. Ja, vilken frihetskänsla det måste vara att bara VETA, att man den vägen kommer ganska långt.

    Jag kan tro att Leia gillar att bada! Inte lika lockande för de tvåbenta kan jag tro! :)
    Ljuvliga vårbilder! Ljuset är oslagbart denna tid! Jo, blåser gör det här också, men solen har lyst idag också, även om det var ganska otippat!
    Hoppas att mottagningseländet ordnar sej för er! Det borde ju finnas säker teknik för sånt! Klokt att sätta lådan under takutsprånget!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Så bra att få ordning på bredbandet,
    så jobbigt när det krånglar.
    Hoppas blåsten ger sig, för i solen är det ganska gött :)

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  11. Det är skönt med fiber, då slipper man de flesta störningarna.
    Studerade änder som simmade runt i iskallt vatten idag och funderade hur man kan göra det frivilligt, men de har ju liksom inget val...men Leia hon gör det helt frivilligt...knasig hund tycker en fryslort som mig =)
    Blåsten tror jag är precis överallt just nu, det viner och knakar i husknutarna, men med en varm brasa i kaminen så är blåsten enbart mysig.
    Kram Annica

    SvaraRadera
  12. Ja jisses vad det blåst idag. Så det blev en promenad runt sjön där det inte blåser så mycket i skogen.
    Kallt som is. Men sedan kom solen.
    Vad ni fixar hemma med lådor och grejer,. Skönt när det är klart.
    Må så gott från Maria

    SvaraRadera
  13. Agneta, yes, this dogs love the water :)!!!!
    Happy Spring
    Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Söndagen var den finaste dagen hos oss! Så skönt att bredbandet är på gång :)

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder! Byggnadsställning har min gubbe också satt upp, men i torpet. Taket ska få plåt istället för det gamla teglet.
    Vinterbadaren - en liten tuffing!
    Må så gott och kram

    SvaraRadera
  16. Att Leia bara vågar hoppa i det kalla vattnet, även om hon har en tjock päls. Men vad jag sett så gillar väl alla hundar att bada.
    Havet gillar jag att titta på det är fantastiskt vackert, men jag vill helst inte vara på havet.
    Men havet lockar mig alltid, även om det finns en slags motvilja för det hemska, bl.an. sjösjukan.
    Flyger hellre än seglar . . . .
    Ha det så fint, kram/ Eva

    SvaraRadera
  17. Härlig utsikt från berget hos dig! Det är klart Leia gillar att bada... hon är ju en Golden :)
    Härligt att få fiber indraget... vi ska också få det, men jag vet inte när... kanske blir det i sommar eller höst...
    Vi har haft några fina dagar, förutom igår då det var lite molnigt och väldigt blåsigt. Idag skiner solen från en molnfri himmel och termometern visar +8 grader... härligt :)
    Kram

    SvaraRadera
  18. Jag var ute i blåsten med Diva och Romeo - chihuahua i blåst alltså. De var ordentligt förankrade i koppel och promenaden blev kort - de ville hem och in.

    SvaraRadera
  19. Nu får vi passa på att njuta av vårdagarna.
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Ja, att se havet utan ände är något alldeles speciellt! Älskar det!
    Idag skiner solen och det ser så härligt ut. Men jag är inomhus än så
    länge. Om än ledig. Underbart!
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Omväxlande vårväder hos dej. Är på väg till Sverige imorron ,så får se vad jag möts av!
    Härligt att få bredbandet ordnat,någon gång.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  22. Det har blåst här med , men inte som hos dig. Du "ligger lite risigt till " där uppe på berget. Skönt att ni får bättre uppkoppling. Man kan bli tokig på när det sölar . Och nu har man lite krav för allt ska göras på nätet. Vi pratade häromdagen om hur det började, när man ringde upp ett modem.Den signalen minns man. Det känns verkligen inte som längesedan.
    Idag har jag återställt vårt kök efter målning och tapetsering. Är supernöjd. Gulblommiga 70talstapeter blev pricken över i. Fast det blev en låda grejer över. De får hamna i en loppislåda. tror jag.
    Hoppas vindarna mojnar. Ha det gott. Kram Eva

    SvaraRadera
  23. Vet du, som av en händelse så bar min väninna min pava hem, annars hade jag fått ligga och slicka i mig resterna whisky on the rocks...
    Kram

    SvaraRadera
  24. Jag har sagt det förr, ni bor så fint. Men fy så kallt att bada nu det är då inget för mig.
    Bredband det är rätt bra faktiskt. Önskade att jag hade det på kolonin med. Vem vet det kommer kanske det med vi har lite it-folk som har stugor där och de ger sig ju inte i första taget när inte sånt finns.
    Ha nu en fin torsdag det ska bli sol
    Kram Meta

    SvaraRadera
  25. Hej!
    Tittar in och säger hej från vinterlandet!
    Carin

    SvaraRadera
  26. Din man är smart han, som vill ha lådan under taket! Tryggt med bredband som fungerar sen. Men hu så kallt att bada nu, men jag vet att den rasen gillar det oavsett temperatur och då bor Leia på rätt ställe. Västerhavet...det låter hisnande och oändligt.

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  27. Vi fick in fiber på nyåret och det bästa är nog tvn. Nu har vi bild och ljud som stämmer ihop igen. Det har vi inte haft sedan vi fick digital tv. Internet, ja jag märker ingen skillnad, men den finns säkert.
    Kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta