I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 13 mars 2016

Bambuskott mm.

Nu blommar det hos oss!
Fast det är fusk.
Det blommar ingenting ute.
Men Omgivningen har burit in krukor från vår bod, så nu blommar det i alla fall krokus på köksbänken!!


Som väl alla vet så har jag opererats i min högeraxel (som jag skadade för snart två år sen på en färja i Norge, jag upprepar mig, jag vet) och jag kunde inte låta bli att låna lite bilder från nätet för att visa hur det gick till.
Jag menar, som jag tror att det gick till. Jag var ganska omedveten om det hela under själva ingreppet, tack och lov.
Jag är lite medveten om det nu efteråt, men hittills är det helt OK, men jag har drabbats av trötthet, men det hör kanske till.

Och jag har världens största plåster på mig och utanpå det nån förpackning med is som jag byter med jämna mellanrum!

Hur som haver, jag har plockat lite bland våra gamla bilder, en extern hårddisk krånglade, så jag fick skaffa en ny, och då kom jag till 70-talet när Omgivningen och jag spenderade en del tid i Japan.

Och så hittade jag dom här bilderna på bambuskott.
Vi har väl alla ätit bambuskott någon gång.

När vi bodde i Mitsuhashimachi, Nakayama, Yanagawa gick vi ut i trädgården och plockade våra!

Dom växte mellan ½ - 1 meter per dag och det var skotten, när dom precis kommit ovanför gräset, som man tog.
Dom var lite, lite godare än konserverna man köper här hemma!

Takenoko, heter det, bambuskott. Här står Omgivningen med ett nyupptaget. Dom var mjälla i den storleken, annat blev det sen, tortyrredskap.
Bambun blir gul på våren för all kraft går åt att göra nya skott och på hösten blir bambun grön och då kallas det bambuns vår, "haru no take", eller, attans, nu har jag glömt, det kanske är "take no haru"!

Ibland, när kassan var skral (!) plockade vi åkerfräken som vi fick lära oss göra den godaste soppa på! Med tofu i! Mums!
Har inte provat att göra här hemma, vet inte om det är exakt samma slags åkerfräken, men nog är dom lika!


Nu ska jag berätta något som jag egentligen aldrig någonsin berättar för någon.

¤¤¤¤¤¤¤

Jag har lärarlicens i ikebana, japanskt blomsterarrangemang.
Tyvärr förkom licenserna i någon flytt men dom syns på bilden ovan, det nedersta har också mitt "ikebana-namn" med (om man ser från höger på nedersta bilden så står det ett par kanji tecken i tredje raden och det är mitt licens namn), men jag kommer inte ihåg vad jag blev döpt till.
Men det står i en av mina böcker som ligger på vinden, så en dag ska jag plocka fram det!
 

I ikebana finns många olika skolor och den jag gick i heter "Ryuseiha" och bygger på att man ska se till hur blommorna, kvistarna osv växer naturligt och det skall man baka ihop med hur man själv ser på växterna.

Det är viktigt med shin, shoe och tai och asshirai. Höjd, djup, bredd och assisterande blommor/grenar.
Jag kan väl säga att jag förmodligen var Ryuseihas historias absolut sämsta elev, jag bröt av grenar, jag slaktade blommor och dom hamnade aldrig där jag ville eller ens i närheten där dom borde ha kommit.

Men på nån vänster kravlade jag mig igenom det hela och jag fick väl licensen för att jag var "exotiskt vit"!

Det var lite trivia från mitt liv.

Fast sist men inte minst vill jag tacka för alla snälla, rara, uppmuntrande och glada krya på mig hälsningar! 
Jag blir så glad för varenda en!

Agneta!


14 kommentarer:

  1. Åhh fick en riktig vårkänsla när jag såg krokusen!!
    Men du..vem vet, du kanske skulle börja med lite ikebana..fniss. Övning ger ju färdighet, och vem vet..plötsligt öppnar det en ny blomsteraffär i er lilla stad..med dig som ägare!!
    Det där med bambun var ju intressant!! Tänk egentligen så mycket som ni varit med om!
    Det där omslaget du har, kan det vara bl a för att det inte skall svullna? Sen var det ju det där med hrrrmmmm sjukgymnastik!!
    Ha en fortsatt mysig dag, och så hoppas jag att du snart är vid så god vigör så att vi kan ses!
    Vem vet..kanske blir lite fika framöver i er"lilla stad"! Kraaaam och hälsa!!

    SvaraRadera
  2. Jag som gillar Ikebana det är ju så snyggt .Du kan gå in på mitt pinterest det finns på Annettes syservice där kan du kolla på mina anslagstavlor ,du kan också gå in via min jobb blogg .Har en anslagstavla för blommor .Det måste ha varit väldigt annorlunda att bo i Japan ,kramen Nette

    SvaraRadera
  3. Aj..hjälp...hjärtat hamnade i halsen!!! Jag är en sån chicken vad det gäller operationsbilder och ändå försökte en syokonsulent en gång i tiden övertyga mig om att bli sjuksköterska. Det där löste jag genom att gifta mig med en istället... Hoppas så du blir bra i din axel. Jag har ju bara lidit sedan julhelgen men vet hur hemskt det är. Vet i nuläget inte vad som väntar mig, livrädd för den där bilden... Man talar om frozen shoulder. Vad är ditt problem efter olyckan?
    Krya på dig!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  4. Stakkars deg, litt av en operasjon du har vært igjennom...grøss...
    Fortsatt god bedring!!! :-)
    Tenk at du har bodd i Japan, spennende lesning! Og at du er utdannet japansk blomsterdekoratør, stilig!

    SvaraRadera
  5. Brrr, den ser läskig ut, operationen! Tur att det finns människor, som vill ägna sig åt sjukvård, det är ett av alla yrken, som jag är så tacksam över att inte ha. Men dagens teknik med titthålsoperationer är onekligen fantastisk! Mycket snabbare läkning också efter en sådan operation.

    Jag minns att du har berättat om din examen i japanskt blomsterarrangemang och jag är lika imponerad fortfarande! Jag älskar japanerna skita, enkla stil! Och så mycket du minns fortfarande!

    Ingen promenad idag, grått väder och hostanfall gjorde att det blev en inne-dag.
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  6. Tur det finns folk som kan sånt där, att skära i folk menar jag! Själv skulle jag svimma om jag var tvungen att se på en operation, brukar byta kanal om det kommer upp på teven, ja jag vet, jag är en chicken!
    Och tur att det finns folk som kan blommor - som du tex, licens och allt, jo jag tackar!
    Du - krya nu på dig ordentligt, du får väl uppbackning av omgivningen hoppas jag ;)

    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Din axeloperation ser riktigt läskig och avancerad ut! Göta petter vilken grej, och säkert har du ont som attan! Stackars du! Hoppas att du nu får riktig rätsida på axeln och att den rätar till sej som den ska.

    Tänka sej, att du har licens på blomsterbindning....i Japan av alla ställen! Det låter oerhört avancerat i mina öron, och buketterna du visar ser otroligt konstfulla ut! Där ser man! Säkert sitter flera bloggare inne med en massa hemlisar de är duktiga på!

    Hoppas att omgivningen sköter om dej på bästa sätt!
    Kram och fortsätt krya på dej!
    Kramar
    LIsa

    SvaraRadera
  8. Lite? Det var åtminstone lite av varje.

    Mitsuhashimachi, Nakayama, Yanagawa. Inte lätt att beställa taxi till den adressen.

    SvaraRadera
  9. Det var inte dåligt!!! I den här kretsen är du nog ensam om att gått en kurs i ikebana. Det ser ju gescwinnt ut för de som kan, men det är nog inte så lätt. Jag kan knappt sätta en bukett tulpaner snyggt i en vas.
    Vilken växtkraft på bambun! Och vilken bjässe din man håller. Hade ni sådant att äta behövde ni väl inte plocka ogräs. Men omväxling förnöjer. Jag vet att man kan göra te på åkerfräken, så man kan nog äta de vi har här också. /Britt

    SvaraRadera
  10. Håh! Det var i sanning en salig blandning. Från vårknoppar och hemska verktyg i axeln till bambuskott och konstnärliga blomsterarrangemang. Livet är i sanning allt under himmel och jord. Krya på din axel!

    SvaraRadera
  11. Men oj vilket ingrepp! Hoppas du blir bra i axeln! Jag är så usel på bloggläsande för tillfället.Men så bra att man kan ta igen och du har en sån intressant och lärorik läsning här i din blogg! Inte klokt vad du har varit med om! Bra om du upprepar för jag har missat en hel del.
    Krya på dig!♥

    SvaraRadera
  12. Det där med axeln såg lite läskigt ut. Jag brukar inte tänka på hur de gjorde när de bytte höftled på mig. Alltså såga av lårbenet .........!!! Huvudsaken att din axel är fixad.
    Jag blev imponerad av din japanska blomsterkompetens. Den kan du ståta med för inte har jag hört någon annan med den kunskapen. Och arrangemangen ser ju fantastiska ut.
    Här blommar EN krokus !!! Resten har någon varit och mumsat på . Fy på sig !!!! Men det är gröna skott lite här och var. Vi har tillbringat i stort sätt hela dan i trädgården. 12 grader. Det är finemang.
    Ha det gott och var rädd om axeln. Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Men så roligt att läsa! Jag förstod väl att du var minst professor i....ja något!
    Vi vet så lite om varandra vi medmänniskor. Och väniskor. Så kul att få reda på lite snaskiga detaljer! Eller? Okej då, du får utelämna snaskigheter, det räcker gott med såna exotiska äventyr som du fått vara med om! Har du någon gång använt dig av kunskaperna, till exempel som cirkellärare i ämnet eller nåt? Passa på att använda dig av inhämtade färdigheter även om det var ett tag sedan!
    Operationsbilden scrollade jag snabbt förbi, det såg hiskeligt ut som om man stöter en lans genom kroppen!
    Kramiz

    SvaraRadera
  14. Aj.aj de där op bilderna smärtar att se...hoppas du mår riktigt bra nu och jag vet att stygnen är borta. Då brukar det kännas mindre stramt också.
    Alltså jag blir så imponerad av att du är så orädd! Vem vågar sig på licens i det, och i Japan där de kan pillra med det mest minimala och med precision. Riktigt underhållande med din självdistans och humor! Säkert fick du japanerna att känna sig extra duktiga!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta