I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 22 januari 2016

Rimfrost......


Min lycka över rimfrosten vi har just nu är fullständig!


Allt blir så mjukt, så rent och så skört......


Gran.....sockergran!


Tall.....sockertall!


En sockertall till.....


Kanhända uppstod min förtjusning för rimfrost för många år sen när vi ett par gånger åkte Transsibiriska järnvägen, hela vägen, vi började i Göteborg, ja, Transsibirska börjar ju inte där.....men vi gjorde det....och slutade i Yokohama. 

Jag tycket det var såååå doktor Zjivago hela vägen.....så romantiskt.....och ju längre bort vi kom desto mer rimfrost var det och solen var glödgad och det var 50 grader kallt och man frös inte......faktiskt inte, det var torr luft.
I bildsvepet ovan ser man mig på väg att köpa glass! Behövdes inga frysdiskar där inte!


Vår tålmodiga Leiavovve får snö mellan trampdynorna och då får vi ta bort det. Men hon är tapper, hon varken stannar eller gnyr.

Vi har haft Goldenvovve som bara la sig platt när det hände......honom, han hette Kalle, har dock gjort ett outplånligt intryck på alla, med sin envishet......det kan jag berätta om en annan gång kanske.......

Agneta!

22 kommentarer:

  1. Håller med dig rimfrost är ljuvligt vackert, och våran hund har samma problem inte kul med snö och fastfrusna stena! Jag har lagt dagens rimfrost bilder på instagram @lotbir
    Må så gott! /Lotta

    SvaraRadera
  2. Go kväll!
    Tänk detta med snö mellan trampdynorna pratade jag om i går. Minns ju när Snobben hade det och han var lika tålmodig som Leia!
    Visst har det varit fantastiskt vackert med denna rimfrost! Så vackra bilder du visar..ser verkligen ut som socker!
    Men i dag har det inte varit så vackert ute..grått och åter grått!
    Ha nu en fortsatt mysig fredagskväll!! Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Rimfrost är verkligen jättevackert! Det har vi inte haft här (än?); vi har väl torrare luft, antar jag.

    Tänk att ni har åkt Transsibiriska järnvägen FLERA gånger! Min storasyster och hennes man åkte den någon gång på 70-talet, men bara ca halva sträckan.
    Dom klagade väldigt på den dåliga maten, mest seg kokt höna, minns jag...
    Och att det var mycket skog med raka stammar! Och smala sängar.
    Ni är nog mycket mer äventyrliga! Jag tycker att det låter spännande!
    Och så köper du glass i den kylan...haha!

    Jag minns Kalle, han var före Tingeling, eller hur? Vi har känt varandra länge nu...men inte tillräckligt länge!
    Stora helgkramen, Monica

    SvaraRadera
  4. Rimfrost är verkligen vackert och du har tagit jättefina foton av den.
    Åke hade en dröm om att åka sibiriska järnvägen och så att komma till Kina och gå på Kinesiska muren. Han fick ingetdera!
    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Ja, rimfrosten bekler så vakkert. Som sukker og diamanter blandet fint sammen. Fine voven:) Det er da greit å være envis innimellom, enten man har to eller fire bein:) For en fantastisk reise det må ha vært med den Transsibirske. Den står høyt på min liste.
    God helg til deg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  6. Så ni har också denna rimfrost! Visst är det fascinerande? Helt otroligt vackert, men lite för kallt för min smak, även om vi inte har -50 direkt, men det känns nästan så ibland! :)
    Vilka härliga bilder från er resa, så spännande det måste ha varit! Oj, oj, oj, vilket äventyr!
    Ha en fin helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Det är så jättevackert med rimfrost. Här har vi snöklädda träd och det är ovanligt för västkusten. Men på söndag är nog "ordningen återställd" då det blir plusgrader och regn, som ger ishalka och slask:) . Så duktig Leia är, Lykke stannar och lyfter på tassen;) Fast bara om det är riktigt kallt, som vi hade i onsdags med -18°.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Jamän rimfrost är ju sagolikt vacker och underbart! Vaknade upp igår i en sagovärd som man knappt vill ta slut...Fantastico!
    Glass i superkyla, vad kan gå fel?!
    Kram o trevlig helg
    Milla

    SvaraRadera
  9. Det blir som en sagovärld med all rimfrost! Så himla vackert!
    Men...Transsibiriska järnvägen, 50 grader kallt och glass, nej, det längtar jag inte efter.
    Stackars Leia som får snö mellan trampdynorna. Det fick våra hundar också. Så besvärligt det var.

    Kram Agneta, hon som du följer på Instagram. Haha!

    SvaraRadera
  10. Åhh gosiga Leiavovven, så jobbigt med is mellan tårna . . . .
    Men Agneta jag dånar av häpnad, resa med Transsibiriska järnvägen flera ggr och
    till sist hamna i Yokohama . . . . ??????? !!!!!!!
    Du har nog en hel del resor som ligger i lådan = datorn och väntar på att bli visade. Så otroligt spännande och det har du inte sagt ett enda ord om, hi hi . . .
    Det är det enda av resor som jag inte skulle vilja resa med. Säkert jätte jätte intressant men att bara åka åka åka . . . . .
    Men allt har väl sin tjusning det beror väl på hur man ser det och är som person.
    Det passade säkert dig som älskar snön och vintern. Så fin du var på din resa !
    Dina rimfrost bilder är häftiga, jätte läckra. Ja det är blir väldigt vackra vinter motiv ute nu, hoppas ändå snön varar februari ut . . . . sen vill jag har vår.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  11. Vilka sockriga bilder. Nästan onödigt vackert. Vilken spännande resa!Den får man kanske läsa mer om? / Britt

    SvaraRadera
  12. Transibiriska är en dröm för mig. Men jag hade nog vänt innan det blev för kallt...
    Må så bra!

    SvaraRadera
  13. Vilken dröm, Transibiriska! Har länge velat gör aden, men man kan ju inte göra allt.
    Vackra fimfrostbilder!
    Ha en trevlig weekend!

    SvaraRadera
  14. Åh, så vackert med all rimfrost!!!!
    Låter jobbigt med is mellan tårna. Finns det inte raggsockor för hundar? :) :)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Trodde först du skojade, men du har alltså åkt Transibiriska järnvägen och flera gånger! Vilket äventyr, det måste ha varit spännande!
    Kommer ihåg hur det var med all snö mellan trampdynorna, och Leodin fick sådan fotsvett när det var kallt. Kanske det heter tassvett! Jag köpte ett medel som hjälpte mot både svett och snö.
    Så oerhört vackra foton med rimfrost!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  16. Tack för en härlig bildserie. Du får ju vinter och kyla att framstå som något underbart.
    Jag har aldrig förknippat Transsibiriska järnvägen med romantik. Men så har jag heller aldrig åkt den. Ni torde tillhöra en exklusiv skara som dessutom åkt den flera gånger.

    SvaraRadera
  17. Så ni har åkt Transsibiriska järnvägen. Måste ha varit en upplevelse utöver det vanliga! Visst är det vackert med rimfrosten-som ett sagolandskap. Känner igen upplevelsen att man inte fryser fastän det är JÄTTEkallt (ja, inte som i Ryssland, förstås). När jag bodde i Leksand kunde det vara -25, -30 grader men då frös jag inte beroende på den torra luften. Nu fryser jag bara jag kollar på vädret på tv...
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  18. Flotte bilder av rimfrosten! Tenk at du har reist med den Transsibirske jernbane, det høres eventyrlig ut! Du ser veldig fornøyd ut, der du står ved is-boden!
    Vel, kaldt nok her også; minus 10 og landvind i dag. Det ble en fin søndagstur, men jammen godt å komme inn hjemme å fyre opp i ovnen etterpå! :-)
    Håper du har en strålende søndag!

    SvaraRadera
  19. Ja när rimfrosten finns med kan jag också tycka om vintern annars längtar jag bara efter vår nu. Vackra bilder!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  20. Underbart med rimfrostiga träd... och tänk... ni har gjort en av mina drömresor, en resa med Transsibiriska - WOW! Min andra drömresa var den med Hurtigruten... och den har vi gjort, från Kirkenes till Bergen :)
    Duktiga Leia... det gör säkert ont, men ändå gnäller hon inte.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Vilka bilder på rimfrosten! Så vackert.

    Hejsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  22. Vilka fantastiskt vackra bilder. Den tågturen har vi nog varit många som velat åka, jag tillhör den skaran också. Tänkt mycket på tågluffning i Europa också, men vem vet vad som händer i framtiden. Vi har också en tapper vovve, Ines kan till och med hoppa på två ben, men hon gnäller inte utan hänger med tappert.
    Kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta