I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 28 januari 2016

Trädgården vaknar!


Dimmorna har skingrats, nån rest av nån storm har dragit förbi och solen tittade fram idag!

Och då täckte Omgivningen av trollhasseln, Hamamelis mollis, till skillnad från vrid- eller ormhassel, som heter Corylus avellana contorta. 

Det var liten översittarlektion i hassel.


Nu blir det lite, lite besvärligt......dom här cyklamen, cyklamena?, dom är medlånade (?) från nån skog i Toscana där vi var förra våren.......

Jag må hamna på fästning för detta tilltag, men å andra sidan, så många böter som trillat in under ett år, från just Toscana, för felkörning inne i Florens, så ser jag det som en bonus, en turistbonus. Om det nu finns nåt sånt?!


För första gången har vi haft blå nunneört som velat sig. Den blommade som bara den förra sommaren.

Och hittills ser den ut att ha klarat sig, men så har den fått sitt bo under en stor skyddande sten.


Följetongen "vita julrosor" kommer här. Röda. Men nu tycker jag dom är fina också. Men dom var vita när jag köpte dom. Absolut.


Att aklejorna kommer så tidigt blev jag varse förra vintern/våren. Dom är ju så tunna och skira, tänk att dom kan ha kommit så här långt redan!


Promenad till sjön (havet) idag. 

När vi lämnar vår lilla stora väg och tar svängen ut på stora lilla vägen, eller om det är tvärtom, så finns en spegel där och i den ser man vårt gamla hus. Vårt tidigare sommarhus, men som jag var så glad för att jag fick bo i under nästan 2 år när vi byggde det vi bor i nu.

Sjön (havet) var öppen idag och solen sänkte sig vackert ner borta i horisonten.

Fjorden går i en krok runt ett berg och där brukar många olika slags fåglar hålla till.

Idag var det mästarna i akrobatik som var där......! Svanarna.

Agneta!


29 kommentarer:

  1. Här är det snö oväder idag och vattnet väntas stiga till 80 cm över det normala så¨dit far isarna .Vi hade barmark på åkrarna men nu är det snö igen .Verkligen omväxlande väder .Och hos dig blommar det ,kramen Nette

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående talare angående vädret här, men jag skulle gärna mbyta med dig. Det måste vara Golfströmmen som gör livet behagligt för dig och alla växterna i och hos och med din Omgivning. ♥︎

    SvaraRadera
  3. Trädgårdar ska väl inte vakna ännu. vad är det här? Nåja jag är väl kanske lite avundsjuk. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Jag kollade min julros, inga knoppar! Men rabarber, påskliljor och snödroppar visar sig så smått.

    SvaraRadera
  5. Vilka vårtecken du visar idag!!! Nu har jag inte kollat på ett tag, men jag tror inte att det kommit så långt hos oss? Måste gå ut och titta efter ordentligt i morgon! En blå nunneört satte jag i fjor och jag hoppas verkligen att den kommer tillbaka i år, för så fina blå blommor den har!
    Ormhassel och trollhassel kan jag skilja på nu, tack vare dig!

    Soligt och blåsigt här idag också. Inte för att jag gillar blåst, men det behövdes för att torka bort all blöta vi har!
    Nu hoppas jag att vintern är över för i år! Men vi har februari kvar...

    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  6. Detta låter för ljuvligt att något i trädgården börja spira. Här har vi visst runt 0 men slask o plask som kommer att göra ishalka åt oss. Bra mycket vinter har vi säkert ännu här att vänta men det är bara att ge sig till tåls oberoende hur less man är på vintern. Ha det gott.

    SvaraRadera
  7. Det har verkligen vaknat hos dig. Jag gick en noggrannare runda idag, men inte en lökväxt hade kommit upp. Men blött så det plaskade om stövlarna.
    Blå nunneört, det är väl fint!
    Medlånat var ett ord som passade mig. Det lät inte alls så farligt. Inte kan man hamna på Hinseberg för det. Jag hoppas på en medlånat tulpanträdsskott. / Britt

    SvaraRadera
  8. Så härligt det ser ut! Men vintern kan väl inte vara slut redan. Antar att det kommer mera...
    Efter regn och snö idag tittade solen fram även hos oss så jag hann ta en promenad.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  9. Tänk vad olika det kan vara. Hos mig gör jag allt för att få andra julrosor än de vita att blomma. Har inte lyckats hittills. Men de vita är också jättefina.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  10. Ja, nu händer det grejer, men betydligt mera i Snäckskalsdalen än här tror jag.
    Cyklamen från Toscana låter ljuvligt. Det var en snygg"hämnd" du tog på trafikböterna med "turistbonusen".

    SvaraRadera
  11. God morgon!
    Åhh vad jag längtar till våren när jag ser dina bilder!! I dag kan jag väl säga att här är höst..du vet regn och någonting som kallas BLÅST!! Nu har den t o m fått ett namn..TOR.
    Ja jag säger då det!! Emigrera?? Ja tack...När?? Iaf halva året!!
    Men du..kom just på..var det inte Göteborg vi skulle bo..hihi..Då emigrerar vi ju inte så långt!!
    Ha en mysig dag..trots vädret!! Kram och hälsa!!!

    SvaraRadera
  12. Varje år funderar jag och räds att växterna ska frysa när det blir så här, men de klarar sig ju. Ärligt så har jag inte kollat mina rabatter bara konstaterat att magnolian har massor av knoppar i år, hur det nu ska gå.....
    I helgen var vi ner till sjön och vi såg 8 svanar på samma ställe, häftigt och vackert.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Åh Agneta så underbara bilder du kan visa, Tyckte att Du hade vintern så länge. Men vilka upptäckter i din egna trädgård.
    Det är våren, ja det är våren kram Hajan

    SvaraRadera
  14. Ja, våren kom snabbt i år. ;-) Fast om jag fick bestämma kan det gärna komma lite mera snö, för jag håller med dig att det är vackrare med snö, och på vintern ska det helst vara snö... Men det är otroligt så det växer under snön, och snabbt när den försvinner dessutom. Jag tänkte redan i går på att gräsmattan redan ser grön ut, trots att vi hade 25 cm snö i början av veckan.

    Felix är en blandraskatt (gatukorsning) mellan Huskatt och Norsk Skogkatt (precis som Tiger var, men på Tiger var det bara den tjocka pälsen och stora öronen som påminde om det). Felix mormorsmor är en helt renrasig Norsk Skogkatt, och hans mormor, mamma och mammans syster är långhåriga och ser renrasiga ut. Pappan är troligen en grå korthårig huskatt. Felix verkar bli semilånghårig, men har annars Norsk Skogkatts kännetecken som t.ex. tofsar i öronen och i trampdynorna. Men färg- och utseendemässigt påminner han mycket om Birma, så det kan ju finnas i generna utan att vi vet det. Visst är han söt och go, och han vet precis hur han ska göra för att få som han vill... ;-)

    Blåsiga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  15. Men du har ju redan vår kvinna! Här är det grått och trist och nu har jag visserligen inte varit och tittat så noga i rabatterna, men inte tror jag där spirar nåt ännu !?
    Gulle du, visst har du öst beröm över min trädgård förut! ;) Det kan mycket väl vara en sån där vibunrnum som jag har, googlade lite och fick fram lite olika buskar, och vissa liknar väldigt! Så tack för det!

    Helgkram tillbaks!
    Gunilla

    SvaraRadera
  16. Här var det en massa fina vårtecken. Jag hade tänkt mig en runda i trädgården idag men vilket skitväder det har varit, så jag kurar inomhus. Kram Merja

    SvaraRadera
  17. Hej, jag tror baske mig att jag hört trumpetande svanar? Kan det vara möjligt...
    Så ni har byggt huset ni bor i själva, blir imponerad! Vad hände med det som syns i backspegeln? har ni sålt det?
    Imponerad blir jag också av alla dina trädgårdskunskaper, även om jag visste det från tidigare...alla dessa små små början till någon planta, hur sjutton går det att se vad det ska bli? Jag tycker alla små sticklingar och plantor som gror liknar varandra så mycket, men så kan jag inte heller lära mig olika fåglar, de flesta liknar varandra alldeles på tok för mycket. Håhåja, inte lätt här i världen, men hos dig har tydligen våren anlänt, men var beredd, det blir nog bakslag på vägen...
    Kramen från pörtet

    SvaraRadera
  18. Fantastisk! Nyt de fine vårtegnene live, Agneta, så får vi andre nyte de flotte bildene dine! God helg!

    SvaraRadera
  19. Så vackert! Här har solen tittat fram på förmiddagen. Alldeles för ljumt för årstiden, men ack så härligt det har varit. Senare på eftermiddagen kom moln och blåst. Fin fortsättning på helgen. Kram

    SvaraRadera
  20. Det er så fint når de første vårtegnene kommer fram:-) Hilsen fra Marianne

    SvaraRadera
  21. Vackra bilder och härliga vårtecken! Såg aklejornas skira blad här också... tänk så tåliga de är.
    Kram

    SvaraRadera
  22. Hamna på fästning, ja det är verkligen ett grovt brott du gjort dig skyldig till. Kanske hamnar du på teve också - i Veckans brott!

    SvaraRadera
  23. Så roligt att få lära känna dig lite mer och veta lite om din härkomst. Tänk, jag har svårt att förstå att människor har djupa rötter i myllan där de bor, fast så är det med de allra flesta här på orten, man har bott här i generationer...
    Själv har jag ju blivit självvald nomad iom att jag flyttade till Sverige, o inte har jag just rotat mig här heller. Synd om min dotter dock som blir alldeles ensammen när inte jag finns längre, jag är den ena i äldre generation i livet. På så sätt är det tur hon har flera barn så hon slipper bli så allena...
    Hortonom, det förklarar en del, men du har nog lärt dig av omgivningen du med! Jag läste en del juridik under min bankkarriär, civilrätt mestadels, inte något favoritämne direkt. Jag hamnade nog inte rätta alls när jag började jobba på bank, men det var ju en trygg arbetsplats och gav goda karriärmöjligheter. I mitt nästa liv väljer jag nog en annan bana....Jag har gått o drattat på ända idag, tack o lov inga allvarligare blessyrer, men jag ska nog kontakta mina hyresvärdar (jurister bägge två, hihi, o läsa lagen för dom, lagen om sandning av fastigheten för den är obefintlig) Ha en skön söndag, kramen!

    SvaraRadera
  24. Hej Agneta!

    Vilka ljuvliga bilder du bjuder på, hopp om vår igen känner jag efter att ha kikat
    in hos dig.

    Ha det så gott
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  25. Och det där med turistbonus... vilken bra idé !

    SvaraRadera
  26. Detta var precis vad jag behövde! Härliga och spirande bilder av vad som är på gång - underbart! Ja jag såg att flädern här har små ljusgröna blad redan...märkligt...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  27. Tänk att det redan grönskar i trädgården. Är det berget som värms upp? Här trivs bara de vita julrosorna hur jag än flirtar och försöker prata de andra tillrätta. Spännande med lånad cyklamen!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  28. Det är mer blommor hos dig än mig,, jagvar ute och kikade efter Vintergäck , snödroppar idag men hittade bara några fjuttiaga Julrosor..det är ofta sent här uppe på min backe! men det är vårigt i luften fast ngt dimmigt! Ha en fortsatt fin söndagskväll!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta