I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 11 oktober 2015

Det blommar och det lyser.

1151011
Skuggliljorna blommar. Alltså, jag hade inte en susning om denna exotiska skönhet innan jag började blogga! Och nu gör den mig fullkomligen överlycklig varenda höst!

 

2151011
En liten näva som vägrar ge sig, den har blommat oavbrutet hela sommaren och nu också. Så vill man ju ha det.

 

5151011
Bakom nävan har New Dawn fått höstfnatt och blommar som aldrig förr! Bra det, för den hängde löst tidigare, Omgivningen hade tröttnat på den, så jag har “snackat” med den lite……

 

3151011  4151011
Och dom här blommar på! Dom var blå förra året, men dom är lika fina nu! Vad är det man ska ha i jorden om man vill ha dom blå, alun? Kan det stämma?
7151011
Men det behövs ingen alun för på ett annat ställe har vi blå!

 

6151011
Den här hortensian är en jättefavorit, först är den vit och sen blir den så här rosa och den håller sig riktigt länge innan den övergår i brunt visset tillstånd.

 

10151011
Av den här sorten finns det endast en blommar kvar!

 

8151011
In”knôôôdd” i en taxus och en kaprifol kämpar en en liten klematis, den var där förra året och den är där nu, den är liten i blomman som en blåsippa, och jättesöt!

 

9151011
Jag är väldigt förtjust i höstaster men i år har dom inte riktigt velat sig, bara en liten del av en stor rugg blommar, men den vilar nog bara lite och kommer igen nästa år. Hoppas det!

 

11151011
I veckan som varit har det varit “Nossan Ljusfestival”, något jag bara hört talas om tidigare, men aldrig besökt förrän i år.

När vi var där var det en magisk kväll med en absolut stilla å som flöt sakta förbi och man kunde köpa flytljus för 20 kr/st där pengarna, hur stor del vet jag inte, men hittills har 130.000 kr, går till Barncancerfonden. Man ställde sitt ljus på den där fotskrapeliknande saken och när den var full bar personal ner den till ån och lät ljusen flyta iväg.

Det var så otroligt vackert. Tyvärr ser man det inte på bilden överst till höger för jag fick inte till det med kameran tyvärr.
12151011
Man vandrade på en väg längs ån, den rinner genom en ort som heter Grästorp, och man hade lyst upp träd och å, broar och hus, med fantastiska ljusarrangemang!

Annorlunda, kul, trevligt, familjärt, ett litet utflyktsmål……det är åttonde året som det här går av stapeln och det är ideella krafter som ligger bakom (så står det i programmet) och det bjuds på musik, spökpromenader för barn (och vuxna), modellflygplansuppvisningar (på kvällen, upplysta, och ja, jag som har en tendens att råka ut för lite märkliga saker var lite orolig att jag skulle få en sån där “drönare” i huvudet)……

Map picture

 

13151011
Dom här bollarna!

Alltså, vem vill inte ha massor av sådana i sin trädgård! Tänk så fint det hade varit här i det icke upplysta Snäckskalsdalen!

Agneta!

32 kommentarer:

  1. Så mycket fint och rosa du har som blommar nu. Inte kan du väl göra dig av med New Dawn, den är ju så fin!
    De där ljusbollarna var heller inte så dumma. Här är alldeles svart i min trädgård, något som jag verkligen skulle behöva göra något åt. Kramen!

    SvaraRadera
  2. Vad mycket fint, vilka färger! Hortensian är verkligen fin i alla färger och stadier, jag tror jag tycker allra bäst om den där lilaaktiga faktiskt. Vad mysigt med alla ljusen, vilken fantastisk idé att göra ljusbonanza på det där viset, själv har jag letat flytljus till en skål jag köpte men bara för det hittar jag inga. Jag ska sluta leta för då finns de på Coop,mjag bara vet det.

    SvaraRadera
  3. Vad mycket fint som blommar hos dig. Blommorna på min blåa Hortensia var alldeles vita härom morgonen, det hade varit minusgrader under natten. Så vackert med ljusfestival. Tänk vad mycket fint man kan göra i trädgården med ljuskällor. Jag har fått två stenar med belysning i, dem satte vi under vår Ask, dagen efter tappade asken alla blad. Asken får bladen sist och tappar dem först.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Mye av sommeren igjen hos deg. Nydelig blomsterprakt!

    SvaraRadera
  5. Jösses så många vackra blommor du har ännu. Det där med rosa eller blå blommor på hortensia vill jag minnas att det berodde på surheten i jorden vilken färg de fick. Min mormor var en hejare på hortensia så hon pratade om det där redan på den tiden.

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt med ljusfestival! Något speciellt med en fladdrande ljuslåga i mörkret!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Tänk, att du har så mycket som blommar fortfarande! Här har varit frost så inte mycket finns kvar!
    Åh, så mycket vackert!
    Vilken effektfull ljusfestival, just rätta tiden! Fina bilder du fångade ändå!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  8. Oj, dina "blommiga vänner" attraherar mig så! Vackert och vandringen- ljusfestivalen, fint!
    Hortensior, så fina!
    Ha det gott!
    Carin

    SvaraRadera
  9. Härliga blommor så här långt in på hösten. Mysigt med ljufestivaler. Finns även i Alingsås nu under oktober. Denna i Grästorp var ny för mig, något att tänka på till nästa år. Fina bilder nattbilder.
    Kram Siw

    SvaraRadera
  10. Ja visst är skuggliljan fantastisk. Man måste titta noga, för den är liten och anspråkslös, men vilka exotiska blommor! Jag har ju också en sådan,måste kolla i morgon om den fortfarande blommar...
    Det där med färgen på hortensior, blå eller rosa - jag har lärt mig att i basisk jord blir de rosa och i sur blir de blå. Men jag vet inte hur mycket det stämmer, för man kan ju se både blå och rosa blommor på samma planta! Men de vita, platta är i alla fall vackrast, tycker jag.

    Så mysigt med en ljusfestival, det ser så vackert ut. Och om jag beräknade rätt, så gick det iväg 400 kr per ljusbricka i ån. Och det kan det vara värt när det går till något sådant. och dessutom är så vackert att se på!

    Jättebra att du visar på kartan var man är - jag tycker det är kul att veta! Alltid lär man sig något och jag älskar att lära mig...ständigt nyfiken!

    Vi har gatubelysning här, men det hade varit fint att ha lite ljus i trädgården ändå, det är ju träd och buskar emellan!
    Må väl, vi hörs. Och hälsa O!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  11. Jag håller med dig, jag har heller inte hört talas om skuggliljor tidigare....tyvärr har jag inte testat dem ännu....
    Vad kul att du skrev om ljusfestivalen..jag har tänkt att åka dit nu under ett flertal år...vad tror du händer Ja, inte åkte jag dit iallafall (
    Märkligt det där hur det kan bli...
    Önskar dig en riktigt skön höstvecka nu en bit in i oktober.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Tänk om det kunde vara ett TV program där i från. Så alla kunde få följa dessa ljusfenomen , väldigt
    vackert. Tack för Du berättar om dina fina växter, Du är ett lite fenomen själv.
    Stor kram till Dig önskar Hajan

    SvaraRadera
  13. Vilket trevligt lhusarrangemang! Skulle jag verkligen vilja åka på. Kan du inte flagga för det i god tid nästa år. Ljussättning har blivit en egen konstart.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte hitta din blogg längre......det är någon inloggning på Google+ och det förstår jag mig inte alls på. Ska dock försöka komma ihåg det här med Nossans ljusfestival till nästa år! Jag ska försöka, alltså!
      Agneta

      Radera
  14. Skuggliljan är en skönhet som jag inte hört talas om förr.
    Det har blivit poppis med ljusfestivaler på senare år. Trevliga evenemang ser det ut att vara och ljus kan det aldrig bli för mycket av när höstmörkret lägrar sig.

    SvaraRadera
  15. Så ljuvligt det blommar ännu på snäckis , hortensian ja den som hade en sådan får prova med krukvarianten nästa år .Ljusfestivalen har jag sett bilder från förut på Lottas blogg (hipp som happ) Ljusbollarna ljuvliga men då borde det inte komma snö och is ,kramen Nette

    SvaraRadera
  16. Tänk att du har så många vackra blommor kvar i trädgården. Här är inte samma gnista längre. Förra veckan strök squashen med en kall natt, men de blommor som finns kvar klarade sig. Jag bäddade runt dem. Mina ståtliga pelargonlådor från stugan har fått flytta hem hit så jag har koll på dem. De är så fina så de får glädja oss ett tag till innan de hamnar i matkällarn.
    Idag börjar älgjakten och nu blir allt fokus på det. Spännande.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  17. Tänk att du har så många vackra blommor kvar i trädgården. Här är inte samma gnista längre. Förra veckan strök squashen med en kall natt, men de blommor som finns kvar klarade sig. Jag bäddade runt dem. Mina ståtliga pelargonlådor från stugan har fått flytta hem hit så jag har koll på dem. De är så fina så de får glädja oss ett tag till innan de hamnar i matkällarn.
    Idag börjar älgjakten och nu blir allt fokus på det. Spännande.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  18. Vissa växter överraska med sin blomning och andra tar timeout, bland annat min skugglilja (som jag inte heller upptäckt förrän ett par år sedan.
    Söt rosa näva. Och bilden med Nossan med ljus mellan träden, är verkligen lyckad. Jag hade inte hört om Ljusfestivalen. Vi bodde femton år i Västergötland, men flyttade därifrån innan de blev upplysta. Tack för tipset. / Britt

    SvaraRadera
  19. Himmel for en vakker oktoberblomstring hos deg! Hvilken høst vi har hatt i år. Det tar jo aldri slutt jo. Min "New Dawn" strutter fortsatt. Så flott det må ha vært på lysfestival. Aldir hørt om den før. Er jo ikke så langt fra torpet vårt, så her må det nok bli en tur neste år. Riktig god uke til deg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  20. Vilken underbar upplevelse. Sen alla underbara blommor du har, jag blir grön av avund :)).
    Kram

    SvaraRadera
  21. Åhh vilken lycka för dig med de vackra skuggliljorna.
    Tänk att mycket fortfarande växer, ja man gläds så länge man kan.
    Så trevligt med Ljusfestivalen, just den har jag inte hört om, men den i Alingsås brukar oxå vara nu.
    Tyvärr har vi inte hunnit med dessa ljusfestivaler men något jag gärna önska se.
    Vi hade en egen i trädgården i helgen, familjeträff-fest, men vi hade bara levande ljus, men vackert var det ändå. Kvällen var kall och klar, så kläder efter väder.

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  22. Ljusfestivalen måste ha varit magisk, vilken
    syn med alla ljus som flöt på ån. Gillar din rosa
    lilja mycket också, får nog plantera såna. Och rosa
    hortensia har jag planterat och dom blir blå. Tror det
    beror på lerjorden vi har.
    Du har rätt om Hugo, han är ovanligt med för och vara
    så liten. Lär sig saker onödigt fort. Just nu helt däckad
    av dessa otäcka höstblåsor, verkar som någon barnsjukdom
    muterat och så kom det en ny... det smittar väldigt lätt.
    Ha en bra vecka och kramar/AM

    SvaraRadera
  23. Ja, sådana där ljusbollar är jag också på jakt efter. Så fina.

    SvaraRadera
  24. Spännande det låter med ljusfestivalen! Vi bor inte långt därifrån så jag skäms lite för att vi aldrig har tagit oss dit...Den lilla orten på din karta där det står Kvänum, där bor jag :-) Vi får nog ta oss i kragen och ta oss dit nästa år! Väldigt fina lampklot på sista bilden, vet du om de var batteridrivna eller krävde sladd? Blev ju lite sugen på ett klot eller två i trädgården.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  25. Så vacker skugglilja. Den var ny för mig.
    Vilken ljusfestival! Allt blir så vackert när det blir upplyst. Så fint det måste ha varit med alla flytljusen. Och det var i Grästorp! Där är min mormors pappa född för länge sen (1873).

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  26. Hej helt underbara bilder, länge sen jag tittade in här nu, håller på att byta min bloggadress till Bloggo.se
    kram

    SvaraRadera
  27. Det är klart att inte höstastrarna trivs i år, det har ju inte blivit höst - inte på riktigt. Men det är en ganska trevlig omväxling tycker jag.
    Ha det gott! ♥

    SvaraRadera
  28. Åh så härligt med en ljusfestival! Kan behövas i höstmörkret nu...tror jag får skaffa mig en egen höstfestival här på landet för attans så kolsvart det är runt husknuten!
    Härliga bilder du bjuder på...
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  29. Tenk at du har så vakker blomstring så sent på høsten, det er jo helt utrolig. Flotte bilder. Så spennende med lys festival, sikkert koselig med en slik festival nå når høstmørket kommer over oss. Her i nord har det meste av trær mistet sine blad og vi har fått en påminnelse om at vinteren står for døra...snart.
    Heldigvis er det mildt og regn denne uka, snøen holder seg oppe i fjellet, enn så lenge :-)

    SvaraRadera
  30. Alltså jag undrar vilket språk du pratar med dina blommor? För att dom ska blomma och blomma och blomma....Inte är det något språk som jag behärskar i allafall. Liljan var ju helt underbar, konstig prick som väljer att blomma så sent på året, kanske har den insett att den får mycket mer uppmärksamhet och slipper trängas om utrymmet? Ja vad vet jag..
    Vi har något liknande som din ljusfestival i vår stad, den kallas Lysmasken. Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att delta, det går ingen buss hem på kvällen, o en hotellövernattning skulle bli lite dyr. En promenad på sex mil i kvällsmörkret är inte heller att rekommendera..alltså skulle jag behöva lifta! Vackert och stämningsfullt har jag förstått att det är, och här är det också spökvandringar för ungarna och promenadstråket går längs Väsmans strand.
    Kram från pörtet, nu behöver vi allt ljus vi kan uppbringa, för nu är det kolsvart om kvällarna

    SvaraRadera
  31. Som vanligt blommar det fantastiskt i ditt paradis på jorden! Nu känner jag att jag återigen saknar min syrenhortensia som dog för många år sedan. Det var en uppstammad variant. Jag har senare försökt att köpa en ny sådan, men bara hittat den i buskform, och jag vill ha den på stam. Men det kanske får bli en buske ändå... För den är bra att torka som eternell också.

    Äppelgurkan smakar gurka, fast ganska söt sådan. Jag hade nog väntat mig mer äppelliknande smak, men det är troligen utseeendet som har gett den sitt namn, eftersom det ser ut som små gula äpplen... Den är mer kompakt i växtsättet än vanlig gurka.
    http://www.impecta.se/sv/artiklar/appelgurka.html

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta