I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 24 oktober 2015

Stilla och gudomliga höstdagar!

1151023
Strålande höstväder. Lilla fiskesjön ligger alldeles stilla. Och i solen är det fortfarande varmt!

 

02151023
Leia hon badar, men bara på sitt eget lilla vis! Hon vadar, lite försiktigt så där, lite som man sett på gamla filmer när grosshandlaren kom ut till sommarvistet vid kusten och skulle hänge sig åt stärkande och salta bad!

 

2151023  3151023
Ullungrönnen, till vänster, har tappat alla blad nu och fåglarna har för länge sen ätit upp bären, men jag gjorde gelé på en del, recept från Monica, Tjernhus, och det blev gudomligt gott!

 

4151023  5151023
Jag har också varit in i djupa skogen,  jag gick under ormbunkar och bräken som hänger över bergskanterna, för att plocka kuddmossa.

Nu är jag lite försiktig, jag tar bara en eller två små mosskuddar på vart ställe, man ska nog inte ta för mycket, då kanske det inte blir någon kvar alls sen.
6151023 
En krans gjorde jag. Jag satt inne, framför tv:n, inte jättesmart, det blev liksom skog i hela huset, men, men……Kransen ska hänga ute och jag hoppas att inte fåglarna pickar sönder den.

 

07151023  7151023
Grinden till köksträdgården är stängd, det är upprensat där och nu ska det få vila.

Framför altanen hänger mina prismor i en tall och glimrar lite lätt, dom borde putsas, men där går nog gränsen……

 

8151023
Asparna har blivit gula, det är som guldpengar, ett träd fullt med guldtior!!!

 

9151023
I löven som trillat ner hade en liten citronfjäril förirrat sig! Var hittar den blommor nu? Jag blev nästan lite orolig för den……

 

10151023
Och intill i löven letade det här forntidsdjuret ett ide för vintern, den var lite trött i ögonen, den var så söt.

Men någon puss fick den inte, där går också en gräns……

Agneta!

28 kommentarer:

  1. Nej varför ska du pussa grodan du har ju redan en prins...eller ??
    Men vilken fin krans du gjorde, otroligt fin det enkla är det snygga.
    Ja det är faktiskt riktigt fint i naturen nu, idag var vi i skogen å plockade trattisar, en underbar dag.
    Men nog kunde väl vintern vänta på sig ännu, tycker den är alldeles för lång.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Ja vilket underbart väder det var igår, flera sådana dagar tack!
    Med sin prakt har ullungrönnen har fascinerat mig många gånger,
    att den dessutom har goda bär visste jag inte.
    Leia tycks ha blivit en förnäm dam med att vada i sakta mak,
    gissar att det var kallt i vattnet.
    Prismorna är så fina liksom din krans!
    Att grodan inte fick en puss förstår jag, sömniga prinsar är inget att ha!

    Önskar dig en fin helg!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig krans. Berätta för mig hur man får fast de gröna mossbollarna, är det med band, lim eller vad?. Jag har gjort många kransar men aldrig med mossa därför behöver jag information. Din är ju bara för vacker.

    SvaraRadera
  4. Inte behövde du pussa den där lilla otäckingen, du har ju redan en prins. Det andas höstlugn över dina foton. Bilden på Leia är helt underbar. Och kransen. Synd att du bor så himla långt bort från mig annars skulle jag beställa kransar av dig. Toppenfina.
    Jag tog en paus i städandet i går och åkte ut med min kamera, några av fotona ser du imitt nya blogginlägg.
    Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Vilka fina dagar ni haft! Har varit okej här också, men jag har ont i halsen och känner mig sjuk, så jag håller mest till inomhus!

    SvaraRadera
  6. prachtig om met dit mooie herfstweer er op uit te gaan.

    SvaraRadera
  7. Haha, vilken rolig och träffande liknelse med Leia och grosshandlaren! Jag har en sådan fantasi att jag genast ser det framför mig... Vincent har precis samma fantasi som jag, vi skrattar mycket ihop!

    Oj, har er ullungrönn redan tappat alla bladen? Det har inte vår, nästan alla blad är kvar. Kul att du hann göra gelé och kul att du gillade mitt recept, det är framprövat med åren!

    Jag är ju inte så mycket för pyssel och sånt, men din mosskrans var jättefin! Vilka runda, fina mosskuddar! Vi har ett runt fönster i vår ytterdörr, så där kan man inte sätta någon krans!

    Annars ser det lika höstlikt ut hos er som det gör här.
    Vi hade strålande sol igår, men blåsigt och idag är det lugnt men lite molnigt.
    Må väl, hälsa, kramar, Monica

    SvaraRadera
  8. Nu går det verkligen fort med hösten. Många träd här har redan gått över till brunt och då känns det plötsligt lite vemodigt. Men du milde vilken överraskning det blev igår. Plus 16 grader och sommarskönt. Vi var ute hela dagen och grejade i växthus och i trädgården. Det känns lite som vi blev ifatt , vilket man aldrig brukar vara så här tidigt. Jag minns ett år när vi räfsade löv på annandagen. Men det var ju extremt. Hade jag sett en citronfjäril igår så hade jag inte blivit förvånad.
    Kuddmossakransen är ju helt underbar . Jag har aldrig sett en sådan. Blir väldigt sugen på att göra en.Men var finns det kuddmossa här tro ???
    Ha en skön helg. Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Ännu mer fina fina bilder. Det är så vackert. Jag njuter. Fast att vada i kallt vatten ser inte njutbart ut. Citronfjärilen verkar vara ute i absolut sista stund. / Britt

    SvaraRadera
  10. Ljuvliga höstbilder och Leia som badar! De verkar inte känna av kyla, eftersom de kan bada mitt i vintern om vattnet bara är isfritt! :) Tur att du hann göra gelé av rönnbären, så gott att ha till vintern!
    Hoppas att du får behålla din krans, så otroligt fin den är,men jag kan tro att kransbindningen lämnade vissa spår framför TV:n! :)
    En fortsatt skön helg önskar jag dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga höstbilder! Lite annorlunda än hos mej i Spanien.
    Vacker krans! Vad duktig du är!

    SvaraRadera
  12. Tack för höstpromenaden i dina fina hemtrakter.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  13. Fant din blogg idag Nydelige bilder

    SvaraRadera
  14. Tack för att du räknade bättre än jag. Nu har jag ändrat till 38 minuter. För att komma in på Hackekorvens dag.
    Om du gått utefter stranden i U.hamn, så har du gått förbi huset (som nu svägerskan bor i). / Britt

    SvaraRadera
  15. Vad skönt att höra att även du drar en gräns vid att putsa prismor som hänger utomhus. ;) Helt fantastiskt fin krans! Gillar skarpt kuddarna du fått till. Hur fick du fast mossan på stommen?

    /Anna

    SvaraRadera
  16. Leia hon badar, men bara på sitt eget lilla vis, :) va fin hon är och så gulligt beskrivet av dig.
    finns ingen blogg, som har så fina bilder som du.
    ha en skön helg
    kram Kristina

    SvaraRadera
  17. Hösten har varit underbar, soliga fina dagar. Man kan verkligen inte klaga. Så fin den är din mosskrans, precis i min smak. Kram Merja

    SvaraRadera
  18. Du lilla Bloggvän som skriver så underbart till oss, man tycker man är md Dig på Din upptäcktsfärd i
    dina hemtrakter. Åh vilken härlig promenad jag fick, tack skall du ha.
    Önskar Dig en trevlig söndag.
    kramis från Hajan

    SvaraRadera
  19. Älskar din mulliga mosskrans! Som vanligt, fina bilder, Leia höstbadar... finast:)

    Ha en fin söndag.
    Kramar från Eva-Mari, som nu förstår sängbytet bättre, tack.

    SvaraRadera
  20. Många trevliga trädgårdskompisar hos dig! =)
    Så fin krans!!! Och härliga höstbilder!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Ett underbart inlägg. Tack för det. Det är visserligen alltid roligt att läsa det du skriver.
    Hoppas att du får många härligt sköna dagar!
    Må riktigt gott!

    SvaraRadera
  22. Håller med föregående talare, underbart inlägg som man bara blir så glad av. Vilken underbart vacker krans du gjort och fjäril har jag sett här också och funderat över. Men det känns som vi är lite husvilla i år, inget stämmer liksom med hur det bör vara.
    Flyttar lillungen ner och jag kommer att åka på västsidan, då hör jag gärna av mig. Skulle vara underbart att få träffas. :))
    Kram

    SvaraRadera
  23. Vackra höstbilder!
    Ha en fortsatt fin söndag!
    Hanna

    SvaraRadera
  24. Nä du har ju din prins, då ska man låta bli andra grodor, haha
    Ja nu börjar du med ditt fina höstpyssel, fantastisk krans har du gjort. Har sett att en del fruntimmer i byn också pysslar och säljer sina alster på facebook. O varför inte, om man vill pryda gravar och entredörrar så kan man väl köpa lokalt om man inte själv har tid o lust.
    Leia doppar sig till magen, rätt vanligt att hundar gör så. Det är inte lika skönt att bli blöt över hela kroppen, i allafall inte såhär på höstkanten.
    Attans så tidigt mörkret föll idag, ljuset från den stora runda månen räcker inte till...
    Kramen

    SvaraRadera
  25. Åhh en söt ödla i löven, de kan verkligen kamouflera sig.
    Så gullig Leia som vadar försiktigt i vattnet, bilden blev jätte fin.
    En sån fin mosskuddekrans du gjort, förstår att det blev skog i rummet, hi hi . . . men med härlig skogsdoft inne. När Sixten varit ute på vift kan jag känna på lukten under hans tassar när han varit i skogen, det luktar mossa, gamla grenar m.m. Det hjälper föga att han inget säger för luktsinnet är bra.
    Tack Agneta för kommentar hos mig där du tycker jag ser ung ut m.m. Hmm kanske du skulle ta ett förstoringsglas och kolla lite bättre, *fniss*
    Självklart är det trevligt med sådana ord, för man försöker göra sitt yttersta när man är ute och reser.
    Man vill ju inte skrämma ihjäl folk, hi hi . . . här hemma är det ingen vacker syn precis.
    I sämsta fall kan jag gå omkring i morgonrock halva dagen och bara skrota i trädgården som en 'slarva'. Men när jag ska ut bland folk måste man skärpa till sig, *fniss*
    Nu blir detsamma på tisdag, då reser jag till Polen och släkten för att hjälpa dem med diverse göromål.
    Blir borta tre veckor,Rolf håller ställningarna hemma med att renovera ett rum, så vi bägge kommer att ha fullt upp på var sitt håll. Men jag ska ändå våldgästa olika släktingar plus att jag ska vara hundvakt, det blir det bästa och roligaste uppdraget. Så några sovmornar kan det inte bli när man har en vovve att ta hand om, hi hi . . . .
    Jag ska även besöka bekanta som har trädgårdar 'utan dess like'.
    Ha det så bra, kram/ Eva

    SvaraRadera
  26. Underbara höstbilder. En så vacker krans du gjort.
    Så rik jag känner mig när jag tittar ut. Där hänger ju massor av guldtior.

    SvaraRadera
  27. Är det inte många spindlar som följer med mossan in i huset? Sådana där stora, snabba och köttiga saker?

    SvaraRadera
  28. Vilken vacker krans! Hoppas du får ha den ifred....
    Underbara höstbilder bjuder du på, men badet såg lite kallt ut!
    Önskar dig en skön vecka!
    Kram Lena

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta