I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 9 december 2015

Efter stormen.

1151209
Stormarna har trasslat till det i min fantastiska (!!) installation som hänger i tallen precis utanför verandan. Men Omgivningen tycker om den och jag fler kristaller, eller plastkorkar från parfymflaskor och annat, är nog mer med verkligheten överensstämmande, så den skall få sig en uppfräschning framöver.

 

2151209
När solen tittar fram och det blir motljus, då blir det fint och den kära Cycas revolutan/kottepalmen kommer till sin rätt!

Förra året när våra japanska vänner var här fick den fem nya blad (heter det blad, tro?) och för oss är den ett minne från tiden då vi bodde i Japan, för det fanns många, urgamla, vid entrén till där vi bodde, så det är lite nostalgi.
filename-img-3695-jpg
Här ser vi dom, och jag kan väl säga att dom har några fler år på nacken än vår lilla krukväxt!

 

3151209
Har plockat in ett par smågranar, än så länge får dom inga dekorationer, men kanske sen.

 

6151209  7151209
Vid ingången ser det ut så här, mosskuddekransen hänger på väggen och än har inte fåglarna ätit upp den. I blomlådorna borde jag göra ett röjande, tallris borde komma dit, men när jag försökte förra gången var det fruset!

Agneta!

18 kommentarer:

  1. Underbara dekorationer överallt. Det är ingen ordning på temperaturen ute just nu - igår började morgonen med frost och kvällen avslutades med regn. Idag har vi åter plusgrader.

    SvaraRadera
  2. Den taggtrådskrans är helt underbar med de skira dekorationerna, sen må det vara plast eller whatever! Så vackert, men jag kan tro att det blev trassel efter stormen. Min traskrona fick jag ta in från balkongen, men den ska ut igen.
    Vilka fantastiska kransar i kuddmossa! Hoppas att fåglarna inte förstör dem.
    Åh, så mycket fint du har!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Så fina dekorationer du har! Smågranar skulle man ju kunna ta in. Har inte tänkt på det!
    Ha en skön onsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Mysigt runt huset. Jag har också tagit en liten liten gran som står utanför dörren. Men jag kan inte heller med att hänga något i den - än. Sedan ryckte jag upp en liten granplanta på landet, för jag tyckte det såg så mysigt ut att sätta den i en hög vas. Fast du hade tre på rad om jag minns rätt.
    Bodde ni i det huset i Japan? Det ser rätt svenskt ut. / Britt

    SvaraRadera
  5. Jag gillar din installation, jag, som inte brukar gilla bling-bling! Men det är fint med glaset som rör sig och bryter ljuset i tusen färger. Hmmm, måste tänka lite på det...
    Det ser jättefint ut vid er entré! Såå snyggt! Sånt klarar jag aldrig, det blir stelt och trist.
    Ha det gott, kramar, Monica

    SvaraRadera
  6. Ditt blingbling ät jätteläckert. Jag har apat efter och hängt upp något liknande tillsammans med solcellsfåglarna. De köpte jag på IKEA för ett par år sedan. Det trassligaste här efter stormen är alla grenar som fallit ner och ligger hoptrasslade på gräsmattan.Jag ska ta mig i kragen en dag och plocka ihop eländet. men det är ju så jobbigt att gå hopvikt !!!!!
    Jag tokälskar din kuddmosskrans. Har inte kommit iväg och leta sådan mossa. Måste ta mig i kragen där också. Vill ha.
    Tänk att du bott i Japan. Spännande. Expr.-sonen var där för några veckor sedan på semester. Han var impad.
    Inga fler stormar nu. Utan ha det lugnt och mysigt. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Hi Aggie, everything is lovely! I wanted to take this opportunity to wish you a very Merry Christmas, my dear friend. I hope it will be happy, safe and beautiful, just like your photos. Hugs. :)

    SvaraRadera
  8. Mycket som blivit trassligt efter stormarna. Men det går ju att åtgärda.
    Vad roligt, jag tittade till min kottepalm i helgen och såg att den också fått fem nya blad (fem "pinnar" än så länge som sticker upp)
    Här är det grått och trist idag, och jag har varit på shoppingtur med min mamma.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Vad fin den är, mosskuddekransen! Ja, stormen ställde till med en hel del. Dock inget allvarligare här, inte ens ett omkullblåst träd! Nu väntar vi bara på lite frost....
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Kottepalmen i motljus gav mig lite tropisk känsla, å lite tropsiks väder (för våra breddgrader) tror jag bestämt vi har ute just nu. Sonen ska åka slalom i helgen, de öppnar backarna trots att det ännu inte fallit en snöflinga och det fortfarande är plusgrader. Fantastiskt vad dagens snökanoner kan åstadkomma.
    Vilken magnifik och vacker entré ni hade i Japan.
    Sköt om dig!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  11. Jaa du, lilla yrväder , det skall bliva mer blåst igen, det var ju en Synnevö från Norge, och en Desmond från England som hälsade på oss, enligt SMHI. Just nu 04,50 har vi 8,7 + grader och varmare skall det bli. Han förklaradebi går kväll att Atlanten fixar till dessa stormar-
    så roligt att du har flera granar att kläda på sen.
    ha en trevlig Nobelfest nu.

    SvaraRadera
  12. Nackdelen med att bo nära havet...storm, storm, orkan, i värsta fall översvämning, omkullfallna träd, elavbrott, eländes elände...Men, den dagen solen åter glittrar i vågskvalpet har man glömt allt...eller? Hoppas ni klarat er bra och bara blivit lite lagom tilltufsade! Här är vi mer än tilltufsade, dock inte pga någon storm...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  13. Härligt med växter som väcker gamla goda minnen till liv.
    Det var en vänlig storm som formade en ny installation till dig.

    SvaraRadera
  14. Låter spännande att ha bott i Japan...Stämmer det att vi svenskar har vissa likheter med japaner? Ja, inte utseendet förstås utan mentaliteten och visst tänk? Eller?? Granen är ju fin som den är. Kanske en lite ledslinga bara. Dessa stormar. Är trött på dem och idag blåser det halv storm igen. Men egentligen ska jag inte klaga. Har ju bostad, värme, ljus, mat, släkt och vänner... osv. Så, nu är jag glad igen!
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder som vanligt på din BLogg :) hoppas ni slipper stormen i fortsättningen
    god jul på dig o kram

    SvaraRadera
  16. Gillar dina små installationer! Ja som det blåser och blåser, än så länge ljumma vindar, undrar när både snö och kyla kommer, i april? Hoppas inte...
    Ha en skön helg nu!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  17. God eftermiddag!!
    Är det någon idé att kommentera vädret...tro??
    Alltså, jag tycker att det känns som höst året om..numera. I dag är det mulet och med jämna mellanrum vräker regnet ner!!
    Hoppas allt är bra annars, och att det ev blivit ngt gott handlat!?
    Ha en ljuvlig helg, så ses vi om en vecka!! Kraaaam och hälsa!!!

    SvaraRadera
  18. Samma med mina blomlådor, skulle byta ut ledsen kål från höstarrangemangen mot tallris, men det var fruset och den gick bara av när jag drog. Jag la bara mossa där den varit,kom inte på vad jag annars skulle göra. Så himla nyfiken, hur kom det sig att ni bodde i Japan? Vilket äventyr det låter som! Kuddmosskransen är helt underbar!

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta